آیا به دنبال فروش خانه هستید؟ حتماً قبل از آگهی، کارشناسی کنید

فروش خانه

 

 

هم فروش خانه و هم خرید خانه گاهی اوقات می‌تواند یک فرآیند پیچیده و استرس زا باشد، که اگر بدون آگاهی دست به کار شوید این ریسک تشدید پیدا می‌کند.

 

 

 

 

4 نکته ای که باید در مورد فروش خانه خود در نظر بگیرید

 

وقتی صاحب یک ملک هستید، احتمال اینکه روزی آن را بفروشید زیاد است. همانطور که در اطراف خود می‌بینید، انگشت شمارند افرادی که تمام زندگی خود را در خانه اولشان زندگی کنند. از طرفی فروش خانه آسان تر از خرید خانه است اما به این معنا نیست که همه آدم ها خانه خود را به درستی می‌فروشند و بدون دغدغه هستند.

 

  • نکته اول: ارزش خانه شما چقدر است؟

صحبت در مورد مسائل مالی در هر معامله ای نقش اول را دارد. ممکن است زمانی که برای فروش عجله ای ندارید وسوسه شوید، خانه خود را بیش از حد معمول، قیمت گذاری کنید. به این امید که یک خریدار ناآگاه، مبلغ بیشتری نسبت به ارزش واقعی ملک به شما پرداخت کند. در این صورت خریداران به ملک شما سوء ظن پیدا می‌کنند و زمانی که ارزش واقعی ملک را اعلام کردید، از شما خریداری نکنند.

برای به دست آوردن ارزش واقعی ملک خود از کارشناسان متخصص در این حوزه مشورت بگیرید. با کارشناسی حضوری از ملک، با بررسی جزئیات و کلیات خانه و محله، و در نهایت با داشتن گزارش کتبی از سلامت ملک خود، ارزش آن را با به روز تر و با دقت بیشتر دریافت می‌کنید.

 

در همین رابطه بخوانید: 8 سایت قیمت گذاری آنلاین ملک 

 

  • نکته دوم: آیا ملک خود را برای فروش آماده کرده اید؟

برای فروش خانه لزومی ندارد دست به بازسازی آشپزخانه یا اضافه کردن اتاق دیگری بپردازید. منظور از آماده کردن خانه، تعمیر شیر‌های آب که نشتی دارند یا رنگ کردن مناطقی که به رنگ نیاز دارند و این خورده کارهاست. تمیزکاری های جزئی نیز مانند جارو کردن، شستن درب و پنجره و نبودن به هم ریختگی ها، ملک را در نظر مشتریان، بزرگ تر و جذاب تر می‌کند.

 

بهترین راه برای خرید و فروش بدون درد‌سر خانه در تهران

 

  • نکته سوم: برای پیدا کردن مشاور املاک بهتر، چه کاری کرده اید؟

هنگامی که شما تصمیم به فروش می‌گیرید به یک مشاور املاک مراجعه می‌کنید. مشاور املاک آگاه و متخصص و دلسوز می‌تواند برای شما سود کلانی به همراه بیاورد. به این ترتیب که سود بیشتر از ملک شما برابر با حقوق بیشتر مشاور املاک خواهد بود. از طرفی تخصص فروش یک مشاور مراحل فروش شما را با سرعت بیشتری هدایت می‌کند. 

املاک انتخابی شما به شما نماینده ای می‌دهد تا با صبوری و صداقت و آگاهی به شما مشاوره بدهد تا چه کارهایی انجام دهید تا خانه شما بیشترین سود را داشته باشد. یا به مشاوره می‌دهد که زمان مناسبی برای فروش خانه هست یا باید کمی صبر کنید و غیره.

پس در انتخاب مشاور املاک متخصص عجله نکنید و از جست و جو ناامید نشوید.

 

  • نکته چهارم: آیا توانایی خرید خانه بعدی را دارید؟

ضرب المثل معروفی هست که می‌گوید: اول چاه را بکن بعد منار را بدزد. این مثال برای افرادی به کار میرود که نسنجیده دست به فروش ملک خود می‌کنند بدون اینکه خانه ای زیر نظر داشته باشند. برخی از فروشندگان به قصد مهاجرت ملک خود را میفروشند، برخی به دلیل نیاز به نقدینگی.

روی سخن ما با افرادیست که بلافاصله بعد از فروش خانه قصد خرید خانه دیگری دارند. بنابراین لازم است قبل از فروش و معامله قطعی ملک فعلی، برای انتخاب و بررسی ملک آتی نیز برنامه داشته باشند و بی گدار به آب نزنند.

 

نحوه خرید خانه یا فروش خانه

 

4 نکته ای که باید برای خرید خانه در نظر بگیرید

 

روی سخن ما با افرادی است که خانه اولی هستند یا از خرید خانه می‌ترسند، ما درک می‌کنیم که خرید خانه چقدر می‌تواند استرس زا باشد. از همین رو مراحل خرید خانه را به طور مختصر برای شما توضیح می‌دهیم تا معامله ای موفق داشته باشید.

 

  • نکته اول: بودجه خود را پیش بینی کنید.

مانند فروش خانه، اولین اصلی که باید به آن دقت کنید مسائل مادیست تا دچار ضرر و زیان نشوید. باید مقدار نقدینگی خود را بررسی کنید، از طرفی اگر قرار بر گرفتن وام است، تعیین کنید ماهیانه چقدر توانایی باز پس دادن وام را دارید؟

اگر ملک مورد نظر نیاز به بازسازی و یا تعمیرات دارد، باید هزینه های آن را در ابتدای کار، قبل از عقد قرارداد بررسی کنید. مطمئن شوید که همه هزینه های جزئی را هم در نظر گرفته اید زیرا کوچکترین اشتباه می‌تواند پشیمانی به بار بیاورد.

سریع‌ترین راه برای دانستن قیمت آپارتمان در تهران

 

  • نکته دوم: عجله نکنید

زمان لازم برای خرید خانه بسته به متغیرهای زیادی مانند پاسخگویی فروشنده و توانایی تکمیل سریع کلیه مدارک مورد نیاز، بودجه لازم و سایر الزامات قانونی بسیار متفاوت است. اکثر خریدها بین 6 تا 12 هفته طول می‌کشد، اما ممکن است بسیار بیشتر طول بکشد یا حتی خیلی کمتر.

 

  • نکته سوم: یک خانه ارزان را برای خرید در نظر بگیرید.

خانه ای را انتخاب کنید که از نظر سبک ظاهری، شرایط، اندازه های کوتاه و بلند، سن و غیره با دیگر خانه‌های همان کوچه یا محله مطابقت داشته باشد. با این ترفند، هیچگاه برای فروش دچار مشکل نخواهید شد. زیرا اگر خانه ای بسیار نوساز و لاکچری، در محله ای ارزان قیمت باشد، برای فروش باید به قیمت عرف محله بفروشد نه به اندازه ای که در آن خانه خرج کرده است. 

پیشنهاد ما این است که خانه ای ارزان در نزدیکی شهر یا محله های پیشرفته بگیرید تا در زمان سکونت از امکانات آن استفاده کنید و در زمان فروش به سود خوبی دست پیدا کنید.

در همین رابطه باید بگوییم بعضی از خانه های ارزان قیمت عیوبی دارند که قابل درمان است و بعضی دیگر ارزانی آنها دقیقا به خاطر عیوب بزرگ و غیر درمان آنهاست.

این عیوب را گاهی خودتان با چشم غیر مسلح هم می‌توانید ببینید، مانند خانه ای که شبیه به جوجه اردک زشت است و با کمی رنگ آمیزی، محوطه سازی و تغییرات داخلی تبدیل به یک قو می‌شود.

اما گاهی فقط یک متخصص و کارشناس می‌تواند به شما کمک کند تا با ابزار آلات مخصوص، تشخیص دهد که این ارزانی علتش خرابی جدی سقف است یا ملک نیاز به لوله کشی و سیم کشی جدید دارد؟

 

برای مطالعه: کارشناسی ملک چگونه انجام می‌شود؟

 

  • نکته چهارم: مشاور املاک حرفه ای انتخاب کنید.

شاید سوال کنید مگه چقدر مشاور املاک هست که توانایی حق انتخاب هم داشته باشیم؟ جواب آن مشخص است کافیست از تکنولوژی استفاده کنید و در قسمت جستجو گوگل، درخواست اسامی مشاور املاک محله مورد نظر را درخواست کنید. در آن لحظه با لیست بلند بالایی مواجه می‌شوید که شگفت انگیز است. شما از بیسن این لیست باید بتوانید بهترین ها را پیدا کنید و برای اینکار باید زمان بگذارید.

 

مشاور املاک

 

سوال متداولی که خریداران ملک از فروشندگان دارند:

 

  • در مورد زندگی در این خانه چه چیزی را بیشتر و چه چیزی را کمتر دوست دارید؟
  • چرا قصد فروش دارید؟
  • چگونه قیمت خانه را تعیین کردید؟
  • آیا گزارش کارشناسی دارید؟
  • امکان تغییرات مطلوب در محله یا منطقه وجود دارد؟ مانند تعریض خیابان، ساخت مترو و … 
  • در سال گذشته چند بار با پلیس تماس گرفتید و چرا؟ امنیت محله چقدر است؟
  • چه مشکلاتی با خانه یا محله داشته اید؟
  • وضعیت مدارس دولتی محلی چگونه است؟
  • خودتان این ملک را چقدر خریدید؟ چه تغییراتی در ملک داده اید؟
  • از سند این ملک برای رهن بانک یا وثیقه استفاده کرده اید؟

 

چرا کارشناسی ملک مهم است؟

 

کارشناسی خانه، خدمتی غریب برای خریداران، فروشندگان و حتی سرمایه گذاران ملکی در ایران است. اکثر معامله کنندگان ملکی، دانش قبلی یا تخصص کافی در مورد املاک و ساخت و ساز و متریال ندارند. از همین رو پرونده های ملکی در دادگستری روز به روز بیشتر می‌شوند. بدون شک کارشناسی ملک یکی از مهم ترین کارهایی است که برای محافظت از سرمایه خود باید انجام دهید.

کارشناسی ملک از آن جهت مهم است که ممکن است هنگام خرید ملک، تعمیرات ضروری مشخص شوند و به این شکل از سرمایه خریدار محافظت می‌کنند. همچنین کارشناسی ملک می‌تواند توسط فروشنده استفاده می‌شود تا نشان دهد که ملک قبل از فروش در وضعیت خوبی قرار دارد. مزیت دیگری که برای فروشندگان دارد این است که می‌توانند مشکلات کوچک را قبل از تبدیل شدن به اختلافات پرهزینه شناسایی کنند.

 

کارشناسی خانه چه مزیتی دارد؟

 

آیا کارشناسی خانه می‌تواند آنلاین انجام شود؟

 

فرآیند کارشناسی ملک باید حضوری انجام شود. به این دلیل که به عنوان نماینده خریدار یا فروشنده مسئولیت سنگینی را به عهده دارد و باید با چشمان مسلح و ابزار آلات تخصصی صورت بگیرد. مسلما بررسی فونداسیون، سقف، پنجره‌ها، دیوار‌ها، نورگیری، سیستم گرمایش و سرمایش، سیم کشی، لوله کشی و 400 آیتم دیگر به صورت آنلاین امکان پذیر نمی‌باشد.

 

اما ساکنین تهران و اصفهان و کرج قادر هستند قیمت ملک خود را با قیمت گذاری آنلاین و رایگان به دست بیاورند. کافیست در کادر پایین کلیک کنید.

 

با کارشناسی قبل از خرید، خانه‌ای بدون عیب بخرید.

 

نکات حقوقی فروش خانه

 

  1. با بنگاه هایی که فاقد پروانه کسب هستند و قادر به ثبت  کد رهگیری نیستند معامله نکنید. زیرا احتمال کلاهبرداری وجود دارد.
  2.  اسناد و مدارک معتبر خود را به دست املاکی یا خریدار  ندهید.
  3. قیمت ملک خود را منصفانه تعیین کنید و یا بالعکس ارزیابی درست انجام دهید تا کمتر از ارزش واقعی آن نفروشید، تا دچار مشکلات کلاهبرداری نشوید. 
  4.  اگر ملک شما مستاجر دارد قبل از فروش تکلیف آن را مشخص کنید.
  5. تمام جزییات ملک را در مبایعه نامه بنویسید.
  6. حتما شرایط فسخ قرار را در قولنامه قید کنید.

 

نکات حقوقی فروش خانه

 

در همین رابطه بخوانید: نکات حقوقی خرید خانه

سخن پایانی:

به زبان ساده می‌گوییم که ما اینجا هستیم تا به شما برای تصمیم گیری بهتر کمک کنیم تا چه در خرید خانه و چه در فروش ملکتان، معامله‌ای موفق و سودمند داشته باشید. اکثر معامله کنندگان ملکی، دانش قبلی یا تخصص کافی در مورد املاک و ساخت و ساز و متریال ندارند. بنابراین چه فروشنده باشید چه خریدار، هم اکنون می‌توانید با الوملک تماس بگیرید و از کارشناسان متخصص آن بهره مند شوید.

مطمئن باشید که تیم الوملک، به بهترین شکل ممکن، از منافع شما محافظت می‌کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *