اشتباهات زبان بدن را می‌شناسید؟

۶ مرداد ۱۴۰۰
۰ دیدگاه

 اشتباهات زبان بدن که می‌تواند یک معامله را از بین ببرد

تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که بدن شما زبانِ سخن گفتن دارد؟ به سخنی که بدن شما بیان می‌کند و اشتباهات زبان بدن خود توجه می‌کنید؟ تمامی افراد در موقعیت‌های مختلف مکانی و زمانی بجای سخن گفتن از بدن خود برای پاسخگویی استفاده می‌کنند؛ چراکه این‌کار هم راحت‌تر است و هم اینکه بخوبی مفهوم حسی افراد را می‌رساند، و شاید مطلبی که در سخن به سختی قابل بیان است با حالات چهره و بدن به‌خوبی قابل بیان و انتقال باشد. حال اگر این زبان به اشتباه بیان شود مشکلات بسیاری را بوجود می‌آورد که گاهأ نتایج ان غیرقابل جبران است.

زبان بدن

مطالعات نشان می‌دهد که تنها ۷٪ از ارتباطات ما مبتنی بر کلمات است و ۳۸٪ ارتباط مبتنی بر بیان غیر کلامی و ۵۵٪ مبتنی بر زبان بدن است. در حالی‌که بسیاری این حقیقت که فقط ۷٪ ارتباطات مبتنی بر کلمات است را زیر سوال می‌برند، اما در اهمیت زبان بدن تردیدی نیست.

آژانس‌های املاک‌ومستغلات (و انصافاً بسیاری از متخصصان این حوزه) اغلب از نقش زبان بدن و اشتباهات زبان بدن در ایجاد و یا از بین بردن اولین برداشت غافل می‌شوند. قوز کردن و سر را پایین گرفتن، نگاه کردن به اطراف در حالی‌که دیگران با شما صحبت می‌کنند یا دست به سینه نشستن، می‌تواند شاخص‌های کلیدی در مورد چیزی باشد که یک فرد فکر یا احساس می‌کند، و متأسفانه ممکن است همیشه هم مثبت نباشد.

در حالی‌که آنچه ما می‌گوییم و چگونگی گفتن آن فوق‌العاده مهم است، اشتباهات زبان بدن اغلب اتفاق می‌افتد و می‌تواند معامله‌ای را از بین ببرد و مانع از تمایل افراد به کار با شما شود.

اگر در حال انجام هرکدام از موارد اشتباهات زبان بدن هستید که در زیر ذکر شده است، زمان مناسبی است که از آن‌ها آگاه شوید و تغییراتی را در جهت مثبت شدن زبان بدن بوجود آورید.

سه اشتباه بزرگ زبان بدن

حالات چهره

حالات چهره، بدون شک مهمترین جنبه زبان بدن در همه فرهنگ‌ها است. از آنجا که چهره شما اولین چیزی است که مردم از شما می‌بینند، ظاهر شما یک شاخص قوی از تعامل و ایجاد علاقه است.

لبخند زدن بیان مثبتی است که درجاتی از راحتی و شادی کلی را نشان می‌دهد، در حالی که اگر گفتگو با لحنی جدی باشد می‌تواند ناراحت کننده باشد. ابروهای بلند شده نشانه تعجب، گیجی و عدم تأیید است، بنابراین آگاه باشید که حالت‌های صورت شما چه “لحنی” می‌تواند داشته باشد.

چگونه حالت‌های صورت را کنترل می‌کنید؟ شاید کمی خودشیفتگی به نظر برسد، اما صورت خود را در آینه بررسی کنید و همیشه نسبت به آن هوشیار باشید. توجه داشته باشید که عصبانیت باعث ایجاد لبخند عصبی می‌شود، بنابراین همیشه با حالت چهره خود هماهنگ باشید.

وضعیت بدن

وضعیت بدن یک شاخص بزرگ برای توجه است و قوز کردن، دست به سینه بودن، وول خوردن و حتی دست دادن ضعیف، همگی از موارد ممنوع هستند.

زبان بدن ضعیف اغلب به عنوان ابراز اعتماد به نفس پایین یا نگرش دفاعی دیده می‌شود. اگر این امر با لبخندی نامناسب همراه باشد، مشتریان شما ممکن است در مورد حرفه‌ای بودن شما فرضیات منفی داشته باشند.

وضعیت بدن در جلسات حضوری بسیار مهم است و نشانه میزان تعهد، حرفه‌ای بودن و اعتماد به نفس است. منعکس کردن زبان بدن از طرف مشتری شما نشانه تعامل است؛ در حالی‌که پا از حیطه آن‌ها فراتر گذاشتن نشانگر میزانی از بی‌علاقگی است.

چگونه زبان بدن خود را کنترل می‌کنید؟ این چیزی است که شما برای آن به بررسی درونی نیاز دارید و بهتر است زبان بدن دیگران را بازبینی کنید. آیا همكاری دارید كه به نظر شما حرفه‌ای می‌آید؟ زبان بدن او را بررسی کنید تا معیاری از آنچه در وی حرفه‌ای و خوشایند به نظر می‌رسد داشته باشید.

ارتباط چشمی

اکثر ما با جمله شکسپیر آشنا هستیم، “چشم پنجره روح است” که قطعاً درست است. وقتی مردم یکدیگر را دوست دارند و با هم موافق هستند، تمایل به برقراری ارتباط چشمی دارند. برقراری ارتباط چشمی با دیگران علامت این است که شما به آن شخص گوش می‌کنید و با او راحت هستید. برعکس، نگاه کردن به دور دست و تغییر تمرکز خود نشانه حواس‌پرتی، بی‌علاقگی یا حتی ناراحتی است. با این‌حال، توجه داشته باشید که برای مدت طولانی به دیگری خیره نشوید زیرا می‌تواند به عنوان یک حمله، مبارزه یا حتی بی‌احترامی تلقی شود.

چگونه مطمئن می‌شوید که زبان چشمتان تحت کنترل است؟ این مورد کمی دشوار است و می‌توانید از خانواده، دوستان و همکاران درخواست کنید که به شما بازخورد دهند. از نحوه واکنش دیگران آگاه باشید. اگر مردم به دور نگاه می‌کنند، ممکن است به این خاطر باشد که نگاه خود را بیش از حد طولانی خیره به آن‌ها نگه داشته‌اید. اگر افراد سعی دارند که شما به چشمانشان نگاه کنید، ممکن است تمایل داشته باشید که به پایین یا اطراف آن‌ها نگاه کنید. اگر عادت به برقراری ارتباط چشمی ندارید، باید این کار را تمرین کنید.

نحوه استفاده موثر از زبان بدن

شما می‌توانید با زبان بدن و مشاهدات خود از نوع حرکات مشتری برای ایجاد یک احساس اولیه مثبت و خوشایند استفاده کنید و مشتری را به سمت آنچه که بدنبال آن است، یعنی استعداد و تخصص شما، هدایت کنید. هنگام ملاقات با مشتریان اطمینان حاصل کنید که از انجام هر یک از موارد زیر خودداری می‌کنید:

• دست در جیب، بی‌تفاوتی را می‌رساند.

• دست به پهلو، سلطه‌گری و از خود راضی بودن را می‌رساند.

• دست به سینه، حالت تدافعی و بسته بودن را می‌رساند.

• چشمان رو به پایین، به نظر می‌رسد از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستید.

• به یاد داشته باشید که شما در حال ارائه تخصص و حرفه خود هستید و بنابراین با اطمینان پیش بروید. بایستید و پاها را به اندازه عرض پهلوها باز بگذارید و بازوها را در کنار خود قرار دهید و در موقعیت خنثی قرار بگیرید.

حرکات بدن و به ویژه حرکات دست می‌تواند در صورت استفاده صحیح بسیار موثر باشد. دانشکده تحصیلات تکمیلی استنفورد، مطالعه‌ای را انجام داد و دریافت که برخی از حرکات دست در رسیدن به مقصود موثرتر از بقیه است. بیایید به سه حالت دست و میزان تأثیر آن‌ نگاهی بیندازیم: کف دست رو به بالا، کف دست رو به پایین و حالت اشاره.

افراد مطابق حالات زیر عمل می‌کنند:

  • کف دست‌ها رو به بالا، ۸۵٪ مورد پذیرش است.
  • کف دست‌ها رو به پایین، ۵۲٪ مورد پذیرش است.
  • حالت اشاره دست، ۲۸٪ مورد پذیرش است.

دیزنی لند سالهاست که موضوع اشتباه زبان بدن را می‌داند و از کارمندان خود می‌خواهد جهات را با دست نشان دهند. هنگامی که به ویژگی‌های یک خانه اشاره می‌کنید یا از مشتری‌های خود می‌خواهید که از یک اتاق به اتاق دیگر حرکت کنند، سعی کنید از ژست‌های کف دست در حالت مثبت استفاده کنید.

هرگز مشاهده زبان بدن مشتری خود را فراموش نکنید. آیا آن‌ها با شما تماس چشمی برقرار می‌کنند؟ خوب است، نشان می‌دهد که در حال تعامل با شما هستند. آیا آن‌ها در حال وول خوردن هستند؟ خوب نیست، این امر نشانه آن است که از ناتوانی شما در ایجاد تعامل خسته شده‌اند و یا تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند. آیا وقتی با شما ارتباط برقرار می‌کنند، به جلو خم می‌شوند؟ بسیار عالی است، آنها در تعامل با شما هستند و این یک روش عالی برای ادامه اعتمادسازی در روابط شما است.

به یاد داشته باشید که زبان بدن مثبت تأثیر ماندگاری بر اجاره‌کنندگان، خریداران و فروشندگان بالقوه خواهد گذاشت و می‌تواند شما را طی ۷ ثانیه از جلسه متمایز کند.

با توجه به تمام این توضیحات و انبوه اطلاعات روانشناسانه دیگر در خصوص زبان بدن و تاثیرات آن بر روی مخاطب، شما می‌توانید همیشه و در هر حالتی بهترین نوع زبان بدن خود را بشناسید و به موقع برای ترغیب مشتری خود و تاثیر بجا بر وی استفاده کنید. از همین حالا شروع کنید، حالات مختلف چهره و بدن خود را بشناسید و برای هرکدام در جلوی آینه تمرین کنید.

 

ارسال دیدگاه