معاملات ملکی، چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش اجاره، همواره با دغدغهها و چالشهایی برای طرفین معامله همراه بوده است. یکی از مهمترین مسائلی که در این میان مطرح میشود، بحث اعتبار و امنیت معامله است. دریافت کد رهگیری به عنوان یک راهکار قانونی، تا حد زیادی میتواند این دغدغهها را رفع کند و به ایجاد یک معامله امن و مطمئن کمک کند. در این مقاله به طور جامع به بررسی کد رهگیری، ضرورت اخذ آن، نحوه دریافت، هزینه و سایر اطلاعات مربوط به آن میپردازیم.
کد رهگیری یک شناسه منحصر به فرد است که برای هر معامله ملکی (اعم از خرید و فروش یا اجاره) توسط سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور صادر میشود. این کد به عنوان یک سند رسمی، اعتبار معامله را تضمین میکند و از بروز بسیاری از مشکلات و سوءاستفادهها جلوگیری میکند.
برخی افراد کد رهگیری را با کد ثبتی املاک اشتباه میگیرند. کد ثبتی، شناسهای است که برای هر واحد ملکی در اداره ثبت اسناد و املاک کشور صادر میشود و نشاندهنده مالکیت فرد بر آن ملک است. در حالی که کد رهگیری به معامله انجام شده مربوط میشود و برای هر معامله، حتی برای املاک دارای کد ثبتی، یک کد رهگیری منحصر به فرد صادر میشود..
کد رهگیری مزایای متعددی دارد که بعضی از آنها را در پایین برای شما آوردهایم:
دریافت کد رهگیری برای اجارهنامه به چند دلیل ضروری است:
عدم دریافت کد رهگیری میتواند عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد:
صدور کد رهگیری توسط مشاورین املاک صورت میگیرد اما نه هر مشاور املاکی.در ادامه مراحل دریافت کد رهگیری را به همراه مدارک مورد نیاز برای آن شرح دادهایم. بعد از دریافت کد رهگیری، برای این که از درستی آن مطلع شوید، باید از آن استعلام بگیرید. مراحل استعلام را نیز در ادامه برای شما آورده ایم:
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، امکان دریافت غیر حضوری کد رهگیری املاک فراهم شده است. به این ترتیب، شما میتوانید بدون نیاز به حضور در دفاتر مشاور املاک، از طریق سامانههای آنلاین نسبت به ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری اقدام کنید.
مزایای دریافت غیر حضوری کد رهگیری:
در تاریخ 21 بهمن 1402، سامانه ایران املاک برای ثبت قراردادهای اجاره و دریافت کد رهگیری غیرفعال شد و سامانه خودنویس جایگزین آن شد.
شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سامانه خودنویس و نحوه دریافت غیر حضوری کد رهگیری به آدرس [www.khodnevis.mrud.ir] مراجعه کنید.
علاوه بر این میتوانید برای استعلام اعتبار کد رهگیریای که توسط دفتر املاک ثبت شده است وارد این سامانه بشوید که مراحل آن را در زیر توضیح دادهایم.
برای استعلام کد رهگیری با پیامک، کدملی یکی از طرفین قرارداد را به همراه کد رهگیری قرارداد به صورت: کد ملی#کد رهگیری، به شماره 110203001 ارسال نمایید. نتیجه برای شما ارسال خواهد شد.
مشاورین املاک موظف اند برای هر قراردادی که مینویسند، چه اجارهنامه و چه قراداد خرید و فروش ملکی، به صورت رایگان، کد رهگیری صادر کنند. در صورتی که این عمل با دریافت هزینهای همراه باشد تخلف محسوب میشود.
کد رهگیری یک شناسه 16 رقمی است که پس از ثبت معامله در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به طرفین معامله ارائه میشود.
اعتبار کد رهگیری دائمی است و تا زمانی که ملک مورد معامله پابرجا باشد، اعتبار خود را حفظ خواهد کرد.
بله، برای املاک قولنامه ای هم میتوان کد رهگیری دریافت کرد. برای این کار، باید به یکی از دفاتر املاک مجاز مراجعه و با ارائه مدارک مورد نیاز، نسبت به ثبت معامله و دریافت کد رهگیری اقدام کنید.
مراحل دریافت کد رهگیری برای املاک قولنامه ای مشابه مراحل دریافت کد رهگیری برای املاک سنددار است.
در این مقاله به طور جامع به بررسی کد رهگیری، ضرورت دریافت آن، نحوه دریافت، هزینه و سایر اطلاعات مربوط به آن پرداختیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد. اگر سوال دیگری درباره کد رهگیری دارید در پایین همین صفحه برای ما بنویسید. همچنین شما میتوانید نظرات و تجربیات خود را در مورد کد رهگیری در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.
الوملک، مرجع رسمی قیمت گذاری و کارشناسی قیمت ملک، اطلاعات لازم برای معاملات ملکی را در اختیار شما قرار میدهد.