استعلامات لازم برای خرید یک ملک

استعلامات لازم برای خرید یک ملک 1402

آیا می دانستید بیش از 70 درصد پرونده‌های قضایی مربوط به مسائل ملکی است؟ خرید ملک، یکی از مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین معاملاتی است که ممکن است در زندگی انجام دهید. بنابراین، لازم است که قبل از خرید ملک، تحقیقات کاملی انجام دهید و از وضعیت ملک و امکان خرید آن اطمینان حاصل کنید.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید قبل از خرید ملک انجام دهید، آگاهی استعلامات لازم برای خرید یک ملک است. استعلام، به‌معنای دریافت اطلاعات از منابع رسمی است. انجام استعلامات لازم برای خرید ملک، به شما کمک می‌کند تا از وضعیت ملک و وجود یا عدم وجود مشکلات احتمالی، اطمینان حاصل کنید. در هر حال، قبل از هر معامله ملکی از کارشناسان حقوقی مشورت بگیرید.

 

نکات مهم در ثبت اسناد خرید ملک

لازم است برای انجام و تکمیل معامله، یک معامله کننده از وضعیت قانونی ملک اطمینان حاصل کند، به مانند شخصی که استعلام ملک و سند مربوطه را درخواست می‌دهد. استعلام به منظور احراز اعتبار سند از نظر قانونی بودن صورت می گیرد.

آنچه معامله بین دو نفر را قانونی و معتبر می‌کند، تنظیم و اجرای سند است. شاید فکر کنید مسائل مربوط به مقررات، اعتبار، استعلام و انتقال اسناد چندان پیچیده نیست، اما این تصور صحیح نیست. متاسفانه سالانه هزاران نفر در اثر ساده‌ گرفتن مسائل مربوط به سند و عدم حمل آن از درگاه‌های قانونی، آسیب‌های بزرگی را متحمل می‌شوند که برخی از آن‌ها غیرقابل جبران است. بنابراین با توجه بیشتری به استعلام سند ملکی بپردازید.

  • قبل از خرید ملک، از قیمت واقعی آن در منطقه مورد نظر اطلاع پیدا کنید.
  • از کارشناس ملک برای تعیین ارزش واقعی ملک کمک بگیرید.
  • از پرداخت هرگونه وجهی قبل از تنظیم مبایعه‌نامه و دریافت کد رهگیری خودداری کنید.

 

 استعلامات لازم برای خرید یک ملک

 

انواع استعلام سند ملک

سند تک برگِ در دست فروشنده، ملاک اعتبار داشتن یا نداشتن معامله است. بدین شکل شما می‌توانید برای پیگیری و استعلام، از راه حضوری و آنلاین اقدام کنید. کافیست برای جلوگیری از کلاهبرداری یا خطاهای قانونی به سامانه استعلام الکترونیکی ملک که همان سامانه ثبت اسناد و املاک کشور است مراجعه کنید و اعتبار سند مورد نظر را بسنجید.

 

دلایل اهمیت استعلام سند ملک

با اخذ استعلامات لازم برای خرید یک ملک:

  • اعتبار فروشنده و ملک مشخص می‌شود
  • مدارک ملک و مالک توسط متخصصین مربوطه بررسی می‌شود
  • یک ملک به چند نفر فروخته نمی‌شود
  • وام‌دار بودن سند یا در رهن بودن آن مشخص می‌گردد
  • اگر ملک بدهی یا جریمه‌ای داشته باشد مشخص شده و تکلیف آن پیش از معامله معلوم می‌شود
  • دست سودجویان و کلاهبرداران از انجام امور غیر قانونی کوتاه می‌شود

 

روش حضوری استعلام سند ملک

در این روش، مالک یا وکیل مالک با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی کشور مراجعه می‌کنند. سپس از وضعیت اسنادی که به اسم آن ها ثبت شده است، استعلام کتبی دریافت می‌کنند.

در صورت لزوم، همه پلاک‌های ثبتی که به نام فرد ثبت است به همین شکل استعلام گرفته و نمایش داده می‌شود.

برای استعلام حضوری ملک به مدارک زیر نیاز دارید:

  • اصل و کپی کارت ملی مالک یا وکیل قانونی او
  • اصل و کپی شناسنامه مالک یا وکیل قانونی او
  • اصل و کپی سند مالکیت ملک

 

 استعلامات لازم برای خرید یک ملک

 

استعلام آنلاین سند ملک در سامانه ثبت اسناد

با داشتن اطلاعاتی مانند کد پیگیری، شناسه ملک و یا شناسه یکتا که روی سندهای تک برگ نوشته شده‌اند، می‌توانید وارد سامانه ثبت اسناد به آدرس ssaa.ir شده و استعلام سند ملکی مورد نظر خود را دریافت کنید. در این سایت همچنین می‌توانید از دفاتر رسمی ثبت اسنادی که در شهر شما قرار دارند نیز آگاه شوید. 

استعلام آخرین وضعیت سند خانه

شناسه یکتای سند مالکیت توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به هر ملک اختصاص می‌یابد و همانند کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی، منحصر به فرد و مختص همان ملک است.

شما می‌توانید به صورت آنلاین در سراسر کشور، با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (ssaa.ir)، مراحل مربوط به استعلام وضعیت صدور، پیگیری سند ملکی، اعتبار سند ملکی و کارهای از این قبیل را انجام دهید.

 بله

 

راهنمایی حقوقی خرید و ثبت اسناد ملک

قبل از انجام هرگونه معامله (بدون نیاز به استعلام از طریق دفتر‌خانه) با داشتن اطلاعات سند (تک برگ) ملک، به وب سایت estate.ssaa.ir وارد شوید و با توجه به راهنما، سند مالکیت را تصدیق اصالت نمایید. در ادامه برخی از استعلاماتی که در انجام معاملات ملکی به کار می‌روند را بررسی می‌کنیم.

 

استعلامات لازم برای خرید یک ملک

 

استعلام سند ملک از شهرداری 

در صورتی که خریدار و فروشنده بر فروش ملکی توافق کرده و تمایل به واگذاری رسمی آن داشته باشند، فروشنده باید با درخواست کتبی که دفترخانه صادر کرده به شهرداری مراجعه کند. در آنجا کارشناسان مربوطه بررسی می‌کنند که بنا بر اساس کدام پروانه، ساخته شده است و اگر با پروانه ساخته نشده باشد، فروشنده جریمه می‌دهد.

علاوه بر آن هزینه نوسازی ساختمان و زمین نیز بخشی از هزینه انتقال سند است که باید پرداخت شود. فروشنده باید هزینه جمع آوری زباله را نیز پرداخت کند و یک درصدی نیز به برای کمک به اموزش و پرورش بپردازد.

 

 

استعلام سند ملک مسکونی از دارایی

مالیات و دارایی معامله ملک، یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی است که خریداران ملک باید در نظر بگیرند. این هزینه‌ها، به‌طور کلی شامل دو بخش مالیات نقل و انتقال ملک و هزینه‌های دارایی است. مالیات نقل و انتقال ملک، مالیاتی است که خریدار ملک باید به دولت پرداخت کند. این مالیات، بر اساس ارزش معاملاتی ملک محاسبه می‌شود. ارزش معاملاتی ملک، توسط کمیسیون تقویم املاک تعیین می‌شود. هزینه‌های دارایی، شامل هزینه‌های مختلفی است که خریدار ملک باید به سازمان‌های دولتی پرداخت کند. 

مبلغ مالیات نقل و انتقال ملک، برابر 5 درصد ارزش معامله می‌باشد. به عنوان مثال فردی که ملکی به ارزش 3 میلیارد تومان فروخته است باید 150 میلیون تومان مالیات نقل و انتقال ملک بپردازد.

به این مثال توجه کنید: فردی تصمیم می‌گیرد یک واحد مسکونی به ارزش 1 میلیارد تومان را با قیمت 800 میلیون به موسسه یا شرکت دولتی واگذار کند. در این صورت مالیاتی که به این ملک تعلق می‌گیرد 5 درصد کل مبلغ است، به عبارتی مالیات نقل و انتقال این ملک 50 میلیون تومان خواهد بود.بنابراین شما باید 5 درصد از مبلغی را که برای فروش ملک خود دریافت می‌کنید، به عنوان مالیات پرداخت کنید. اگر تجربه ای در این زمینه ندارید از مشاورین املاک یا فردی‌ معتمد و با تجربه کمک بگیرید.

 

 

هزینه استعلامات لازم برای خرید یک خانه

  • هزینه‌ استعلامات در دفاتر اسناد رسمی بر عهده صاحب ملکی است که قصد فروش ملک را دارد، یعنی بر عهده شخص فروشنده است.
  • هزینه نوسازی ساختمان و زمین نیز بخشی از هزینه انتقال سند است که باید پرداخت شود. فروشنده باید هزینه جمع آوری زباله را نیز پرداخت کند و یک درصدی نیز به برای کمک به اموزش و پرورش بپردازد.
  • هزینه 5 درصد از کل مبلغ ملک مسکونی مربوط به اداره دارایی
  • هزینه 2 درصد از کل مبلغ ملک تجاری مربوط به اداره دارایی

 

 استعلامات لازم برای خرید یک ملک

 

 

سوالات متداول درباره ثبت اسناد خرید ملک:

 

 چه مدارکی برای ثبت سند ملک در دفترخانه اسناد رسمی لازم است؟

مدارک هویتی: اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی طرفین معامله

سند مالکیت: سند مالکیت المثنی یا سند تک برگ

مبایعه‌نامه: مبایعه‌نامه تنظیمی در بنگاه معاملات ملکی با کد رهگیری

استعلامات: مفاصا حساب مالیاتی، عدم وجود رهن و توقیف، گواهی پایان کار و صورت مجلس تفکیکی (در صورت وجود)

وکالتنامه: در صورت حضور نداشتن یکی از طرفین معامله، وکالتنامه معتبر

 

شناسه یکتا چیست؟

عدد ۱۸ رقمی‌ای که در بالای سند، سمت راست قرار گرفته شناسه یکتا نام دارد. شناسه یکتا به قصد پیگیری آخرین وضعیت یک ملک صادر می‌شود . 

 

استعلامات لازم برای خرید یک ملک

 

هزینه مالیات انتقال سرقفلی چقدر است؟

اگر شخصی تصمیم بگیرد در ازای دریافت پول، سرقفلی مغازه یا ملک تجاری خود را به دیگری واگذار کند، باید 2 درصد آن را به عنوان مالیات به دولت بپردازد. بنابراین در ازای انتقال اعتبار یک فروشگاه به ارزش حدود 4 میلیارد تومان باید 80 میلیون مالیات پرداخت شود.

 

هزینه انتقال سند به عهده کیست؟

هزینه انتقال سند ملک به دو دسته کلی هزینه‌های قانونی و هزینه‌های دفترخانه تقسیم می‌شود.

هزینه‌های قانونی شامل مالیات بر نقل و انتقال املاک، هزینه‌های شهرداری و هزینه‌های اداره ثبت اسناد و املاک است. بر اساس قانون، این هزینه‌ها به طور کلی بر عهده فروشنده است.

هزینه‌های دفترخانه شامل حق التحریر و حق الثبت است.معمولا این هزینه‌ها به طور مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود. البته، این تقسیم بندی هزینه‌ها بر اساس قانون و عرف است و طرفین معامله می‌توانند با توافق یکدیگر، هزینه‌های انتقال سند را به طور دیگری تقسیم کنند.

اطلاعاتی که تا اینجا به دست آوردید می‌تواند شما را تا حد زیادی راهنمایی کنند اما وجود یک کارشناس بی طرف می‌تواند اطمینان بسیار بیشتری به شما ببخشد. کارشناسان الوملک علاوه بر کارشناسی خانه٬ از وضعیت حقوقی سند خانه نیز شما را مطلع می‌سازند.

 

بدون نگرانی از قیمت، خانه بخرید

 

 

روش‌های پرداخت هزینه‌های ثبت اسناد خرید ملک

هزینه‌های ثبت اسناد خرید ملک، شامل حق‌الثبت، حق‌التحریر و سایر هزینه‌های جانبی مانند مالیات و عوارض می‌شود. پرداخت این هزینه‌ها برای نهایی شدن فرآیند خرید ملک و انتقال مالکیت ضروری است. در ادامه به روش‌های مختلف پرداخت این هزینه‌ها اشاره می‌کنیم:

1. پرداخت حضوری:

  • مراجعه به یکی از شعب بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت، سپه و یا مسکن
  • ارائه مدارک لازم شامل سند مالکیت، مبایعه‌نامه و فیش واریزی
  • پرداخت وجه نقد به متصدی بانک

2. پرداخت آنلاین:

  • مراجعه به سامانه اداره ثبت اسناد و املاک (  www.ssaa.ir )
  • انتخاب گزینه پرداخت آنلاین
  • وارد کردن اطلاعات سند و فیش واریزی
  • پرداخت وجه از طریق درگاه پرداخت اینترنتی

 

هزینه انتقال سند ملک در سال 1402

هزینه سند زدن خانه در دفترخانه با توجه به مبلغ سند به شرح زیر است:

 

مبلغ سند تعرفه 1402
تا ده میلیون ریال 80 در هزار
تا مبلغ 50 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 10 میلیون ریال 120 در هزار
تا مبلغ 100 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 50 میلیون ریال 40 در هزار
تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 100 میلیون ریال 20 در هزار
تا مبلغ 500 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 200 میلیون ریال 12 در هزار
تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد بر 500 میلیون ریال 6 در هزار
بیش از یک میلیارد ریال نسبت به یک میلیارد ریال مازاد 3 در هزار

 

سخن پایانی:

 

اگر قصد انتقال سند یا خرید ملک را دارید، حتماً در مورد ملک پرس و جو کنید تا بتوانید از بدهی های ملک، عوارض نوسازی و سایر موارد از جمله تخلفات ساختمانی و مواردی مانند در طرح قرار گرفتن ملک مطلع شوید.

این نکته مهم را حتما بدانید که برای انتقال رسمی سند باید پاسخ استعلامات ملک را به دفاتر اسناد رسمی ارائه کنید تا سند رسمی صادر و انتقال داده شود.

توجه کنید که بعد از دریافت استعلامات لازم، مدارک دریافتی شما فقط تا 30 روز اعتبار دارند. 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *