خانه مناسب برای سرمایه گذاری ملکی

سرمایه گذاری ملکی یکی از رایج ترین سرمایه گذاری ها در کشور ایران محسوب می‌شود. شما می‌توانید با آگاهی کامل و شناخت از این حوزه، از املاک و مستغلات مانند خانه و آپارتمان به عنوان وسیله سرمایه گذاری استفاده کنید.

با این حال، سرمایه گذاری در بخش مسکن، اگرچه بسیار سودآور است، اما می‌تواند مشکل ساز نیز باشد زیرا مانند هر معامله دیگری، چالش هایی دارد که باید برای پیروزی در آن مسلح باشید. بنابراین، اگر ترجیح می دهید در املاک و مستغلات سرمایه گذاری کنید، توصیه می کنیم در مورد آن بدانید. سرمایه گذاری هایی که با آگاهی و شناخت کامل از این حوزه انجام می شود ریسک کمتری را به همراه دارد و با موفقیت همراه است. اما تجربه بسیاری از سرمایه گذاری ها در ملک نشان داده که این حوزه کمترین ریسک سرمایه گذاری را دارد. با این وجود با ما همراه باشید تا در این مقاله با پیچ و خم این جاده آشنا شوید.

 

سرمایه گذاری ملکی چکونه است؟

 

سرمایه گذاری ملکی در کدام شهر ها بهتر است؟

 

برای این سوال، پاسخ یک کلمه ای وجود ندارد. زیرا معیارهایی که در انتخاب بهترین شهر برای سرمایه گذاری املاک در ایران باید در نظر بگیرید، در درجه اول به اهداف و بودجه سرمایه گذاری شما بستگی دارد. 

علاوه بر این، اگر قرار است انتخاب در سطح شهر انجام شود، اقلیم و سطح فرهنگی آن شهر باید با موقعیت ما هماهنگ باشد، از طرفی بافت جمعیتی و امکانات رفاهی آن لحاظ شود، بعد تصمیم گیری شود. همچنین، هر چه شهر انتخاب شده توسعه یافته تر باشد و منطقه ای که در آن قرار دارد دسترسی آسان یا نزدیک به مراکزی مانند فروشگاه های زنجیره ای، پارک ها، مناطق تفریحی و سرگرمی یا وسایل نقلیه عمومی داشته باشد، سرمایه گذاری شما در مسکن سود بیشتری خواهد داشت.

با کارشناسی قبل از خرید، خانه‌ای بدون عیب بخرید.

 

بهترین شهر‌ها برای سرمایه گذاری ملکی

 

  • تهران
  • البرز
  • خراسان رضوی
  • اصفهان
  • تبریز
  • گیلان
  • مازندران
  • آذربایجان شرقی

 

این شهرها را با توجه به آمار بازار ملکی، پر سود تر نامیدیم، اما سایر شهرها یا حومه شهرهای پرجمعیت نیز می‌توانند گزینه‌های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و خرید ملک باشند. 

 

موقعیت ملک و تاثیر آن در سرمایه گذاری ملکی

 

نکته مهم سرمایه گذاری ملکی در شهرهای دیگر

 

یکی از نکات مهمی که در جستجوی بهترین شهر برای سرمایه گذاری در مسکن باید به آن توجه کنید، مراجعه به شاخصی به نام «آمار خانه‌های خالی در هر استان» است.

با توجه به این معیار، هر چه سهم یک استان از کل خانه‌های خالی کشور بیشتر باشد، ریسک سرمایه گذاری در شهرهای آن استان بیشتر می شود. وقتی نرخ خالی در یک استان زیاد است، به این معنی است که اگر امروز در شهرهای آن استان ملک بخرید یا بسازید، احتمالاً در سال های آینده برای فروش آن ملک با مشکل مواجه خواهید شد.

این نکته به ویژه برای سرمایه گذارانی که پول زیادی را صرف خرید یا ساخت و ساز املاک می‌کنند بسیار مهم است. بنابراین اگر قصد سرمایه گذاری در جایی غیر از شهر خود را دارید به این نکته مهم بیشتر توجه کنید، زیرا این نوع سرمایه گذاری بسیار پیچیده و حساس است.

سریع‌ترین راه برای دانستن قیمت آپارتمان در تهران

 

معیارهای اصلی خرید ملک

 

از جمله معیارهایی که در هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند منجر به انتخاب درست و به موقع شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

  • آگاهی از زمان مناسب برای سرمایه گذاری ملکی

همانطور که می‌دانید بازار مسکن تحت تاثیر عوامل زیادی است که باعث رکود یا رونق می‌شود. از همین رو، شرایط بازار و زمان خرید یا فروش ملک تاثیر مستقیمی بر ارزش افزوده ملک دارد و در نتیجه باید به آن توجه شود.

البته رونق یا رکود بازار نیز بستگی به تصمیم شما دارد، اینکه آیا قصد خرید یا فروش دارید، می‌تواند شرایط متفاوتی را ایجاد کند.

بنابراین تلاش برای فروش در زمان رکود بازار به دلیل کمبود خریدار می‌تواند به شما آسیب برساند و بر دارایی و سرمایه شما تاثیر منفی بگذارد، در حالی که خرید ملک یک گزینه معقول و مناسب است.

در مواقع رکود بازار به دلیل کمبود خریدار، گزینه‌های زیادی برای شما وجود دارد. توصیه ما در این زمان، اقدام برای خرید ملک است زیرا نتیجه این تصمیم، خرید پرسود خواهد بود.

 

زمان خرید یا فروش ملک

 

  • آگاهی از شرایط مناطق مختلف برای خرید یک ملک

به عبارتی دیگر، اگر قصد خرید خانه را دارید، باید مناطق خاصی را با شرایط مناسب برای تصمیم خود انتخاب کنید. در صورتی که تصمیم به ساخت و ساز باید در مناطقی گرفته شود که به طور کامل توسعه نیافته و جای رشد دارند.

در هر شهری، مناطق بالاشهر یا روبه پیشرفتی وجود دارد که شرایط خوبی برای خرید و سرمایه گذاری ملک دارند. ویژگی این مناطق عبارتند از؛

 

  • آب و هوای مناسب
  • ساخت و ساز جدید و پایین بودن سن ساختمان ها
  • غنی از امکانات رفاهی، درمانی، آموزشی و تفریحی
  • با فاصله متعادل از مناطق شلوغ و اداری
  • فضای شهری و ایمن برای رفت و آمد
  • آمار پایین جرم و جنایت 
  • و غیره

 

 

اگر دنبال خرید خانه هستید، بهترین راه کمک گرفتن از قابل اعتمادترین مشاور محله است.

 

  • انتخاب بین خانه نوساز، ملک کلنگی یا زمین

خرید ملک و سرمایه گذاری در بازار مسکن همواره با این سوال روبرو بوده که کدام نوع ملک بیشترین بازدهی را دارد؟ برای پاسخ به این سوال، اگر تنها با هدف سرمایه گذاری قصد خرید و فروش دارید، خرید زمین همیشه گزینه خوبی است.

زیرا همیشه سودآور بوده و بر خلاف ساختمان‌های نوساز به مرور زمان از قیمت آن کاسته نخواهد شد. اگر خرید زمین در مناطقی که در حال حاضر قیمت پایین تری دارند انجام شود، پس از مدتی نه چندان طولانی، می‌توان ساخت و ساز لازم و مناسب را انجام داد. سپس در شرایطی که بازار ملک پررونق است دست به فروش زد و سود خوبی به دست آورد.

 

اینها همان نکاتی هستند که در هنگام خرید خانه باید به آنها توجه کنید. زیرا اگر سرمایه کافی داشته باشید، خرید خانه کلنگی می‌تواند ارزش افزوده بالاتری برای شما به همراه داشته باشد. با خرید و ارتقا و نوسازی این خانه ها می‌توان به سود نسبتاً بالایی دست یافت. اگر همین فرآیند در زمان مناسب از نظر شرایط بازار خریداری و در دوران رونق آن انجام شود، این سود دو برابر می‌شود.

 

با این حال سرمایه گذاری روی خانه‌های کوچک و کم متراژ ممکن است گزینه مناسبی برای افرادی باشد که سرمایه کمی دارند و قصد ورود به این بازار را دارند. خانه های متراژ پایین به دلیل هزینه کمتر همیشه مورد استقبال قرار می گیرند و خریداران زیادی را شامل می‌شوند. خرید و فروش این خانه‌های معمولی آسان است و رکود در بازار تاثیر کمتری بر روند فروش آنها دارد. این مورد در هنگام فروش ملک از اهمیت بالایی برخوردار است و به مالک این امکان را می دهد که به راحتی سرمایه خود را دریافت کند.

 

  • بررسی موقعیت مکانی ملک

موقعیت مکانی ملک به شرایط قرارگیری آن در منطقه، محله و خیابان مورد نظر گفته می‌شود. این موقعیت قرارگیری از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که می‌تواند بر قیمت و همچنین نحوه خرید و فروش ملک تاثیر مستقیم داشته باشد.

بنابراین، موقعیت مکانی می‌تواند شرایطی مانند دسترسی به راه‌های ارتباطی، مراکز خرید و مراکز درمانی را بهبود بخشد یا بدتر کند. علاوه بر این، برای انتخاب گزینه مناسب از هر طرف، باید موارد دیگری را نیز بررسی کنید و بعد از آن دست به معامله بزنید.

 

لوکیشن ملک و تاثیر آن در سرمایه گذاری ملکی

 

سرمایه گذاری در املاک تجاری

 

سرمایه گذاری در املاک تجاری اداری یکی از بهترین و سودآورترین انواع سرمایه گذاری است. اما چرا؟

یکی از دلایلی که مردم می‌توانند با اطمینان بالا وارد بازار املاک تجاری شوند این است که با گذشت زمان و شناخته شدن مجتمع در نظر مردم ارزش مجتمع افزایش می‌یابد.

برخلاف املاک مسکونی، ملک تجاری با گذشت زمان یا افزایش استهلاک، ارزش آن کاهش نمی‌یابد. به خاطر داشته باشید که خرید و فروش خانه و ملک مسکونی، فصل جابجایی دارند و در اوایل سال یا اواسط سال رونق میگیرد. اما املاک تجاری را می‌توان در هر زمانی از سال خرید و فروش کرد و همیشه برای آن خریدار وجود خواهد داشت. بنابراین، می‌توانید سرمایه گذاری در املاک تجاری اداری را به عنوان راهی مطمئن و امن برای افزایش سرمایه خود در نظر بگیرید.

 

اشکال متفاوت سرمایه گذاری ملکی

 

  • سرمایه گذاری مسکن به روش ساخت و ساز
  • سرمایه گذاری مسکن به روش مشارکت در ساخت
  • سرمایه گذاری مسکن به روش خرید املاک قدیمی و بازسازی 
  • سرمایه گذاری مسکن به روش خرید خانه کلنگی جهت ساخت و ساز

 

سرمایه گذاری ملکی به روش ساخت و ساز

 

سرمایه گذاری ملکی با روش اجاره دادن

 

یکی دیگر از راه‌های خوب و سودآور برای سرمایه گذاری در ملک، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات به منظور اجاره آن است. امروزه با توجه به تورم و افزایش چشمگیر قیمت مسکن، خرید مسکن با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است و کسانی که چند سال پیش پول خرید خانه را داشتند، اکنون باید با همین پول به دنبال اجاره باشند.

بنابراین تقاضا برای اجاره مسکن طی سالیان گذشته افزایش یافته است و این یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری در این بخش است. بنابراین افرادی که سرمایه این کار را دارند می‌توانند با خرید آپارتمان و اجاره آن کسب درآمد کنند و سود ببرند.

 

به جای جستجو در هزاران آگهی ملکی، از بهترین مشاور املاک محله کمک بگیر.

 

چگونه با سرمایه کم خانه بخریم؟ 

 

یکی از بهترین راه‌های سرمایه گذاری در ملک با سرمایه کم، پیش خرید آپارتمان است. خرید ملک قبل از تکمیل آن را «پیش خرید» می‌گویند. در صورت امکان حتماً یک واحد آپارتمان بخرید. پیش خرید آپارتمان می‌تواند به شما کمک کند ملکی را تا 80 درصد ارزان تر از قیمت واقعی آن بخرید. با پیش خرید، قیمت ملک را به تدریج پرداخت می‌کنید و می‌توانید کیفیت ساخت را در مراحل مختلف ساخت کنترل کنید.

به این روش با قیمتی بسیار کمتر از قیمت ملک در زمان تحویل، صاحب یک آپارتمان شوید و سود بسیار خوبی کسب کنید.

لازم به ذکر است که پیش خرید یک ملک نیز نکات و شرایطی دارد، اگر همه نکات آن را رعایت نکنید ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید. از همین رو مشورت با کارشناسان در این زمینه از واجبات معاملات ملکی است، لطفا بی گدار به آب نزنید و برای حفظ سرمایه خود مشاوره بگیرید.

 

کلاهبرداری خانه

 

سخن پایانی

برای ورود به بازار مسکن علاوه بر سرمایه اولیه، شناخت و آگاهی کامل از این بازار ضروری است و این امر می‌تواند منجر به افزایش اندوخته و ارزش ملک مورد نظر شود. در غیر این صورت با ورود به بازار، در این امر علاوه بر احتمال از دست دادن سرمایه و پس انداز مالی، ممکن است مشکلات حقوقی و مشکلات مربوط به آن را برای افراد ایجاد کند.

برای بسیاری از افرادی که برای اولین بار قصد خرید یا فروش ملک را دارند و با هدف داشتن سرپناه وارد این بازار می‌شوند، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل نیاز به تحقیق و پژوهش بیشتری دارد.

علاوه بر این، عده‌ای نیز برای سرمایه گذاری و افزایش اندوخته مالی وارد این بازار می‌شوند. برای این افراد اگرچه سرمایه حرف اول را می‌زند اما بررسی معیارها و اصول حاکم بر بازار بسیار مهم است که قبل از تصمیم گیری نهایی باید به آن توجه کرد و با آگاهی از آنها، اقدامات لازم را انجام داد.

 

عکس ها

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *