خانه بخریم یا بسازیم؟

تورم قیمت مصالح ساختمانی و قیمت زمین، روز به روز خرید مسکن را از قدرت خرید خانوارها دور می‌کند. از همین رو کسانی که قصد خرید خانه دارند دو گزینه پیش رو دارند: خانه بخریم یا بسازیم؟؟

 

دوراهی اینکه خانه بخریم یا بسازیم؟

 

ساخت یا خرید خانه سوالی است که افراد زیادی در سایت‌های مختلف به دنبال پاسخ آن هستند. پاسخ صحیح به این سوال برای کسانی که تصمیم به خرید یا ساخت خانه برای زندگی دارند بسیار مهم است. زیرا ضرر مالی ناشی از تصمیم اشتباه می‌تواند سرمایه زندگی آنها را از بین ببرد.

از طرفی این کالای بادوام، گران قیمت و غیر منقول که جایگزینی ندارد، یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود که در واقع نوعی پس انداز نیز هست.  حال بحث این است که اگر سرمایه ای داریم بهتر است خانه بخریم یا بسازیم؟؟

 

بررسی مساله خرید خانه:

 

مسکن همواره یکی از نیازهای اساسی در طول زندگی بشر تا به امروز بوده است. اکثر کشورهای جهان با مشکل مسکن مواجه هستند. این مشکل در کشورهای در حال توسعه بارزتر است. امروزه حتی برنامه ریزان خوشبین نیز پذیرفته‌اند که ساخت ارزانترین خانه با ساده‌ ترین طراحی و مصالح، فراتر از توان حداقل یک سوم خانوارهای شهری در جهان سوم است.

در بازار مسکن شاهد دو نوع تقاضا برای خرید ملک هستیم که هر کدام، شرایط و تدابیر خاص خود را دارند و باید مورد توجه قرار گیرند. قاعدتا بخش تقاضا در بازار مسکن با دو دیدگاه زیر انجام می‌شود:

  • دیدگاه مصرف و خرید ملک به منظور سکونت
  • دیدگاه سرمایه گذاری و خرید به منظور افزایش سرمایه و حفظ ارزش پول

 

خریداران خانه

 

خریداران مسکن چگونه تصمیم می‌گیرند؟

 

به طور کلی در بازار مسکن دو نوع خریدار وجود دارد؛  خریدارانی که قصد سکونت دارند و سرمایه گذارانی که سرمایه خود را در بازار مسکن سرمایه گذاری می‌کنند و برای کسب سود، خانه‌ای کلنگی که فقط زمین آن ارزش دارد می‌خرند و می‌سازند.

خریداران واقعی با بودجه‌های اندک و محدود که حاصل پس انداز و یا وام است، سهم کمی از بازار مسکن دارند و بیشتر بازار مسکن با سرمایه گذاران و انبوه سازان همراه است.

کسانی که خریدار واقعی هستند و هدفشان از خرید یا ساخت خانه تامین سرپناهی برای زندگی فعلی است، معمولا بیشتر به فکر خرید خانه هستند تا ساختن ملک.
به این دلیل که عموما این گروه، برای سرکشی به ساختمان، تخصص و زمان کافی ندارند، از طرفی انجام کارهای پیمانکاری، اداری، گرفتن مجوز‌ها و دوندگی‌های آن، برای این قشر آسان نیست.

سرمایه گذاران ولی تمایل بیشتری به ساخت و ساز دارند زیرا بازدهی بسیار بالاتری نسبت به خرید و فروش خانه یا فروش آپارتمان با طبقات و اندازه‌های کوچکتر دارد.

از طرفی سرمایه گذاران صنعت ساختمان به دلیل خرید عمده مصالح ساختمانی هزینه کمتری برای مصالح ساختمانی می‌پردازند و در نهایت سود بیشتری نصیبشان می‌شود.

 

سریع‌ترین راه برای دانستن قیمت آپارتمان در تهران


 

خانه بخریم یا بسازیم، کدام یک بهتر است؟

 

انتخاب بین خرید یا ساخت خانه به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله ؛ داشتن سرمایه‌ای بیشتر از برآورد هزینه ها (احتمال دارد هزینه‌ها در حین کار دو یا چندین برابر بشود)، داشتن زمان کافی برای شروع و سرکشی به وضعیت ساختمان، قیمت مسکن در بازار، رکود یا رشد بازار مسکن، قیمت مصالح ساختمانی و بسیاری دلایل دیگر.

انتخاب بین ساخت یا خرید خانه ممکن است دشوار باشد، اما انتخاب مهمی است. هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند که برخی از آنها برای برخی از خریداران مهم‌ تر از دیگران است. همانطور که جستجوی خود را برای مکان جدیدی برای زندگی آغاز می کنید، تشخیص تفاوت بین این دو انتخاب یکی از مهم ترین تصمیماتی است که می توانید بگیرید.

 

هر تصمیمی بگیرید معایب و مزایایی دارد.

 

همیشه ایده خوبی است که انتخاب‌های خود را به لیستی از مزایا و معایب تقسیم کنید. وقتی به دنبال ساختن یا خرید خانه هستید، چند دسته اصلی به سرعت به ذهنتان خطور می کند. البته باید به اصول اولیه مانند تامین مالی و زمان توجه کنید، اما همچنین باید به عواملی مانند سفارشی سازی(خصوصی) و حتی میزان استرسی که هر کدام از این گزینه‌ها شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیز توجه کنید. وقتی به مقایسه این دو نگاه می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که در موقعیت بهتری برای تعیین اینکه کدام انتخاب واقعا برای شما بهتر است، هستید.

 

جدول زمانی را در نظر بگیرید

 

خبر خوب در مورد نقل مکان به یک خانه آماده (نوساز، قدیمی و …) این است که شما معمولاً به یک جدول زمانی نسبتاً کوتاه نگاه می‌کنید. بسته به شرایط فروش، متوسط ​​​​فرایند بسته شدن معامله، بین دو هفته تا یک ماه طول می‌کشد، که امکان چرخش سریع را فراهم می‌کند.

این مزیت برای کسانی که نیاز به تصمیم گیری و جا به جایی سریع دارند خوب است، اما برای کسانی که به دنبال برنامه های بلندمدت هستند عالی نیست. هنگامی که برای خرید آماده می‌شوید، اغلب مهم است که در پایان قرارداد اجاره خانه فعلی هستید یا اینکه خانه فعلی شما آماده فروش است؟ اگر در هیچ یک از این موقعیت‌ها نیستید، ممکن است مجبور شوید برای انجام کارها تعادل مالی و زمانی بهتری انجام دهید.

 

مدیریت زمان

 

از طرف دیگر ساخت و ساز زمان بر است. ممکن است شش ماه تا یک سال را صرف ساختن خانه کنید، و این تنها در صورتی است که همه چیز خوب پیش برود. ممکن است مجبور شوید به دلیل مشکلات کار، آب و هوا یا حتی مصالح، با ماه ها زمان اضافی ساخت و ساز کنار بیایید. ساختن خانه برای کسانی که نیاز به جابجایی سریع دارند دشوار است، به خصوص اگر باید در مدت کوتاهی از محل سکونت فعلی خود خارج شوند. با این حال، اگر به دنبال برنامه ریزی درازمدت هستید، ساختن خانه می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

 

ساخت و ساز سفارشی

 

اگر یک انتخاب وجود داشته باشیم، ساخت یک خانه همیشه نسبت به خرید خانه، ایده آل تر است مخصوصا اگر آن ملک را سفارشی سازی یا خصوصی بسازیم. اگر به دنبال ویژگی‌های عالی هستید که امروزه برای خریداران خانه بسیار مهم است، مطمئن‌ترین راه برای به دست آوردن آن‌ها این است که خودتان آن‌ را بسازید. اگر تصمیم به ساختن خانه دارید، می‌توانید دقیقاً همان چیزی را که می‌خواهید به دست آورید – حداقل تا زمانی که بودجه شما بالاست.

رویاهای شما و در نظر گرفتن واقعیت‌های ساخت و ساز، دیکته می‌کند که در هنگام ساختن خانه چه کاری را می‌توانید و چه کاری را نمی‌توانید انجام دهید، بنابراین شما همیشه از نظر ساخت و ساز خصوصی در اینجا پیش قدم خواهید بود.

 

بدون گزارش کارشناسی خانه معامله نکنید!


 

 

با این حال، در برخی موارد، خرید خانه‌ای که قبلا ساخته شده است، گزینه‌های زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر خانه‌ آماده‌ای از قبل برخی از ویژگی‌هایی که دوست دارید را دارد، ممکن است هزینه کمتری برای خرید آن خانه و انجام کمی بازسازی نسبت به ساختن همه چیز از ابتدا داشته باشد.

همچنین ممکن است این شانس را داشته باشید که خانه‌ای با امکانات عالی بخرید که به سادگی قادر به ساخت آن نیستید.

این بررسی‌ها، معمولاً برای تقسیم هزینه‌ها و مقایسه بین ساخت یا خرید خانه است. بسته به موقعیت و شرایط خریدار، هر یک از گزینه‌ها ممکن است کارساز باشد.

 

ساخت و ساز خانه

 

هزینه سرپناه داشتن

راه حل احتمالی خانواده‌هایی که به دنبال سرپناهی برای فرزندان خود هستند نیز، ساخت آپارتمان در زمین‌های مجتمع مسکونی کلنگی است. گزینه‌ای که با حذف قیمت زمین، هزینه خانه دار شدن را یک چهارم کاهش می‌دهد.

یکی از مشکلاتی که متقاضیان مسکن در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند، افزایش سرسام‌آور قیمت زمین و همچنین افزایش قیمت مصالح ساختمانی است. در واقع به دلیل مشخص بودن هزینه‌های ساخت و امکان سفته بازی کمتر، در بازار مصالح ساختمانی، بار اصلی تورم در این بخش، یعنی بر روی قیمت زمین متمرکز شده است.

به طور کلی هزینه های ساخت و ساز نیز،  به دو دسته هزینه‌های مصالح و هزینه‌های جانبی تقسیم می‌شوند.

هزینه‌های جانبی شامل مواردی مانند جواز ساخت، نظام مهندسی، بیمه، انشعابات، مالیات، ثبت اسناد و … می‌باشد که بسته به موقعیت ملک مورد نظر متفاوت است.

 

معرفی بهترین مشاور املاک محله شما در کمتر از یک دقیقه

 

مزیت خرید خانه:

 

یکی از دلایلی که خرید خانه آماده را گزینه بهتری می‌دانیم، این است که اگر می‌خواهید در یک منطقه خاص زندگی کنید – نزدیک به محل کار، مدرسه، دوستان یا خانواده – بهترین گزینه‌ها به راحتی در دسترس خواهد بود.

با خرید خانه، این امکان را نیز دارید که در مدت زمان کوتاه تری خانه ای را به دلخواه خود تهیه کنید. حتی اگر این خانه در نزدیکی مرکز شهر واقع شده باشد.

از سوی دیگر، بزرگترین نقطه ضعف خریدن خانه ممکن است این باشد که دقیقاً به آنچه می‌خواهید، نمی‌رسید. ممکن است بخواهید در طبقه دوم اتاق خواب‌های بیشتری داشته باشید یا در طبقه اول یک اتاق نشیمن بزرگتر داشته باشید، به این ترتیب معمولاً سخت‌تر خواسته‌های شما یافت می‌شوند.

 

خانه بخریم یا بسازیم؟

 

هرگز گمان نکنید خرید یک خانه آماده به شیوه سنتی، بدون استرس است. در واقع، مشکلاتی وجود دارد که باید با آنها مقابله کنید، مسائلی که ممکن است با ساخت و ساز خانه به وجود نیایند.

زمانی که شما خانه خود را می‌سازید، مجبور نخواهید بود با مشکلاتی مانند عیوب پنهان یا مشکلاتی با خریداران دیگر بر سر قیمت ملک پیش می‌آید، مقابله کنید. شما لازم نیست نگران عدم پذیرش پیشنهاد خود باشید یا مجبور باشید با شرایط فروشنده، به هر طریقی، هماهنگ شوید.

شما باید تصمیم بگیرید که کدام نوع استرس برای نیازهای شما منطقی‌تر است و تعیین کنید که آیا مزایای خرید یا ساخت، بر معایب برای دیگری بیشتر است یا خیر؟

در نهایت، انتخاب بین ساختن یک خانه یا خرید آماده، بسیار شخصی است. این بستگی به این دارد که چگونه حقایق بالا را وزن کنید، همراه با 10‌ها عامل دیگر که ممکن است فقط برای شما و خانواده شما مهم باشد.

 

خانه خریدن

 

مدیریت استرس برای شما ضروریست

 

به عبارت ساده، ساختن یک خانه جدید، کار افراد ضعیف نیست. این فرآیندی است که می‌تواند با چالش‌ها و مشکلاتی، به غیر از افزایش بودجه و برنامه‌های زمانی طولانی‌تر پر شود. اگر به دنبال ساختن خانه رویایی خود هستید، مهم است به خاطر داشته باشید، کار با یک سازنده خوب می‌تواند به کاهش برخی مشکلات کمک کند، اما باید توجه داشت که ساخت و ساز همیشه کمی استرس را به همراه دارد.

با این حال، مهم نیست که چه چیزی را انتخاب می کنید، در نهایت می‌توانید راهی برای تحقق رویاهای خود در مورد صاحب خانه بودن پیدا کنید. وقتی آماده خرید بودید، توصیه می‌کنیم این کار را به تنهایی انجام ندهید، از کارشناس ملک، معماران و هرکسی که تخصصی در این زمینه دارد مشورت بگیرید و سپس دست به اقدام بزنید.

 

 

سخن پایانی:

درست است که ساختن خانه بسیار بهتر از خریدن است، اما ساختن خانه چالش‌های خود را دارد و هر کسی توانایی دست و پنجه نرم کردن با آن را ندارد.

ساخت خانه مزایای زیادی مانند؛ انتخاب نقشه و طراحی ساخت، مصالح متناسب با سلیقه مالک و غیره. اما بررسی هزینه‌های ساخت و کاهش حداکثری آنها، با حفظ کیفیت سازه یکی از مهمترین اصول اساسی ساخت و ساز می‌باشد. این هزینه به عوامل زیادی از جمله قیمت زمین، پروانه‌های ساختمانی و قیمت مصالح ساختمانی مانند قیمت تیرآهن و میلگرد بستگی دارد.

با این وجود؛ طبق بررسی سایت‌های نظرسنجی‌ که درباره خرید یا ساختن خانه، آماری ارائه داده‌اند، به این نتیجه رسیدیم که اکثر خریداران، به طور متوسط ​​بیش از 90 درصد عموم مردم، خرید خانه را به ساخت آن ترجیح می‌دهند.

 

منبع:

Century 21

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *