راهنمای خرید خانه در تهران به همراه جواب 8 سوال مهم

راهنمای خرید خانه در تهران به همراه جوابِ 8 سوال مهم

خرید خانه به عنوان گران‌ترین معامله زندگی اکثر افراد شناخته می‌شود. پس همه ما نیاز داریم تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیاوریم. در این مقاله به ۸ سوال اساسی در رابطه با خرید خانه در تهران پاسخ داده‌ایم.

در ادامه، شما ابتدا هدف دقیق خود از خرید خانه در تهران را مشخص می‌کنید. سپس با ارزیابی قیمت خانه در مناطق مختلف تعیین می‌کنید که با سرمایه خود می‌توانید در چه منطقه‌ای و چه خانه‌ای بخرید. هزینه‌های پنهان خرید خانه را می‌شناسید. با بهترین مناطق تهران برای خرید خانه آشنا شده و مواردی را که در بازدید از خانه لازم است می‌خوانید. علاوه بر این، از نکات حقوقی خرید و فروش خانه اطلاع پیدا کرده و در نهایت از بهترین روش قیمت گذاری خانه، که اساسی ترین مرحله خرید خانه دانسته می‌شود، آگاه می شوید.

 

1 هدفتان از خرید خانه در تهران چیست؟

خرید خانه با هر هدفی که باشد به دلیل قیمت به نسبت بالای آن، نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود. این نوع سرمایه‌گذاری هم مانند بازارهای موازی، علاوه بر نکات مثبت، دارای خطرهایی نیز هست که می توانید در اینجا از آن‌ها مطلع شوید. 

خرید خانه معمولا با سه هدف همراه است. شما یا برای سکونت خود، خانه می‌خرید یا در خانه‌ دیگری سکونت دارید و با هدف اجاره دادن، خانه می‌خرید و یا به خرید و فروش خانه به عنوان یک شغل نگاه می‌کنید؛ خانه  می‌خرید، بازسازی یا تعمیر می‌کنید و می‌فروشید. اگر قصد سکونت در خانه را ندارید، مسائل اقتصادی و رشد سرمایه‌تان در اولویت قرار می‌گیرد؛ اما اگر هدفتان از خرید خانه در تهران، سکونت و زندگی خودتان است، علاوه بر مسائل اقتصادی باید به نکات بیشتری هم توجه کنید. 

 

بودجه لازم برای خرید خانه در تهران

 

2 حداقل بودجه برای خرید خانه در تهران چقدر است؟

میزان سرمایه‌ای که برای خرید خانه در تهران نیاز دارید، تا حد زیادی بستگی به هدف شما از خرید دارد که در مورد قبلی مطرح شد. علاوه بر این باید مشخص کنید که چه نوع خانه‌ای می‌خواهید بخرید. خرید خانه ویلایی، به دلیل این‌ که شما را مالک عرصه و اعیان خانه می‌کند سرمایه گذاری بسیار مطمئن تر از خرید واحد‌های آپارتمانی است؛ اما آیا بودجه شما برای خرید این نوع خانه‌ها کافیست؟

خرید واحدهای آپارتمانی در تهران، نیازمند اطلاعات زیادی است. واحد‌های نوسازی که در تهران ساخته می‌شوند از متر مربعی ۱۳ میلیون تومان شروع شده و تا حدود ۲۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شوند. شما می توانید در مقاله قیمت واحدهای آپارتمانی در مناطق و محله‌های تهران، قیمت واحدهای نوساز در تمام محله‌های این شهر را بررسی کرده، این قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید؛ سپس تصمیم بگیرید با توجه به بودجه خود در کدام منطقه و محله می‌خواهید خانه بخرید. 

 

3 هزینه‌های پنهان خرید خانه شامل چه مواردی می‌شود؟

تعجب نکنید. شما با عامل غیرمعمولی طرف نیستید. معمولا کسانی که برای اولین‌ بار خانه می‌خرند از این هزینه‌ها اطلاعات کافی ندارند. هنگام خرید خانه، این هزینه‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود. اگر افراد پیش از اقدام به خرید خانه از هزینه‌های پنهان خانه اطلاع نداشته باشند، با تمام بودجه خود خرید می‌کنند و برای تامین این هزینه‌ها توان پرداخت نخواهند داشت.

برخی از این هزینه‌ها که می‌توانند 2 تا 5 درصد به قیمت خانه بیفزایند عبارت‌ اند از:

  • هزینه استعلام سند 
  • هزینه انتقال در دفتر ثبت اسناد
  • هزینه استعلام از بانک، بیمه و دارایی
  • هزینه مالیات و شهرداری
  • هزینه کمیسیون آژانس املاک
  • هزینه کارشناس ملک
  • هزینه تعمیرات احتمالی خانه

 

بهترین مناطق برای خرید خانه در تهران

 

4 بهترین مناطق تهران برای خرید خانه و سرمایه گذاری کدام‌اند؟

پایتخت ایران، به دلیل داشتن 22 منطقه و بیش از 500 محله بیشترین تنوع را در بافت شهری، آب و هوا، ساخت و ساز و امکانات و خدمات شهری دارد. با این وجود ما نمی‌توانیم به طور مطلق بگوییم یک منطقه عالی و دیگری نامناسب است.

مناطق پیشرفته و دارای خانه‌های نوساز و لوکس، نسبت به محله‌های قدیمی، سنتی و دور از تکنولوژی، خواهان بیشتری دارند و مسلما گران‌تر نیز هستند.

مناطقی که از نظر دسترسی به امکاناتی مانند مترو، مراکز درمانی، آموزشی، فضای سبز و غیره در موقعیت مناسبی باشند با مناطقی که دسترسی کمتری دارند کاملا متفاوت هستند و می‌توان گفت اولویت همه افراد داشتن خانه‌ای با دسترسی بالاست.

انتخاب منطقه با میزان سرمایه شما رابطه مستقیم دارد، خانه‌ای را در نظر بگیرید که با متراژ پایین و سن بالا در منطقه 1 و 2  قیمت بسیار بالاتری نسبت به ملک نوسازی با متراژ بالا در مناطق 15 تا 20 دارد. با این وجود اولویت بندی نیازها، سلیقه و شرایط شما در این باره حرف آخر را می‌زند.

از نظر دیگر، مناطق شمال شهر تهران به علت کوهپایه‌ای بودن، آب و هوای بسیار تمیز، اما سرد و کوهستانی دارند. ساکنان مرکز شهر به علت شلوغی و ترافیک زیاد، از آلودگی‌ صوتی و هوایی رنج می‌برند؛ آن‌‌ها علاوه بر آلودگی هوا، از بافت فرسوده محله‌ها و کمبود امکانات و خدمات نیز ناراضی هستند.

 

5 محله و موقعیت خانه را چطور بسنجیم؟

توجه و بررسی اطراف خانه، به اندازه بررسی خود خانه اهمیت دارد. اگر شما خانه‌ای لوکس و از هر نظر عالی داشته باشید ولی نرخ اعتیاد و جرم و جنایت در آن محله زیاد باشد، قطعا آرامش شما در این خانه و این منطقه مختل خواهد شد. حتی اگر این خانه را برای سکونت خودتان نخواهید برای فروش و اجاره آن نیز با مشکل روبه رو خواهید شد. توصیه می‌کنیم قبل از خرید خانه، درباره امکانات و وضعیت سیستم حمل و نقل، مدارس و خدمات آموزشی، زیرساخت‌ها و مسیرهای دسترسی، نزدیکی به مراکز رفاهی، تفریحی و خرید و غیره به صورت کامل، تحقیق و بررسی کنید. همچنین می‌توانیددر مقالات دیگر ما،  ارزان‌ترین محله‌های تهران را بشناسید و سعی کنید تا از خطرناک‌ترین محله‌های این شهر و خطرات آن نیز دور بمانید.

 

 

نکات حقوقی در خرید خانه در تهران

 

6 در خرید خانه به چه نکات حقوقی ای توجه کنیم؟

کلاهبرداری در حوزه مالی و ملکی به شدت افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین احتیاط حرف اول را می‌زند. اگر شما در زمینه حقوقی و اسنادی کم تجربه هستید می‌توانید مقاله اطلاعات کلیدی که باید قبل از معامله بدانید، را مطالعه کنید؛ اگرچه مطالعه و تحقیق برای کسی که تجربه کافی در این  زمینه ندارد کافی نیست و ممکن است مواردی را فراموش کند یا از نظرش پنهان بماند. این اشتباهات ممکن است باعث ضرر و زیان و خسارت‌های جبران نا‌پذیری برای خریدار شوند. در معاملات خود به این نکات توجه کنید:

  • از این که ملک سند رسمی و قانونی دارد، اطمینان حاصل کنید.
  • احراز هویت طرف مقابل را از طریق مدارک شناسایی معتبر انجام دهید.
  • در صورتی که امضا کننده وکیل مالک است، دقت کنید که نمایندگی آن قانونی باشد.
  • مشخصات واقعی ملک را با سند تطبیق دهید.
  • موقعیت جغرافیایی ملک را با نقشه سند بررسی کنید.
  • استعلام بگیرید که ملک در رهن یا وثیقه ارگان دولتی یا شخص نباشد.
  • نحوه پرداخت‌ها به صورت چک یا فیش بانکی باشد‌.
  • با چک کردن پروانه کسب، از مجاز بودن مشاور املاک و اعتبار آن ها اطمینان حاصل کنید.
  • با دریافت کد رهگیری اطمینان حاصل می‌کنید که قرارداد انجام شده معتبر است.

برای اطمینان از موارد بالا و مطابقت سند با خانه می‌توانید خانه و سند آن را کارشناسی کنید.

 

بدترین مناطق برای خرید خانه در تهران

 

7 در بازدید از خانه چه مواردی را بررسی کنیم؟

نکاتی که پیش از خرید خانه باید بررسی کنید زمان زیادی از شما خواهند گرفت شما باید علاوه بر ظاهر ساختمان به عوامل پشت پرده، زیرساخت‌های تاسیساتی و کیفیت ساخت هم دقت کنید. بررسی و ارزیابی تمام جزییات یک خانه کار آسانی نیست و نیاز به تجربه، مهارت و تخصص دارد.

مثلا در زمان بازدید باید کنتور آب و برق و گاز را چک کنید، سیم کشی و لوله کشی خانه را بررسی کنید، وضعیت ایمنی ساختمان را بسنجید، متر همراه داشته باشید و ورودی در‌های اصلی را اندازه گیری کنید و 400 مورد دیگر را نیز بررسی کنید. انجام این کار وظیفه حساسی است که شما می‌توانید آن را از دوش خود بردارید. کارشناسان متخصص و با تجربه الوملک، با خدمت کارشناسی و ارزیابی قیمت خانه، این مراحل را برای شما انجام می‌دهند و پس از کارشناسی به شما گواهی مستند این موارد را ارائه خواهند کرد.

 

بدون گزارش کارشناسی خانه معامله نکنید!

 

8 چگونه از قیمت خانه مطمئن شویم؟

پس از بررسی تمامی عواملی که در خرید یک خانه‌ تاثیر گذار اند، به اساسی‌ترین مورد می‌رسیم. قیمت یک خانه مهم‌ترین عامل در خرید آن است بارها اتفاق افتاده که خریداران پس از خرید خانه متوجه شده اند که بیش از مبلغی که قیمت واقعی آن خانه بوده،‌ پرداخت کرده‌اند و ه اصطلاح کلاه سرشان رفته است. اما دیگر کاری از دستشان ساخته نیست‌، چرا که قراردا را امضا کرده‌اند و این یعنی از قیمت با توجه به خانه‌ای که آن را به طور کامل بازدید کرده اند رضایت دارند. 

در فرایند خرید خانه، قیمت گذاری و تعیین ارزش واقعی یک خانه، عاملی است که انتخاب را بسیار سخت می‌کند . مبلغ بالایی تنها با یک امضا باید انتقال پیدا کند، به همین دلیل ترس از اشتباه در افراد بسیار بالا خواهد رفت. اطمینان به مشاورین املاکی که ممکن است شناخت کافی از آن‌ها نداشته باشیم نیز، بارها پشیمانی به بار آورده است؛ چرا که آن‌ها نیز از تغییرات قیمتی خانه سود می‌برند.

یکی از راه‌هایی که شما می توانید با استفاده از آن، از قیمت خانه مورد نظر خود اطمینان یابید، استفاده از سرویس قیمت گذاری الوملک است. ویژگی دیگری که این سرویس دارد بی طرف بودن آن است. کارشناس قیمت گذاری الوملک نه طرف خریدار است، نه فروشنده. این امر باعث می‌شود تا شما راحت و بی دغدغه قیمت دقیق خانه را به دست آورید.

 

خرید خانه در تهران

 

سریع‌ترین راه برای دانستن قیمت آپارتمان در تهران

 

جمع بندی:

در مقاله بالا، به بعضی از سوالاتی که هنگام خرید خانه با آن مواجه می‌شوید پاسخ دادیم. شما ابتدا هدف خود از خرید خانه در تهران را مشخص کردید. سپس با ارزیابی قیمت خانه در مناطق مختلف تعیین کردید که با سرمایه خود می‌توانید در چه منطقه‌ای و چه خانه‌ای بخرید. هزینه‌های پنهان خرید خانه را شناختید و با بهترین مناطق تهران برای خرید خانه آشنا شدید. علاوه بر این، از نکات حقوقی خرید و فروش خانه اطلاع پیدا کرده و در نهایت از روش‌های قیمت گذاری خانه، آگاه شدید. الوملک مرجع تخصصی قیمت گذاری ملک در انجام بزرگترین معامله زندگی، در کنار شماست. اگر سوال دیگری در این زمینه دارید نیز در پایین همین صفحه بنویسید. ما در سریع‌ترین زمان به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

الوملک برای معاملات ملکی شما، آرزوی موفقیت دارد.

فهرست مطالب

2 پاسخ

  1. سلام. خوب بود این مقاله ولی با جوابه سوال 7 زیاد موافق نیستم . چون یکسال پیش از یزد اومدم تهران. خونه ای ک الان توش نشستیم رو خریدم. دوبار برای بازدید ملک اومدم یه بارخودم یه بار با خانمم. هر دو بار گفتن اتاق خواب پر از اسباب و وسیله اس نمیشه ببینین و با زبون خووووش و قربون صدقه ، سر ما کلاه گذاشتن. بعد از معامله دیدیم دیوارها زدگی داره. درش از داخل دستگیره نداره. پنجره اش دوجداره نبود و …. اینی که شما میگید برای تو فیلماست. در واقعیت نمییییزارن ظاهر را چک کنیم چه برسه به باطن

    1. سلام ممنون از بیان نظرتون، متاسفانه در هنگام بازدید و خرید ملک بسیاری از معایب ظاهری و باطنی ملک از چشم خریدار پنهان میمونه در این امر گاهی فروشنده دخیل است و به عمد اینکار رو انجام میده گاهی هم نه، سرویس کارشناسی الوملک برای حل همین معضل هست و خوشحالیم که تونستیم جلوی ضرر و زیان بسیاری از مردم رو در بزرگترین خرید زندگیشون بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *