معرفی محله های شرق تهران

انتخاب خانه مناسب را می‌توان یکی از سخت‌ترین کارها در کلانشهری مثل تهران دانست. شلوغی و ازدحام جمعیت تهران هم که همیشه زبانزد عام و خاص است اما این معضل، چیزی از محبوبیت آن کم نکرده است. در واقع، هربار پای صحبت ساکنان این شهر بنشینیم، یکی از ناراحتی‌های آنها شلوغی و آلودگی هوای پایتخت است. در این مقاله محله‌های شرق تهران را بررسی می‌کنیم تا ببینیم میزان رضایت در شرق تهران به چه صورت می‌باشد.

 

شرق تهران

محدوده شرقی تهران را منطقه 4، منطقه 8، منطقه 13 و منطقه 14 در قسمت شرق تهران در‌بر‌گرفته اند. این مناطق تقریبا بافت قدیمی دارند زیرا قدمت این محله ها نسبت به بافت مناطق غرب تهران بیشتر است و اساساً باید گفت که تهران از غرب به دلیل وجود کوه‌های شرقی توسعه یافته و همچنان در حال گسترش است. البته برخی مناطق بافت های جدیدتری دارند.

 

محله های شرق تهران در منطقه 4:

 

منطقه 4 تهران در شمال شرق تهران و بخشی از آن در دامنه‌های البرز واقع شده است. این منطقه به علت وسعت متراژی بالا، ساخت و ساز زیاد بیشتری داشته و متقابلا یکی از پر‌جمعیت ترین مناطق پایتخت است. از شمال به رشته کوه البرز، از غرب به خیابان لنگری و منطقه پاسداران، از جنوب به خیابان رسالت و مناطق هفت و هشت می رسد.

 

 

منطقه 4

 

 

تهرانپارس

یکی از پرطرفدارترین مناطق شرقی تهران، محله تهرانپارس است. موقعیت جغرافیایی این محله از این قرار است که، از شمال به بزرگراه بابایی، از جنوب به بزرگراه رسالت و از غرب به بزرگراه باقری منتهی می‌شود. بافت محلی تهرانپارس ترکیبی از آپارتمان‌های نوساز و قدیمی است. دسترسی به این منطقه هم با وسایل نقلیه عمومی و هم با وسایل نقلیه شخصی بسیار آسان است. این منطقه به دو قسمت تهرانپارس غربی و تهرانپارس شرقی تقسیم می شود که تهرانپارس شرقی در منطقه 4 قرار گرفته است.

از خیابان های مهم و اصلی محله تهرانپارس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: خیابان شهید خوشوقت، خیابان شهید حسینی، خیابان شهید قانع (پروین)، خیابان شهید بابا یوسفی، خیابان شهید ستانی، خیابان شهید امیری طائمه، خیابان شهید رمضانی

این خیابان‌ها و خیابان‌های منتهی به آن بر اساس اصول شهرسازی ساخته شده‌اند و در میان آن‌ها می‌توان بهترین منطقه تهرانپارس را برای زندگی پیدا کرد.

 

حکیمیه

این محله یکی از شرقی ترین مناطق تهران با آب و هوای بسیار مساعد است. امنیت این منطقه نسبتا بالاست و امکانات رفاهی و تجاری بسیار خوبی در آن وجود دارد. خیابان‌های مهم حکیمیه عبارتند از: خیابان احسان، خیابان چمن آرا، خیابان ارکیده، خیابان فرهنگ، خیابان پگاه، خیابان پیام.

اگر به دنبال منطقه‌ای با آب و هوای خوب برای خرید خانه در شرق تهران هستید، منطقه حکیمیه می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

 

نارمک

این محله در شرق تهران، به خوش مسیر بودن و خوش آب و هوا بودن معروف است. از طرفی به دلیل اینکه در محله نارمک میدان‌های زیادی وجود دارد به محله صد میدان نیز نامیده می‌شود. یکی از ویژگی‌های مثبت این منطقه پس از دسترسی بسیار خوب به شهر، وجود فضای سبز گسترده است.

با وجود اینکه بافت این محله نسبتاً قدیمی است، اما قیمت خرید خانه در این محله بدون توقف در حال افزایش است. محله نارمک از شرق با بزرگراه باقری، از غرب به بزرگراه امام علی(ع)، از شمال به بزرگراه تهران – کرج و از جنوب به تهران نو، نیروهوایی و نظام آباد محدود می‌شود.

 

narmak

 

شمیران نو

شمیران نو یکی از محله‌های قدیمی شمال شرق تهران است که از شمال به جنگل لویزان، از جنوب به خیابان شهید صبوری، از غرب به دیوار نیروی دریایی و از شرق به نارمک شمالی و خیابان هنگام محدود می‌شود. نزدیکی این منطقه به پارک جنگلی لویزان، سبب شده این منطقه آب و هوای بسیار دلپذیری داشته باشد. در تاریخ این محله نیز آورده شده که خیابان‌های این مکان در گذشته، محل تفریح ​​افراد ثروتمند بوده است.

 

هروی

هروی محله‌ای قدیمی در منطقه 4 تهران که در مجاورت با محله‌های شمس آباد و پاسداران است.این منطقه توسط 4 بزرگراه اصلی در شرق تهران احاطه شده است: بزرگراه صدر در شمال، بزرگراه شهید صیاد شیرازی در غرب، بزرگراه امام علی (ع) در شرق و بزرگراه شهید زین الدین همت در جنوب.

بافت محله هروی اغلب نوساز و مدرن هستند و کمتر ملک قدیمی در محله به چشم می‌خورد. از مکان های قدیمی منطقه می‌توان باغ هروی یا عمارت عین الدوله را نام برد. 

در این محله به دلیل امکانات و دسترسی های عالی، خرید و فروش املاک رونق مناسبی دارد. برای نمونه یک انگیزه افراد برای سکونت در این محله دسترسی آسان آنها به خط مترو 3 تهران است.

 

قنات کوثر

این محله از شمال به بزرگراه بابایی، از جنوب به بزرگراه زین الدین، از غرب به پارک لویزان و شهرک گلستان و از شرق به بزرگراه باقری محدود می‌شود. در گذشته قنات های زیادی در این منطقه وجود داشت که زمین‌های اطراف را آبیاری می کردند، اکنون آثاری از این قنات وجود ندارد به علت اینکه از اواخر دهه 50 ساخت و ساز در این محله آغاز شد. قنات کوثر دارای بافتی جدید با خیابان‌های منظم است. قسمت‌های شمالی این منطقه را شهرک امید می‌نامند. این منطقه در گذشته وسعت بیشتری داشت تا اینکه با احداث اتوبان باقری بخشی از شرق آن جدا شد.

 

پاسداران 

پاسداران یکی از مناطق شمال شرقی پایتخت است. خیابان اصلی این محله نیز پاسداران نام دارد که مرز منطقه 3 و منطقه 4 شهرداری تهران را تشکیل می‌دهد و ادامه آن وارد منطقه 1 می‌شود و به میدان نیاوران ختم می‌شود.

خرید آپارتمان در پاسداران به علت اینکه جزو مناطق بالاشهر محسوب می‌شود، قیمت بالایی دارد. از طرفی دسترسی به مترو و داشتن امکانات رفاهی، تفریحی، آموزشی، درمانی عالی و همچنین نبود آلودگی هوا در این محله، قیمت هر متر خانه را ارزشمندتر کرده است.

این محدوده جزو طرح ترافیک نبوده و مشکل حمل و نقل ندارد. دسترسی به این منطقه از طریق بزرگرا‌ه‌های صدر، زین الدین و شهید بابایی امکان پذیر و آسان است.

 

پاسداران

 

محله های شرق تهران در منطقه هشت

 

این منطقه شرقی، در دامنه‌های رشته کوه البرز در شمال رشته کوه سه تپه در شرق تهران قرار دارد. سمت شمال و شمال شرقی منطقه هشت از ارتفاعات کوه البرز در منطقه چهارم به بزرگراه رسالت، از سمت جنوب به منطقه سیزدهم، خیابان دماوند و جنگل های سرخه حصار و کوه های سه تپه می‌رسد و در نهایت از سمت غرب به سبلان جنوبی و استاد حسن بنا منتهی می‌شود. 

 

 

معرفی محله های شرق تهران منطقه 8

 

مجیدیه

این محله به وسیله بزرگراه رسالت به دو قسمت مجیدیه شمالی و مجیدیه جنوبی تقسیم می‌شود. نکته مهم در این محله تفاوت منطقه است به گونه ای که مجیدیه شمالی بخشی از منطقه 4 و مجیدیه جنوبی بخشی از منطقه 8 شهرداری تهران است. منطقه مجیدیه از شمال با بزرگراه شهید زین الدین و از جنوب با مسیل باختر همسایه است و همسایه شرقی مجیدیه خیابان کرمان و همسایه غربی آن بزرگراه صیاد شیرازی است.

در مورد سطح دسترسی‌های مجیدیه باید بگوییم نمره خوبی از آمار به دست آورده و همین امر آن را به یکی از پرجمعیت ترین مناطق تهران تبدیل کرده است. در حال حاضر رشد ساخت و ساز در مجیدیه بالاست و برخلاف مناطق غرب تهران، آپارتمان های متراژ کوچک در این منطقه، بیشتر یافت می‌شود. به طور کلی سهتر است بدانید که بافت غالب منطقه ساختمان‌های نوساز و آپارتمان‌های بلند مرتبه است.

 

تهرانپارس

موقعیت جغرافیایی تهرانپارس شرقی و غربی بدین شکل است که؛ هر دو، از شمال به بزرگراه زین الدین (امتداد شرقی همت) و از جنوب به خیابان دماوند منتهی می‌شوند. اما تهرانپارس شرقی از شرق به خیابان سلطانی و محله اتحاد و از غرب به بلوار شاهد متصل است. از طرفی تهرانپارس غربی از غرب به بزرگراه باقری و از شرق به خیابان شاهد ختم می‌شود. بلوار شاهد مرز مشترک این دو محله است.

از نظر مختصاتی تهرانپارس غربی از تهرانپارس شرقی بزرگتر است، از همین رو افراد بیشتری در تهرانپارس غربی هستند و ترافیک و تردد بیشتری را شاهد هستیم. اگر اولویت شما دسترسی به مرکز شهر، امکانات بیشتر و حتی نزدیکی به ایستگاه‌های مترو بیشتر است تهرانپارس غربی برای سکونت شما مناسب است. بافت شهری این محله ها نیز شبیه به هم است و با هم تفاوتی ندارد. اغلب ملک کلنگی و قدیمی بیشتر از ملک نوساز و برج و آپارتمان به چشم می‌خورد.

نکته دیگر این است که، تهرانپارس غربی به دلیل بافت تجاری و اداری خود و همسایگی با محله های نارمک، فرجام و رسالت، برای شاغلان، گزینه سکونت خوبی می‌باشد.

با کارشناسی قبل از خرید، خانه‌ای بدون عیب بخرید.

 

تسلیحات

منطقه تسلیحات در شرق شهر تهران و در منطقه 8 تهران واقع شده است. این محله از شرق به خیابان‌های گلشن دوست و غیاثی پور، از جنوب به خیابان داوودی و از غرب به خیابان مدنی محدود می‌شود.

محله‌های مجاور تسلیحات؛ فدک، کرمان، زرکش، وحیدیه، سبلان و لشکر هستند.

این محله، مشمول طرح ترافیک زوج و فرد نمی باشد. نزدیک‌ترین مترو به این مکان،ورودی مترو 1 فدک می‌باشد. محله تسلیحات از نظر بافتی، ترکیبی از کلنگی و نوساز دارد، شما می‌توانید طبق میزان بودجه، اولویت ها و شرایط خود، از بین آنها انتخاب کنید. این محله از نظر امکانات تفریحی، مراکز ورزشی، تجاری، آموزشی و درمانی در شرایط مناسبی برخوردار است.

 

تسلیحات تهران

 

مدائن

این محله در غرب محله تهرانپارس و در شرق تهران قرار گرفته است. محدوده این محله از شمال بزرگراه رسالت (بزرگراه قاسم سلیمانی)، از جنوب به خیابان جانبازان شرقی، از غرب به خیابان دکتر آیت و از شرق به خیابان مدائن محدود می‌شود. 

محله مدائن دارای امکانات رفاهی کافی بوده و منطقه مناسبی برای خرید یا اجاره آپارتمان می‌باشد. قیمت ملک در این محله، مانند هر نقطه دیگر شهر، بسته به خیابان، متراژ، سن ساختمان و … متفاوت است اما در کل متوسط و متوسط روبه بالاست. برای دسترسی به این محله می‌توانید از ایستگاه مترو سرسبز و ایستگاه اتوبوس آیت استفاده کنید. ایستگاه مترو میدان علم و صنعت نیز به این منطقه نزدیک است.

 

وحیدیه

می‌توانیم از محله‌های قدیمی و اسم و رسم دار شرق تهران از محله وحیدیه نام ببریم که مرزبندی جغرافیایی این محله اینگونه است؛ از ضلع شمالی به خیابان شهید مدنی میرسیم، از سمت جنوب به سمت بلوار دماوند، از سمت شرق به خیابان وحیدیه و از سمت غرب به سمت خیابان سبلان جنوبی می رویم.

این محله در سال‌های اخیر تراکم جمعیتی بالایی را تجربه کرده است. بنابراین ساکنان این محل باید صبور باشند و به نحوی با ترافیک و ازدحام خیابان‌ها کنار بیایند. این شلوغی باعث شده آپارتمان ها رشدی روز افزون همچون قارچ داشته باشند. البته این به نفع کسی است که می‌خواهد ملک بخرد و خانه اجاره کند زیرا دامنه انتخاب آنها را افزایش می‌دهد و به آنها امکان دسترسی به گزینه مورد نظرشان را می‌دهد. منطقه وحیدیه تهران با توجه به نیاز و سلیقه شما، برای اقشار متوسط ​​جامعه، یعنی کارمندان ادارات و یا حتی دانشجویان مناسب سکونت می‌باشد.

 

محله های شرق تهران منطقه 13:

این منطقه در شرق تهران قرار دارد که در قسمت شمالی آن خیابان دماوند قرار دارد و در ضلع جنوبی به خیابان پیروزی متصل می‌شود. بسیاری از بخش‌ها و مناطق منطقه 13 تهران به کارگاه های تجاری و تولیدی واگذار شده و هیچ ساختمان مسکونی در آن یافت نشد. از همین رو یکی از آلوده ترین مناطق استان است. این منطقه دارای پادگان نیروی هوایی است که یکی از ویژگی های متمایز آن است.

 

 

محله های شرق تهران منطقه 13

 

تهران نو

به علت دسترسی‌های بسیار خوب این محله می‌توانیم تهران نو یا خیابان دماوند را یکی از خوش مسیر ترین محله های تهران بنامیم. دسترسی های عمومی این محله؛ اتوبوس تندرو تهرانپارس، میدان آزادی، علم و صنعت و خاوران است و همچنین ایستگاه مترو شهید کلاهدوز است که در جنوب میدان لوزی تهران نو واقع شده است. علاوه بر این بزرگراه یاسینی در شرق تهران جدید قرار دارد و دسترسی خوبی به شرق تهران داده است.

محله تهران نو از شمال با نارمک، تهرانپارس و خیابان دماوند هم جوار است، از شرق به منطقه کوی زینبیه تهران می‌رسد، از جنوب به دوشان تپه و خیابان پیروزی و از غرب به محله های نیرو هوایی و پل تهران نو متصل است.

تهران نو از طرح زوج و فرد معاف است، به همین جهت رفت و آمد در آن نسبتا زیاد است. آلودگی هوا در این قسمت از منطقه 13 کمتر است، دلیل آن هم نزدیکی به پارک سرخه حصار است. بافت این محله اغلب ویلایی، دو یا سه طبقه است. 

 

نیرو هوایی

محله نیروی هوایی یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین مناطق منطقه 13 تهران است. این منطقه از شمال به پادگان نیروی هوایی ارتش، از جنوب به خیابان پیروزی، از شرق به خیابان 30 متری و از غرب به خیابان 21 متری دهقان منتهی می‌شود.

اگر قصد زندگی در این منطقه را دارید، باید بدانید که ترافیک و شلوغی در این محله بسیار است. اما این نکته که 3 خط مترو از این محله گذر می‌کند می‌تواند تردد شما را آسان تر کند. بافت محله نیروی هوایی شطرنجی، منظم و تقریبا قدیمی است.

نیروی هوایی دارای هشت خیابان به نام های اول تا هشتم است که خیابان های پنج و شش بسیار معروف هستند. کوچه های پهن این محله باعث می‌شود در اوج شلوغی، ترافیک روان باشد.

 

پیروزی

منطقه پیروزی تهران یا فرح آباد سابق یکی از محله‌های پرطرفدار  و محبوب شرق تهران است که متقاضیان زیادی برای سکونت دارد. در سال‌های اخیر این منطقه رشد چشمگیری داشته است به طوری که ساختمان‌های مجلل زیادی در آن ساخته شده است. بافت این محله ترکیبی از خانه‌های قدیمی و سنتی، در کنار آپارتمان‌های لوکس و نوساز است. 

خیابان های معروف محله پیروزی عبارتند از: پرستار، نیروی هوایی، نبرد، صد دستگاه، چهارصد دستگاه، ابوذر، سلیمانیه و شکوفه.

از نظر مراکز تفریحی، پارک ها و فضای سبز نیز محله ای زیبا و خوش آب و هوا شناخته شده است.

 

محله نیروی هوایی تهران

 

صفا

محله صفا در منطقه 13 شهرداری تهران و جنوب شرقی میدان امام حسین (ع) واقع شده است. طبق اعلام شهرداری منطقه 13 تهران، منطقه صفا از شمال به خیابان ثارالله، از جنوب به خیابان پیروزی، از شرق به بزرگراه امام علی (ع) و از غرب به 17 شهریور منتهی می‌شود. خیابان این منطقه با خیابان پیروزی، خیابان 17 شهریور و میدان امام حسین مجاور است که در ساعات اولیه صبح و عصر (ابتدا و پایان ساعات تعطیلی ادارات) ترافیک سنگینی ایجاد می کند.

بافت مسکونی این محله قدیمی و تقریبا فرسوده است اما در سال های اخیر شاهد ساخت و ساز، بازسازی خانه ها و عریض کردن کوچه های تنگ آن هستیم.

 

محله های شرق تهران منطقه 14:

 

منطقه چهارده از مناطق تاریخی و مهم پایتخت است. این منطقه در جنوب شرق تهران، حد فاصل خیابان هفده شهریور از غرب، خاوران از جنوب، بزرگراه بسیج از شرق و خیابان پیروزی از شمال واقع شده است. این منطقه در مجاورت مناطق 12، 13 و 15 قرار گرفته است.

از محله های گران منطقه 14 می توان به پرستار، ابوذر، نبی اکرم و شهدای گمنام اشاره کرد. از محله‌های ارزان قیمت آن نیزمی‌توان به دولاب، گذر پایین دولاب و دلگشا اشاره کرد.

 

 

محله های شرق تهران منطقه 14

 

جوادیه

محله جوادیه در استان تهران و در شرق شهر تهران قرار دارد. این محله در منطقه 14 تهران واقع شده و از شمال به خیابان های پیروزی، پرواز، طبرسی و یاسین، از شرق به خیابان شاه آبادی، لرستان، مهدیه، رضایی تاجری، میدان بروجردی، حیدری، اندرزگو و قره یاضی محدود می‌شود. از جنوب به خیابان‌های پورعبدی، کرمان، کندی و بروجردی و از غرب به خیابان‌های زینتی افخم و شکوری گرکانی محدود می‌شود. محله های همجوار جواد‌یه عبارتند از؛ نبی اکرم، شیوا، زاهد گیلانی ، سر آسیاب دولاب، نیرو هوایی و صد دستگاه.

با وجود ساخت‌وسازهای اخیر، بیشتر ساختمان‌های این محله هنوز قدیمی هستند و نیاز به بازسازی یا تخریب دارند. توسعه شهری منطقه جوادیه با وجود پیشرفت چشمگیر در این زمینه همچنان ساختار قدیمی خود را حفظ کرده است. اگر شما قصد خرید خانه در این ناحیه را داشته باشید باید بدانید از جمله مشکلات ساکنان این محله می‌توان به کم عرض بودن خیابان‌ها، تراکم بالای جمعیت، نزدیکی به بزرگراه ها و ترافیک اشاره کرد.

 

دولاب

دولاب تاریخی‌ترین مکان منطقه چهارده تهران است. دولاب شاهرگ ارتباطی تهران در جهت شرق و جنوب شرقی بوده، که این شهر را به جاده قدیم مشهد و شهرهای ورامین، پاکدشت و دوشان تپه متصل کرده است. دروازه دولاب نیز یکی از چهار دروازه معروف تهران قدیم بود که به مرور زمان دروازه آن ویران شد. دولاب با محله های ابوذر، طیب، مینای، سر آسیاب دولاب، خاوران و اتابک همجوار است.

محدوده جغرافیایی آن از سمت شمال به بزرگراه محلاتی، از سمت شرق به بزرگراه امام علی، از سمت جنوب به بزرگراه خاوران و از سمت غرب به مینای جنوبی و محله های خاوران کشیده می‌شود.

متاسفانه در منطقه دولاب ایستگاه مترو وجود ندارد اما با تاکسی و اتوبوس می‌توان به نزدیک ترین خطوط مترو رسید. ایستگاه های پیروزی و شهدا نزدیکترین ایستگاه‌های مترو به منطقه دولاب هستند. این محله برای سکونت چیزی کم ندارد و تمام امکانات تفریحی، درمانی، آموزشی و درمانی و غیره را داراست. از نظر قیمت خانه نیز باید بگوییم متوسط و متوسط رو به پایین قیمت گذاری می‌شوند.

 

چهارصد دستگاه

چهارصددستگاه نام محله‌ای واقع در منطقه 14 شهرداری تهران است. چهارصددستگاه از شمال با خیابان پیروزی، از جنوب با منطقه دولاب، از غرب با خیابان شکوفه و از شرق با سلیمانیه هم‌مرز است.

همچنین با محله‌های صفا، زاهد گیلانی، دلگشا، سرآسیاب دولاب، جابری همجوار است.

این محله دارای طرح ترافیک زوج و فرد است. نزدیک ترین ایستگاه های مترو به چهارصد دستگاه؛ ایستگاه مترو پیروزی، مترو نیرو هوایی، مترو میدان شهدا و مترو شهید محلاتی هستند. از لحاظ امکانات و دسترسی ها وضعیت نسبتا خوبی دارد و برای سکونت مناسب است. بافت شهری این محله ترکیبی از قدیمی و سنتی است، این املاک می‌توانند برای سرمایه گذاران ملک کلنگی جذاب باشند.

 

پرستار

این محله نیز در منطقه 14 تهران واقع شده است و از شمال به خیابان پیروزی، مسیل براری و خیابان یکم و سوم و پنجم و ششم نیرو هوایی، از شرق به بزرگراه بسیج، از جنوب به بلوار ابوذر، خیابان محلاتی، خیابان کریمشاهیان، خیابان حیدری و خیابان نبرد و از غرب به خیابان‌های برادران افراسیابی و پیروزی محدود می‌شود. محله پرستار با محله‌های  نیروی هوایی، کوی زینبیه، حافظیه، پیروزی، صد دستگاه، نبی اکرم و دهقان همسایه است.

اگر قصد خرید خانه در این محله را دارید باید بدانید که خیابان های این محله از طرح زوج و فرد معاف هستند. بافت این محله همچنان حالت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده است و همچنان خانه ویلایی حیاط دار در این محله ها یافت می‌شود. 

ایستگاه مترو پیروزی و مترو نیرو هوایی به این محله نزدیک هستند و با این خطوط دسترسی راحتی به هر نقطه تهران خواهید داشت. 

 

محله پرستار

 

سخن پایانی

بدون شک یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که هر فرد یا خانواده‌ای در طول سالیان عمر خود می‌گیرد، خرید آپارتمان یا ملک است. برای اجرای این تصمیم قبل از هر چیز لازم است به نکات و معیارهایی که برای خرید آپارتمان حائز اهمیت است توجه شود و اگر خریدار تجربه زیادی در این زمینه ندارد باید با کارشناسان در این زمینه مشورت کند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر احساس می‌شود که بخواهید در یک شهر بزرگ آپارتمان بخرید. خرید آپارتمان در تهران بدون اطلاعات کافی در مورد ملک و مسکن ریسک بزرگی محسوب می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم محله‌های شرق تهران را بررسی کنیم تا اگر قصد سکونت در این محله را پیدا کردید، تصمیم بهتری بگیرید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *