
آگهی برای فروش یک ملک نقشی کلیدی در موفقیت معامله نهایی شما دارد. هر چقدر که برای نوشتن متن این آگهی زمان و دقت بیشتری بگذارید، در زمانی کوتاهتر نتیجه بهتری میگیرید. یک اصل مهم در نوشتن آگهی ملک این است که همه اطلاعات لازم برای خرید ملک را در اختیار مشتری بگذارید. برخی از اطلاعات ضروری در متن آگهی ملک عبارتند از موقعیت دقیق مکانی، متراژ، سن بنا، تعداد خواب، مشاعات و امکانات اساسی مثل پارکینگ و آسانسور بهعلاوه امکانات رفاهی مثل استخر و لابی، آپشنهای درونی مثل سیستم گرمایشی و نورگیر، وضعیت سند، شرایط خاص فروش (مثلا قسطی با پیشپرداخت، معاوضه) و…
قرار دادن چنین اطلاعاتی در متن آگهی ملک به شما کمک میکنند که یک آگهی کامل، جذاب و پربازدید داشته باشید. شک نکنید که در زمان کوتاهتری یک مشتری واقعی پیدا میکنید که برای خرید ملک شما سرمایه کافی دارد و ارزش ملک شما را میداند.
شما کمتر از یک دقیقه فرصت دارید که سرنوشت ملک خودتان را رقم بزنید و آن را با ارزش واقعیاش بفروشید. شاید وقتی این جمله را بشنوید کمی احساس هیجان و اضطراب پیدا کنید. اما نیازی نیست در یک دقیقه مشتری را متقاعد کنید که ملک شما را خریداری یا اجاره کند. شما میتوانید فقط با چند ساعت وقت گذاشتن و کشف ارزشهای ملک خودتان، آنها را در قالب و ساختاری بنویسید که ما در ادامه برایتان کاملا شرح میدهیم.
این یک دقیقه که از آن حرف میزنیم، فرصتی است که آگهی فروش ملک برای شما فراهم میکند. فرصتی که در آن کاربران بسیاری با ملک شما آشنا پیدا میکنند، و طبیعی است که بین آنها یک مشتری واقعی پیدا شود. استفاده درست از این فرصت سبب میشود در کوتاهترین زمان یک معامله موفق و بیدردسر با یک مشتری جدی و دستبهنقد داشته باشید، بدون اینکه تا مدتها با مشتریان دو دل و چانهزنی آنها وقتتان را تلف کنید و منتظر کسی باشید که ارزش حقیقی ملک شما را میداند.
در ادامه مطلب یک چک لیست کامل از اطلاعاتی داریم که مشتریان واقعی ملک شما را به آگهی جذب میکنند. با ارائه این اطلاعات در متن آگهی شما نشان میدهید که در فروش ملکتان مصمم، جدی و صادق هستید. همین باعث میشود که خریداران جدی و آماده معامله را خیلی راحتتر و سریعتر پیدا کنید.

آرامش و راحتی در یک ملک و همچنین استفاده کامل از همه ظرفیت آن قطعا به زیربنا، معماری و شاخصهای فنی آن وابسته است. به همین دلیل است که توقع طبیعی مشتری و البته حق او از آگهی ملک شما، این است که چنین اطلاعات بسیار حیاتی و اساسی را در اختیارش بگذارید. یعنی به او اطمینان بدهید که ملک شما دارای کمبود نیست، با صراحت از ویژگیهایش حرف میزنید و نسبت به خصوصیات مهم آن کاملا آگاه هستید.
مهمترین اطلاعات کلیدی و فنی یک ملک که مشتریان از شما انتظار دارند آنها را در قدم اول برایشان مشخص کنید عبارتند از:
سن بنا که دیدگاهی مطلوب از کیفیت سازه و استاندارد ساخت به مشتری میدهد.
متراژ دقیق ملک با در نظر گرفتن فضاهای اضافه که جزو مزایا محسوب میشوند؛ مثل تراس یا بالکن، انباری و…
نوع ملک که ویلایی است یا آپارتمانی. اگر آپارتمانی باشد قطعا باید طبقه را نیز ذکر کنید. قطعا یک مشتری باتجربه با سرمایه کافی میداند که بهترین طبقه آپارتمان برای زندگی او کدام است، و اگر ملک شما در طبقه مناسب باشد او بیشتر جذب آگهی میشود.
تعداد خواب مسلما مهمترین ویژگی یک خانه است و جالب است بدانید اگر آن را در آگهی ذکر نکنید به کاربر این احساس را منتقل میکنید که در فروش ملک تجربه چندانی ندارید! تعداد خواب را میتوانید در عنوان آگهی نیز بنویسید.
یک ملک در زندگی مدرن فقط چهار دیوار نیست، بلکه محیطی کامل شامل یک فضای اختصاصی و امکانات خصوصی یا عمومی است. به همین خاطر است که شما باید در نوشتن متن آگهی ملک به امکانات و آپشنهایی که ملک مد نظرتان دارد بهدرستی اشاره کنید. البته لازم نیست همه آنها را از ریز تا درشت در متن بیاورید.
همچنین قرار نیست امکاناتی که ملک ندارد را نیز به آگهی اضافه کنید. شما باید امکانات اساسی را بنویسید تا مشتری ترغیب شود به بازدید بیاید. در روز بازدید او این امکانات را کامل بررسی میکند، کمبودها را نیز پرسوجو میکند یا خودش میفهمد، و برحسب نیازش میسنجد که این ملک به کار او میآید یا خیر.
امکانات اساسی ملک که باید آنها را در آگهی عنوان کنید به شرح زیر هستند:
پارکینگ و نوع آن (زیرزمینی، روباز، یا…) و اینکه در حیاط است، یا مشاع محسوب میشود، یا ویژگیهایی از این قبیل.
انباری و اینکه جزو مشاعات ساختمان به شمار میرود، یا خصوصی و منحصر به واحد آپارتمان است.
مهمترین آپشن یک ساختمان مدرن شاید آسانسور باشد که حتما باید در آگهی به آن بپردازید. میتوانید به برخی از ویژگیهای مهم آن از جمله تعداد (که در ساختمانهای مرتفع و شلوغ باید بیش از یکی باشد) و ظرفیت آن نیز اشاره کنید.

قطعا امکانات داخلی ملک جزو جذابیتهای آن هستند و مشتری از تصور آنها هم لذت میبرد. پس خوب است که در متن آگهی یک بخش را به شرح امکانات موجود در فضای داخلی ملک اختصاص دهید. برخی از آپشنهایی که مشتری دوست دارد قبل از بازدید از وجود آنها در ملک مطمئن شود عبارتند از:
اجزای آشپزخانه مثل کابینت، هود، سینک دوقلو، کفپوش یا کاشی و سرامیک، اپن (در همین بخش میتوانید مشخص کنید که آشپزخانه اپن است یا بسته یا جزیرهدار.)
سیستم گرمایشی (شوفاژ، گرمایش از کف یا…) و سیستم سرمایشی (کولر یا پکیج) و همچنین سیستم تهویه هوا.
نورگیر ملک که برای مشتریان خوشسلیقه و حساس اهمیت زیادی دارد.
پنجرهها و شیشهها و نوع آنها (دو یا چند جداره، UPVC و…)
لامپها، نوع و مکان آنها. مثلا لامپهای هالوژنی توکار. لامپهای تزئینی نیز برای برخی افراد جذاب هستند و اشاره به آنها نگرش مثبتی از ملک شما به مشتریان خواهد داد.
جزئیات کف، سقف و دیوار، مثل کفپوش یا کاشی و سرامیک، کاغذدیواری، کناف و مواردی که بر کیفیت فضای داخلی ملک تاثیر دارند.
نوع دربها و ویژگیهای خاص آنها. مثلا درب MDF ضد سرقت.
جزئیات سرویس بهداشتی. مثلا توالت فرنگی، نورگیر حمام، سیستم تهویه هوا، نوع شیرآلات و…
مشتریان دستبهنقد همیشه به دنبال ملکی میگردند که با امکانات رفاهی و ایمنی تکمیل شده باشد. پس بهتر است در این بخش از آپشنهای ویژه ساختمان که همه حق استفاده از آنها را دارند دریغ نکنید و آنها در متن آگهی فروش آپارتمان یا هر نوع ملک دیگری بنویسید. میتوانید به چنین مواردی بپردازید اگر مالک بعدی ملک شما میتواند از آنها استفاده کند:
خدمات نظافت و نگهبانی
فضای سبز و باغچه، حیاط خلوت و فضای باز اختصاصی هر واحد
امکانات لاکچری مثل لابی، سالن ورزشی، استخر، سونا و جکوزی و…
سیستمهای امنیتی مثل دزدگیر و دوربین مداربسته
تکلونوژیهایی مثل اینترنت فیبرنوری، خط تلفن، قابلیت کنترل لوازم و امکانات ملک (مثل کولر و تهویه هوا) از راه دور
ملک شما هر چقدر هم که فولآپشن و زیبا باشد، بعید است مشتری به محلهای که ملک در آن واقع شده اعتنایی نکند و معیار خرید را بر روی امکانات خود ملک بگذارد. به همین دلیل است که بهتر است ابتدا در عنوان آگهی نام محله یا اشارهای کوتاه به موقعیت مکانی ملک را ذکر کنید. سپس در متن آگهی توضیحات بیشتری راجع به محله و موقعیت بدهید.
برای مشتریان دسترسی به امکانات عمومی و رفاهی که حق شهروندی آنان است، امتیازی ویژه درخصوص ملک و محله محسوب میشود. برخی از امکانات مهم شهری که اگر ملک شما دسترسی به آنها را فراهم میکند بهتر است در متن آگهی بنویسید عبارتند از ایستگاه مترو و اتوبوس، مجتمعهای خرید، پارک و شهربازی، فضاهای ورزشی و رفاهی، کتابخانه و سالن مطالعه و…
ناگفته نماند که توصیف محله و ویژگیهای جذابش نیز کاربران بازدیدکننده را یک قدم به مشتری شدن نزدیک میکند. محلهای آرام دور از شلوغی شهر، تمیز با آبوهوای پاکیزه، لاکچری و باکلاس، مشخصههای یک ملک ارزشمند هستند که مشتریان خوشسلیقه و مرفه را به وجد میآورند.

در اواخر متن آگهی ملک است که باید درباره شرایط فروش یا اجاره ملک توضیحاتی در اختیار مشتری قرار دهید. اگر او تا به اینجا ملک شما را بهعنوان گزینهای مناسب در ذهنش ثبت کرده باشد، با رسیدن به این بخش میتواند تصمیم جدیتر و قاطعتری برای خرید یا اجاره بگیرد. شرح وضعیت سند، شرایط فروش و مسائل حقوقی قطعا از تماس اضافی مشتریان پیشگیری میکند. مشتری با خواندن این بخش مسلما فقط اگر آمادگی مناسبی برای خرید ملک دارد با شما ارتباط میگیرد.
شرح وضعیت حقوقی و قانونی ملک این اطمینان را به مشتری میدهد که میتواند ملک را با توجه به شرایط خودش در مدت زمانی مناسب و معین به دست آورد. همین است که دو طرف معامله را به عقد یک قرارداد با رضایت طرفین نزدیکتر میکند. پس سعی کنید توضیح شفاف و صادقانهای درباره وضعیت ملک در قسمت آخر متن آگهی بنویسید.
اطلاعات مهمی که باید درباره فروش یا اجاره ملک بنویسید از این قرار هستند:
وضعیت سند (تکبرگ، اوقافی یا…)
دارای مستاجر (همراه با ذکر تاریخ پایان قرارداد اجاره)، تخلیه فوری یا تخلیه هنگام تحویل سند
شرایط فروش (نقدی، با وام، قسطی و پیشپرداخت، معاوضهای)
شرایط اجاره (رهن، کرایه و…)
میتوانید متن آگهی را خلاقانه تمام کنید؛ منتظر یک مشتری شایسته هستیم، فرصت را از دست ندهید و… جملاتی هستند که ناخودآگاه تمایل مشتریان حاضر و دستبهنقد را برای خرید یا اجاره ملک شما بیشتر میکنند. البته استفاده از چنین جملات انگیزشی و ترغیبکنندهای همیشه لازم نیست. گاهی اگر بتوانید با توصیف و معرفی کامل ملک مشتری را غرق در ارزش آن کنید، در قدم آخر فقط کافی است یک راه ارتباطی برای او بگذارید و درب را برای خرید او باز کنید.
اطلاعاتی که لازم است برای بازگشایی راه ارتباطی خودتان و مشتری باز کنید میتوانند حاوی شماره تماس شما باشند. دراینصورت باید در هر ساعت از شبانهروز تا حد ممکن پاسخ مشتریان را بدهید و همیشه در دسترس باشید. اصطلاحا زنگخور شما بالا میرود، پس باید بتوانید بهدرستی هر مکالمه را مدیریت کنید و پاسخ کاملی برای سوالاتی که از شما میپرسند داشته باشید. همچنین لازم است که توانایی متقاعد کردن مشتری را بهطور طبیعی (و نه با پیگیری مداوم و تحمیل فشار بر او) داشته باشید.
اگر بر روی حریم خصوصی خودتان حساس هستید، یا دوست دارید زمان پاسخگویی را مدیریت کنید، میتوانید آیدی خودتان را در پلتفرمهای مختلف و پیامرسانهایی مثل تلگرام یا ایتا، یا حتی یک ایمیل فعال به متن آگهی اضافه کنید. این اقدام به شما کمک میکند که مشتریان واقعی را راحتتر از افراد مزاحم جدا کنید و انرژی اصلی را برای صحبت با کسانی بگذارید که واقعا قصد خرید دارند. شاید برای شما چت کردن با مشتری و پاسخدهی بهصورت متنی سادهتر از صحبت و تماس صوتی باشد. پس میتوانید در حین چت کردن و پیام دادن به او قدرت مذاکره و متقاعدسازی خودتان را به کار بگیرید.
برای داشتن یک معامله موفق ملکی لازم است که آگهی شما دارای اعتبار باشد. الوملک در کنار شماست که با کارشناسی دقیق ملک بهطور آنلاین یا حضوری، کارشناس یا هوش مصنوعی، یک قیمت واقعی و معتبر را برای ملک شما تعیین کند. خدمات کارشناسی الوملک نقطه عطف معامله هستند که به هر دو طرف معامله کمک میکنند قراردادی رضایتبخش و پرسود بنویسند. کارشناسی ملک، برابر با تعیین ارزش واقعی ملک است، بدون اینکه حق خریدار یا فروشنده پایمال شود.

متقاعدسازی چیست و به چه نوع متنی متقاعدکننده میگوییم؟ متقاعدسازی یعنی اشخاص را بدون اینکه به آنها فشاری بیاورید ترغیب کنید خواسته یا پیشنهاد شما را جدی بگیرند و کاری در جهت رسیدن شما به اهدافتان انجام دهند. مثلا در بحث فروش ملک، متقاعدسازی اولیه زمانی انجام میشود که قصد دارید یک آگهی برای فروش در پلتفرم مخصوص منتشر کنید. بدین منظور باید یک متن متقاعدکننده بنویسید که کاربر را کاملا نرم و طبیعی به سمت خریداری یا اجاره ملک شما متمایل کند.
برای نوشتن آگهی ملک حرفهای که مشتریان را جذب خود کند و به معاملهای موفق و پرسود برای دو طرف ختم شود اصول و قواعدی وجود دارد که پرداختن به آنها و یادگیریشان تا حدودی دشوار و ملزم استمرار و کسب تجربه در دراز مدت است. اما در ادامه این بخش ما چکیدهای کارساز و جذاب از اصول تبلیغنویسی املاک را برای شما شرح میدهیم که بتوانید با استفاده از آنها یک آگهی خوب و مورد قبول بنویسید و در زمان صرفهجویی کنید.
قدم اول در انتشار یک آگهی ملک این است که عنوان جالب توجهی برای آن بنویسید. این عنوان باید حاوی چند ویژگی مهم و کلیدی ملک باشد. مثل موقعیت مکانی، متراژ، تعداد خواب، و توصیفی ظریف و احساسی درباره جذابیت خاص ملک در صورتی که ملک مد نظر شما یک کیس استثنایی و کمیاب است.
بد نیست بدانید عنوان آگهی نیز اثرگذاری قابل توجهی بر روی کاربران و تبدیل یکی از آنها به مشتری دارد. بد نیست درباره نوشتن عنوان جذاب برای آگهی ملک نیز بیشتر بدانید.
هنوز افرادی هستند که تصور میکنند با نوشتن متنهای دروغین میتوانند مشتریان را جذب کنند و به مرحله بازدید برسانند. سپس آنها را در حین بازدید از ملک، درست زمانی که مشتری فهمید این ملک اصلا آن چیزی که در متن آگهی بود نیست، او را متقاعد کنند که از حقه فروشنده یا مشاور املاک چشمپوشی کند و با زاویه دید متفاوتی به ملک نگاه کند تا ارزش خریدی در آن ببیند.
این روش کاملا اشتباه و غیر منصفانه است و مشتری شما را خیلی زودتر از چیزی که فکر میکنید از خرید ملک منصرف میکند. جدای از اینکه به احتمال خیلی زیاد اعتبار شما را خدشهدار کند و سبب شود مشتریان دیگر هم نسبت به تمام آگهیها و تبلیغات املاک شما دلسرد شوند.
مشتری شما در وهله اول باید صداقت و روراستی شما را بهعنوان یکی از مزایای ورود به معامله بپذیرد. آنوقت است که درباره خود ملک و خرید آن فکر میکند و تصمیم میگیرد. بنابراین در معرفی ملک و بیان ویژگیهایش با صداقت و صراحت عمل کنید. لازم نیست ملک را بیشتر یا کمتر از آن چیزی که هست توصیف کنید.

یک شگرد حرفهای برای جذب عمیق مشتری و تاثیرگذاری بیشتر بر او، این است که تواضع بیشتری برای نوشتن آگهی به خرج دهید و همه ویژگیهای ملک را ننویسید. همین باعث میشود ملک شما برای مشتری مثل یک راز باقی بماند و نیازمند رمزگشایی آن شود. سپس میتوانید او را در روز بازدید با جذابیتهای ارزشمند ملک مواجه کنید. این شگرد تضمینشده نیست، اما مشتریان ثروتمندی که به ارزش رفاهی و لوکس بودن ملک اهمیت زیادی میدهند از آن لذت خواهند برد، و توافق بر سر قیمت سادهتر انجام میشود.
یکی از مزایای دیگر چنین شگردی این است که وقتی اطلاعات کامل را درباره ملک در اگهی قرار ندهید، زنگخور آگهی بیشتر میشود. همین است که شما دایره وسیعتری از مشتریان پیدا میکنید و ارتباطاتتان بیشتر میشود. اینگونه میتوانید مشتری را در صحبت تلفنی متقاعد کنید و او را با ارائه دادن مزایای بیشتر نسبت به خرید ملک خودتان ترغیب کنید. حتی بعید نیست که ارتباط صحیح و حرفهای با چند مشتری، باعث شود هر کدامشان شما را به چند نفر دیگر معرفی کنند و مشتریان دیگری بیرون از پلتفرمی که آگهی را منتشر کردهاید برایتان پیدا کنند.

بین افراد فعال در حوزه املاک درباره اینکه قیمت باید در آگهی درج شود یا خیر اختلاف نظر بسیاری وجود دارد. شاید بهتر است این تصمیمگیری را به عهده خود شما بگذاریم که برحسب شرایط خودتان قیمت را درج کنید یا خیر.
مثلا اگر قصد فروش در کوتاهترین زمان را دارید و میتوانید با یک مشتری بر سر قیمت توافق کنید، بهتر است قیمت را کلا درج نکنید یا در کنار درج سقف آن عبارت "قابل توافق" یا "توافق پذیرفته میشود" را نیز اضافه کنید. اینگونه احتمال دارد مشتریانی با سرمایه کمتر از آن سقف قیمت هم به سراغ شما بیایند. اما مزیت این کار همین است که تعداد بیشتری مشتری جذب میکنید و میتوانید ملک را زودتر بفروشید.
ولی اگر عجلهای ندارید، همچنین از قیمت ملک خودتان مطمئن هستید و میدانید که ارزش واقعی آن چیست، هیچ مانعی جلوی راه شما نیست و میتوانید خیلی راحت قیمت ملک را درج کنید. البته این قیمت باید قیمت حقیقی ملک باشد و براساس تمام ویژگیها و مزایایی که دارد تعیین شود.
برای اینکه قیمت واقعی ملک خودتان را تعیین کنید، طوری که معامله نهایی شما به هیچ عنوان منجر به ضرر نشود، باید قیمت گذاری ملک را به یک کارشناس بسپارید. شاید فکر کنید که قیمت گذاری ملک خودش زمانبر و هزینهبر است. اما در کنار الوملک، روند خرید و فروش ملک در کوتاهترین زمان ممکن با هزینهای بهصرفه انجام میگیرد؛ آن هم با روش دلخواه شما.
قیمتگذاری توسط کارشناس یا هوش مصنوعی، آنلاین یا حضوری، فرقی ندارد که کدام روش را برگزینید. درنهایت مطمئن باشید که قیمت واقعی ملک شما تعیین میشود و مشتری نیز میتواند با اطمینان به اعتبار الوملک و با خیال آسوده، معاملهای موفق را در کنار شما رقم بزند.

مسلما مشتری باید قبل از بازدید یک تصور ذهنی نسبت به ملک معرفیشده در آگهی داشته باشد. بهترین شیوه برای ساخت دقیق این تصور ذهنی نوشتن یک متن پر از توصیف و حرفهای نیست؛ راهحل خیلی سادهتر از این است. فقط باید تصاویر مناسبی از اساسیترین بخشهای ملک ثبت کنید و در آگهی بگذارید. همین امر به کیفیت آگهی شما کمک میکند و بازدید از آگهی را بالا میبرد. پس طبیعی است افراد بیشتری که ظرفیت مشتری شدن و خرید ملک شما را دارند، به طرف آگهی شما بیایند.
عکاسی از ملک و مستغلات شاید در وهله اول برای شما خیلی پیچیده و زمانبر بهنظر برسد. اما لازم نیست برای فروش یک ملک هزینه و زمان زیادی را برای تصویربرداری از آن صرف کنید. فقط کافی است با رعایت اصولی مانند هوم استیجینگ ملک را برای عکاسی آماده کنید. بعد از آن خودتان هم میتوانید از طریق ترفندهای عکاسی آگهی ملک با موبایل تصاویری مناسب و جذاب بگیرید و آنها را در آگهی بارگذاری کنید. همین دو قدم نه چندان سخت اما سرگرمکننده و جذاب کافی هستند که نتیجهای عالی از آگهی ملک دریافت کنید.
مهمترین اقدام شما که اقدام نهایی است، درج اطلاعات تماس محسوب میشود. با این کار شما راه ارتباطی بین خودتان و مشتریان را باز میکنید. همین کار به منزله دعوت مشتری به پرسیدن سوالاتش از شماست که بخش مهمی از روند شکلگیری اطمینان و ورود به معامله است.
ضمنا بد نیست که راه ارتباطی را در چند پلتفرم و اپلیکیشن ایجاد کنید. از پلتفرمهای خارجی مثل تلگرام و واتساپ گرفته تا نرمافزارهای ایرانی مثل ایتا و روبیکا. وقتی چند راه برای تماس و پیام برای مشتریان ایجاد کنید، فرصت شما هم برای یافتن تعداد بیشتری از مشتریان بیشتر میشود.

برخی از اشتباهات متداول در نوشتن و انتشار آگهی ملک، باعث میشوند روند یافتن مشتری واقعی و ورود به معامله خیلی طولانیتر از چیزی شود که یک آگهی دقیق و حرفهای میتوانست داشته باشد.
ما در ادامه رایجترین ایرادات و نواقصی که در آگهیهای کمبازدید و نامناسب وجود دارند را در دو دسته مختلف برای شما توضیح میدهیم. دسته اول آگهیهایی که بازدید کمی میگیرند و زنگخور آنها ضعیف است. و دسته دوم آگهیهایی که بازدید و حتی زنگ زیادی دارند، اما اکثر تماسهایی که مشتریان میگیرند به نتیجهای نمیرسد و اتلاف وقت و مزاحمت است.
نوشتن عنوان نامناسب برای آگهی: تیتر آگهی بهتنهایی قدرت اثرگذاری زیادی بر روی مشتریان و جذب آنها دارد. اشتباهاتی مثل عدم درج محله در تیتر یا عنوان مبهم باعث میشوند کاربران حتی آگهی را باز نکنند. باید در تیتر آگهی مهمترین اطلاعات را بنویسید. نوشتن عنوان جذاب برای آگهی ملک میتواند شما را به یافتن مشتریان مناسب نزدیکتر کند.
تصاویر بیکیفیت، نامناسب و قلابی: تصاویری که بهعنوان تصاویر ملک آگهیشده بارگذاری میکنید باید کامل و باکیفیت باشند. صد البته که این تصاویر را نباید از اینترنت پیدا کنید و باید عکسهایی واقعی از ملک مد نظر بگذارید. طبیعی است که عکسهای قلابی خیلی ساده مشتری را به بستن آگهی وادار کنند. چون همین تصاویر غیر واقعی نشان میدهند فروشنده برای فروش ملک بهاندازه کافی آماده و صادق نیست.
ارائه اطلاعات خیلی کامل یا ناقص و مبهم: این اشتباه میتواند میزان بیکیفیتی و بینتیجه زنگخور آگهی شما را صفر یا صد کند. یعنی یا هیج زنگخوری نداشته باشید، یا زنگخور بالا باشد اما مشتری واقعی پیدا نشود. علتش هم این است که ارائه کامل اطلاعات گاهی باعث میشود مشتری احساس کند این ملک آنقدر ایدهآل است که توانایی خریدش را ندارد، یا حس میکند امکانات آن بیش از حد زیاد است، نیازی به همه آنها نیست، و نمیخواهد هزینه اضافی را متقبل شود؛ درنتیجه آگهی شما را میبندد. و برعکس اگر اطلاعات مبهم و ناقص باشند، مشتری حس میکند که فروشنده خودش آگاهی کاملی نسبت به ملک ندارد، یا برای فروش خیلی هم مصمم نیست. پس آگهی را رد میکند.
درج قیمت، حتی اگر خیلی پایین باشد: وقتی قیمت خیلی پایین باشد مشتریان واقعی اعتماد زیادی به آگهی نمیکنند. بهتر است قیمت را دقیق و بهاندازه ارزش حقیقی ملک خودتان درج کنید.

درج نکردن قیمت: طبیعی است وقتی قیمت را درج نکنید مشتریان دوست داشته باشند به هر دلیلی از جمله به دست آوردن میانگین قیمت املاکی در سطح ملکتان، با شما تماس بگیرند و قیمت بپرسند. گرچه بین درج یا عدم درج قیمت هنوز قطعیت زیادی وجود ندارد، اما با درج نکردن آن مشکل تماسهای مزاحم برای پیگیری قیمت ممکن است برای شما ایجاد شود.
قرار ندادن اطلاعات اساسی راجع به ملک: گفته بودیم که شرح ویژگیهای کلیدی مثل نوع ملک، طبقه، تعداد خواب و متراژ، آپشنهای ملک چه در داخل آن و امکانات خصوصی، چه بیرون از آن و امکانات همگانی و مشاعات و… جزو بخشهای اصلی ساختار کلی یک آگهی ملک حرفهای هستند. ممکن است ارائه ندادن چنین اطلاعاتی باعث کنجکاوی مشتری شود؛ درنتیجه او را وادار کند که با شما تماس بگیرد و راجع به چنین مسائلی سوالاتی بپرسد. پس سعی کنید همه اطلاعات لازم درباره امکانات ملک را در متن آگهی قرار دهید.
عدم توضیح درباره موقعیت مکانی ملک و دسترسی: انتظار داشته باشید که آگهی ملک را بعد از کلی وقت صرف کردن بر روی عکاسی و نوشتن متن جذاب منتشر کنید، سپس یک مشتری با شما تماس بگیرد با این موضوع که "اصلا این ملک کجاست؟" یا "نزدیک به اتوبوس و مترو و پارک و… هست؟". شما باید موقعیت دقیق ملک و یا حداقل محله آن را (اگر در شهرهای بزرگ واقع شده) در عنوان یا متن آگهی بیاورید. برای اینکه خیال مشتری را از بابت دسترسی به حملونقل عمومی و امکانات شهروندی راحت کنید، و مهمتر از آن جلوی تماسهای بیهوده را بگیرید، بهتر است این مواردی مثل نزدیکی به مترو و اتوبوس، وجود پارک و فضاهای رفاهی در محله نیز به آگهی اضافه شوند.
درج شماره شخصی: طبیعی است که وقتی شماره شخصی خودتان را در آگهی قرار دهید احساس کنید مزاحمت زیادی از طرف مشتریان برایتان ایجاد شده است. بد نیست که یک شماره جداگانه برای آگهی ملک خودتان بگذارید. با این روش زودتر تشخیص میدهید که تماس از طرف مشتریان است و مدیریت بهتری بر روی پاسخگویی و زمان دارید.
ننوشتن هدف از درج شماره یا راه ارتباطی: شاید برایتان جالب باشد که گاهی اوقات وقتی شماره یا راه ارتباطی را برای همه کاربران پلتفرم خرید و فروش ملک باز میگذارید، آنها احساس میکنند شما پذیرای هر تماس و هر سوالی هستید. پس بهتر است هدف خودتان را از ایجاد راه ارتباطی مشخص کنید. مثلا قبل از شماره و آیدی بنویسید "فقط خریداران واقعی"، یا "جهت هماهنگی برای روز بازدید تماس بگیرید". اینگونه به کاربر این حس را میدهید که شما در انتشار آگهی خودتان جدی هستید و قصدتان واقعا فروش است، نه جواب دادن به کنجکاویهایی که درباره ملک شما ایجاد میشود.
فروش ملک یک چالش اساسی برای شماست که هر ریسکی در آن میتواند منجر به پیامدهای سنگینی شود. و البته طی کردن یک روند حرفهای، ایمن و قابل اعتماد میتواند این معامله را به بزرگترین معامله سرنوشتساز در زندگی شما تبدیل کند. با استفاده از دستیار فروش الوملک، شما این روند را با کمترین دردسر در کوتاهترین زمان ممکن طی میکنید، و با اعتبار گرفتن از کارشناسان مشتریان آماده برای خرید ملک خودتان را خیلی راحتتر پیدا خواهید کرد. دستیار فروش الوملک در این روند با شماست که تجربهای بیدغدغه، آرام و پرسود از فروش ملک خودتان داشته باشید، بدون اینکه درگیر مشکلات آزاردهنده، زمانبر و پرهزینه شوید.
در این مطلب همراه شما بودیم و بررسی کردیم که برای نوشتن یک آگهی مناسب و موفق در جهت فروش ملک، لازم است به چه نکاتی توجه کنید. بهطور کلی فهمیدیم که آگهی در وهله اول باید یک عنوان مناسب و تصاویری باکیفیت داشته باشد. سپس در متن آن لازم است که اطلاعات ضروری از جمله متراژ، تعداد خواب، امکانات اساسی و رفاهی مثل آسانسور و حیاط و پارکینگ، موقعیت و محله و… ذکر شوند.
همچنین به اشتباهات رایجی پرداختیم که باعث میشوند تماسهای مربوط به آگهی خیلی کم باشند، یا زیاد باشند اما به نتیجه نرسند، یا حتی مشکلاتی برای فروشنده ایجاد کنند. مثل اطلاعات مبهم در آگهی، تصاویر بیکیفیت، یا درج آدرس دقیق و هویت مالک. به این موضوع نیز اشاره کردیم که درج قیمت ملک یک مورد حرفهای است و باید قبل از این کار تصمیم درستی راجع به آن بگیرید. و بهتر است که قیمت واقعی را درج کنید، نه قیمت خیلی پایین و نه خیلی بالا.
در مسیر خرید و فروش ملک، الوملک همیشه حاضر است که مسیری هموار را برای خریداران و فروشندگان بسازد. مسیری که اعتبار در آن حرف اول را میزند، و حق دو طرف معامله یکسان است. فروشنده و خریدار با اطمینان به الوملک، قراردادی در پیش دارند که رضایت هر دوی آنها را جلب خواهد کرد. شما هم میتوانید در کنار الوملک باشید و به هزاران خریدار و فروشنده راضی ملحق شوید. ما در انتهای این مطلب پذیرای سوالات و پیشنهادات شما درباره نحوه نوشتن و انتشار موفق یک آگهی فروش ملک، یا سایر خدمات الوملک هستیم.