محله های مرکزی تهران

معرفی محله های مرکزی تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران در جنوب دامنه رشته کوه البرز واقع شده است. بخش شمالی این شهر آب و هوای سرد و کوهستانی و بخش جنوبی آن کویری، گرم و خشک است. در این مقاله مابین شمال و جنوب یعنی، محله های مرکزی تهران را بررسی می‌کنیم.

 

محله های مرکزی تهران

 

نقطه مرکزی تهران کجاست؟

منطقه 11 و نیمی از منطقه 6 شهرداری تهران به علت دسترسی به اماکن و موقعیت های مختلف، به عنوان مناطق مرکزی شناسایی شده اند. بافت شهری محله‌های این مناطق تقریبا قدیمی هستند. با این وجود به علت دسترسی مناسب به سایر نقاط تهران، مراکز درمانی مختلف و بازارهای بزرگ، متعدد و گوناگونی را در خود جا داده است.

یکی از دلایل مهمی که ارزش این مناطق و اطراف آن را دو چندان می کند دسترسی بسیار خوب محلی آنهاست. علاوه بر وسایل نقلیه شخصی، ایستگاه های مترو زیادی مانند: 

  • ایستگاه مترو طالقانی
  • ایستگاه مترو توحید
  • ایستگاه مترو فردوسی
  • ایستگاه مترو جهاد
  • ایستگاه مترو میرزای شیرازی
  • ایستگاه مترو میدان ولیعصر
  • ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی
  • ایستگاه مترو شهید نواب صفوی
  • ایستگاه مترو رودکی
  • ایستگاه مترو تئاتر شهر
  • ایستگاه مترو جوادیه
  • ایستگاه مترو حسن آباد
  • ایستگاه مترو دانشگاه امام علی
  • ایستگاه مترو راه آهن
  • ایستگاه مترو منیریه
  • ایستگاه مترو میدان حر
  • و ایستگاه مترو هلال احمر در این مناطق وجود دارد.

همچنین این مناطق امکانات رفاهی و تفریحی بسیار خوبی دارند که افراد بیشتری را به خرید خانه در این منطقه ترغیب می‌کنند.

 

معرفی محله های مرکزی تهران / مترو منیریه

 

 

اماکن مهم در محله های مرکزی تهران

وجود مراکز سیاسی و نظامی در منطقه 11 شهرداری تهران، موقعیت خاصی به مرکز شهر بخشیده است. این مراکز عبارتند از:

  • بیت مقام معظم رهبری
  • شورای نگهبان
  • شورای عالی امنیت
  • سازمان بازرسی کل کشور
  • نهاد ریاست جمهوری
  • سفارتخانه کشورهای ایتالیا، فرانسه، لبنان و ارمنستان
  • پادگان های نظامی

 

محله های مرکزی تهران: 

توانیر

منطقه توانیر از محله‌های منطقه 6 تهران محسوب می‌شود. محله توانیر جزو گران قیمت ترین محله های این منطقه است، علت آن نیز دسترسی های مطلوب، امکانات به روز و شرایط مناسب زندگی در این محله است. بافت تجاری توانیر علت دیگر ارزشمند بودن آن است.

بافت منطقه توانیر ترکیبی از ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری است. در کوچه‌های توانیر هم آپارتمان‌های مجلل و هم ویلاها را می‌توانید ببینید. اما بیشتر املاک و مستغلات در این منطقه توسط آپارتمان‌ها ارائه می‌شود و کمتر بافت فرسوده در این محله دیده می‌شود. خیابان‌های گاندی، ولیعصر، اسدآبادی، عباسپور و توانیر از مهم ترین خیابان‌های محله توانیر هستند.

 

معرفی محله های مرکزی تهران

 

امیرآباد 

یکی ازمحله‌های مهم منطقه 6 تهران امیرآباد است که به لحاظ موقعیت و شهرسازی یکی از محلات بسیار خوب پایتخت است.

برای متقاضیان خرید مسکن در این محله باید به جد بگوییم  که؛ موقعیت مکانی امیرآباد از نظر دسترسی به سایر نقاط تهران در سطح بالایی قرار گرفته زیرا در میان بزرگراه های مهم تهران قرار دارد. 

خیابان اصلی این محله کارگر است که بعد از خیابان ولیعصر، طولانی ترین خیابان تهران است. خیابان کارگر شمالی معروف به محله امیرآباد است. این محله از سوی جنوب به بلوار کشاورز (آب کرج سابق)، از شمال به بزرگراه شهید همت (محله ونک)، از غرب به بزرگراه چمران (محله گیشا) و از شرق به بزرگراه کردستان (محله یوسف آباد) ختم می‌شود.

بازار خرید، فروش، رهن و اجاره در این محله بسیار پر رونق است. اغلب طرفداران این محله کارمندان و دانشجویان هستند به این علت که مراکز درمانی و اداری و آموزشی مهم تهران در این محله هستند.

 

سریع‌ترین راه برای دانستن قیمت آپارتمان در تهران

 

قیمت ملک در امیرآباد از حد متوسط در تهران هم بالاتر است و با مناطق بالاشهر رقابت می‌کند. این گرانی نیز به خاطر دسترسی های خوب، امکانات محلی و ناوگان قدرتمند حمل و نقل آن است. 

 

در همین رابطه بخوانید : محله های شمال تهران

 

عباس آباد

موقعیت جغرافیایی این محله در منطقه 7 و بخش کوچکی از آن در منطقه 6 شهرداری تهران در محدوده مرکزی شهر واقع شده است. 

این محله از شمال با خیابان بهشتی و خیابان قنبرزاده، از شرق با خیابان دکتر شریعتی و خیابان قدوسی، از جنوب با خیابان مطهری و خیابان یوسفیان و از غرب با بزرگراه مدرس محدود شده است. تقریبا بافت این محله را واحد‌های اداری و تجاری تشکیل می‌دهند. ادارات و مراکز مهمی در خیابان عباس آباد وجود دارد که باعث می‌شود در ابتدای صبح و ساعات پایان کار اداری، رفت و آمد کارمندان و شاغلان ترافیک سنگینی را به وجود بیاورند.

متوسط قیمت مسکن در این محله بالاست. در مقابل، تنوع واحد های مسکونی بالایی نیز دارد و شما بنابر شرایط و میزان نقدینگی خود می‌توانید آپارتمان‌های نوساز یا خانه قدیمی 20 سال ساخت آن را، خرید کنید.

 

 

محله های مرکزی تهران

 

ایرانشهر

این محله در قسمت جنوب شرقی منطقه 6 قرار دارد. شمال این محله از میدان ولیعصر تا میدان شهدای هفتم تیر است، جنوب آن حدفاصل دروازه دولت تا تئاتر شهر است، از شرق با منطقه 7 همسایه است و از غرب خیابان ولی عصر منتهی می‌شود.

بافت شهری این محله بسیار قدیمی است، ساکنان آن نیز بومی هستند، از همین رو مهاجر کمتری نسبت به محله های اطراف خود می‌پذیرد. اما ارزش این محله به علت نزدیکی به اماکن تجاری و اداری مانند میدان فردوسی، میدان ولیعصر و میدان انقلاب زیاد شده است.

 

عشرت آباد

عشرت آباد در منطقه 7 شهرداری تهران و از نظر مرکزی بودن در قسمت شرقی قرار گرفته است. امروزه این محله را با نام خواجه نصیر، دانشمند بزرگ ایرانی می‌شناسند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری و اطلاعات و یا پادگان ولیعصر در این محله وجود دارند. محله و خیابان عشرت آباد از جمعیت زیادی  برخوردار نیست، اما وجود این مراکز در این مکان، باعث ترافیک و ازدحام زیادی شده است. 

عشرت آباد یا خواجه نصیر یکی از معدود مناطق تهران است که دارای طرح ترافیک زوج و فرد و همچنین طرح اصلی است. از خیابان شریعتی تا خیابان سپه و از خیابان سپه تا خیابان خواجه نصیر در پلان اصلی واقع شده و شامل پلان زوج و فرد می باشد.

به دلیل اینکه این محله در قسمت مرکزی تهران قرار گرفته است، قیمت ملک در آن نوسانات زیادی دارد. نوساز بودن یا قدیمی بودن، دسترسی دور یا نزدیک به ایستگاه‌های مترو، شلوغی و خلوتی موقعیت مکانی ملک و غیره در نوسانات قیمت هر متر مربع مسکن این محله تاثیر گذار است.

 

پامنار

پامنار یکی از اولین محله های تهران است که قدمت آن با تاریخ شهر تهران برابری می‌کند. منطقه پامنار از شمال به خیابان امیرکبیر، از جنوب به خیابان 15 خرداد، از غرب به خیابان مصطفی خمینی و از شرق به خیابان خیام محدود می شود.

اکثر بافت شهری پامنار را واحدهای تجاری تشکیل داده‌اند. نزدیکی منطقه پامنار به بازار بزرگ تهران یکی از مزیت‌های اصلی این منطقه است و اهالی این منطقه معمولا برای خرید به این بازار می‌روند و اقلام و وسایل مورد نیاز خود را از آنجا تهیه می‌کنند.

از نظر دسترسی به مناطق دیگر تهران و امکانات متوسط و خوب این محله و همچنین موقعیت‌های شغلی موجود در آن، می‌توانید درباره خرید خانه در پامنار خوش بین باشید.

 

منیریه

منیریه از جنوب به جاده فرهنگ، از شمال به خیابان امام خمینی (حد فاصل بین میدان حسن آباد و میدان حر)، از شرق به خیابان وحدت اسلامی و از غرب به خیابان کارگر جنوبی منتهی می شود.

از خیابان ولیعصر تا میدان منیریه که بخش اصلی این محله نیز می‌باشد، بورس کالاهای ورزشی پر از نمایندگان برندهای مطرح پوشاک، ابزار، کیف و کفش ورزشی است. تقریباً برای هر ورزشی ابزار، تجهیزات و لباس وجود دارد.

اگر یکی از اولویت های شما برای خرید خانه، دسترسی منطقه به سایر نقاط تهران است، منیریه برای شما مناسب است. این محله برای سرمایه گذاری توجه خیلی از سرمایه داران را جلب کرده است. زیرا بافت آن قدیمی و فرسوده است و برای ساخت و ساز خواهان زیادی دارد.

محله منیریه از نظر مراکز آموزشی و فرهنگی، مراکز درمانی و بهداشتی، مراکز خرید، مراکز تفریحی، مراکز مذهبی و دولتی در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد و برای سکونت گزینه مناسبی است.

 

 

معرفی محله های مرکزی تهران

 

بازار

این محله به مرکز تجاری پایتخت معروف شده که در منطقه 12 قرار گرفته است. اما شما می‌توانید با توجه به نیاز و شرایط خود در این محله، کاربری‌های مختلف املاک مانند مسکونی، تجاری و اداری را داشته باشید. 

دسترسی‌های محله بازار در وضعیت بسیار عالی قرار دارد. 

این بازار بین خیابان مولوی در جنوب، مصطفی خمینی (سیروس سابق) در شرق، پانزده خرداد (بوذرجمهری سابق) در شمال و خیام در غرب واقع شده است. در شرق این محله ایستگاه‌های مترو (ایستگاه مترو پانزده خرداد، ایستگاه مترو خیام و ایستگاه مترو میدان محمدیه) در خیابان خیام برای تردد عمومی وجود دارد. 

آرژانتین

یکی از میدان‌های مهم تهران میدان آرژانتین است که در محله ساعی قرار گرفته است. در همسایگی آن محله‌های یوسف آباد، گاندی، توانیر، سنایی و مصلی بزرگ است. اطراف این میدان از مراکز درمانی مهم، مراکز آموزشی، فرهنگی و مذهبی و تفریحی در وضعیت مناسبی است. بافت شهری این محله نیز اداری و تجاری است. شهرت پارکینگ یا پایانه بیهقی به میدان آرژانتین است.

قیمت خانه در محله ساعی و اطراف میدان آرژانتین، همچنین مناطق همجوار مانند یوسف آباد و سیدخندان در حال افزایش است. با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکن در این منطقه متوجه می‌شویم که میانگین قیمت هر متر مربع خانه در محله ساعی و آرژانتین در سطح مناطق شمالی شهر است.

 

یوسف آباد

این محله قدیمی و محبوب در منطقه 6 شهرداری و جزو مرکزی ترین محله‌های تهران است. از خیابان‌ها و بزرگراه‌های مهم اطراف این محل می‌توان به بزرگراه کردستان و منطقه امیرآباد در غرب، بزرگراه همت در شمال، خیابان ولیعصر و منطقه عباس آباد در شرق و خیابان دکتر فاطمی در جنوب اشاره کرد.

در این محله می‌توانید بافت سنتی و مدرن را در کنار هم ببینید. از آنجایی که دسترسی خوبی به چهار جهت تهران دارد، تراکم جمعیت بالا رفته است. قیمت ملک در تهران به صورت روزانه در حال افزایش است، از طرفی به علت ترکیبی بودن بافت محله، قیمت ملک کوچه به کوچه متفاوت است. به همین دلیل از اعلام قیمت به صورت دقیق خودداری می‌کنیم.

اما شما قادر هستید هم اکنون قیمت ملک مورد نظر خود را از طریق وب سایت الوملک، به صورت آنلاین و رایگان بررسی کنید.

 

 

معرفی محله های مرکزی تهران

 

بهجت آباد

یکی از محله‌های شلوغ تهران بهجت آباد است که در منطقه 6 یا قلب پایتخت قرار گرفته است. این منطقه دسترسی بسیار خوبی به نقاط مرکزی تهران و بازارهای خیابان ولیعصر، خیابان مطهری، خیابان بهشتی و خیابان کریمخان دارد. حمل و نقل عمومی در بهجت آباد سیستم بسیار مطلوبی دارد و ایستگاه های مترو زیادی در اطراف آن قرار دارد. 

 

بدون گزارش کارشناسی خانه معامله نکنید!

 

تقریبا 70 در صد بافت محله بهجت آباد را ساختمان های تجاری و اداری تشکیل داده اند. به همین دلیل شلوغی و ازدحام این محله به چشم می‌آید. البته با استفاده از طرح ترافیک مشکل ترافیک مقداری سبک تر شده است اما همچنان آلودگی هوا و ترافیک در این محله، ساکنین را آزار می‌دهد.

 

پایان

در این مقاله چند محله از مناطق 6، 7،  10، 11 و 12 را بررسی کردیم. در آینده نزدیک، این مقاله به روز می‌شود و محله های مرکزی دیگری را توضیح می‌دهیم.

اگر ساکن مناطق مرکزی تهران هستید نظرات خود را با ما در میان بگذارید. سپاسگذارم

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *