قیمت گذاری ملک تجاری

قیمت گذاری ملک تجاری، مغازه، پاساژ و انواع دیگر

همانطور که می‌دانید، قیمت گذاری ملک تجاری نیز مانند قیمت گذاری کاربری‌های دیگر با توجه به معیارهای خاصی محاسبه می‌شود. ملک تجاری به املاکی اطلاق می‌شود که برای انجام فعالیت‌های تجاری و تجارتی استفاده می‌شود. این نوع ملک‌ها عموماً به اسم واحدهای فروش، مغازه‌ها، پاساژها، رستوران‌ها، دفاتر تجاری، هتل‌ها، ادارات تجاری، مراکز خرید، سالن‌های نمایشگاهی و سایر فعالیت‌های مرتبط با تجارت شناخته می‌شوند. از این رو، سعی داریم در این مقاله به برخی از پارامترهای تعیین کننده در رابطه با ملک تجاری بپردازیم.

در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات در خصوص سایر املاک هستید مقاله راهنمای جامع قیمت گذاری ملک را مطالعه فرمایید.

 

 

قیمت گذاری ملک تجاری

 

قیمت گذاری ملک تجاری با توجه به چه نکاتی انجام می‌شود؟

قیمت گذاری ملک تجاری با وجود وجه اشتراک‌هایی بین قیمت گذاری با کاربری‌های دیگر، تفاوت‌هایی نیز دارد. در قیمت گذاری کاربری‌هایی مانند ملک مسکونی، عوامل تعیین کننده مشخصی وجود دارند که غالبا کارشناسی و قیمت گذاری آنها با توجه به همان معیارها انجام می‌شود. اما در قیمت گذاری ملک تجاری، عواملی دخیل هستند که می‌توانند با توجه به شرایط متغیر باشند.

بنابراین عوامل موثر در قیمت ملک تجاری، عواملی عرفی هستند. همچنین، همانطور که از نام این ملک پیداست، مرتبط با کسب و کار افراد است. بنابراین سودآوری خوب توسط آن یکی از معیارهای مهم هر خریداری است.

با توجه به تمامی موارد فوق، در ادامه عوامل تاثیرگذار بر قیمت گذاری ملک تجاری را باهم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

سریع‌ترین راه برای دانستن قیمت آپارتمان در اصفهان

 

  1. عرصه و اعیان ملک تجاری

از مهمترین عامل در قیمت گذاری ملک تجاری، ارزش عرصه می‌باشد. اما به طور کلی عرصه و اعیان ملک، ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.

هرچه عرصه، موقعیت و کیفیت بیشتری داشته باشد، اعیان نیز چشم‌گیرتر خواهد بود. در صورتی که اعیان موقعیت خوبی داشته باشد، برای عرصه هم ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

 

  2. بر ملک

داشتن بر مناسب برای ملک تجاری، به منظور داشتن ویترین خوب که محصول را بهتر به نمایش بگذارد؛ یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت گذاری ملک تجاری است.

هرچند که در ملک مسکونی نیز اگرچه ویترینی وجود ندارد، اما داشتن بر خوب برای ملک، منجر به استفاده بهتر از فضای داخلی ملک و همچنین خوش نقشه بودن آن می‌شود.

نکته‌ای که اکثرا کمتر به آن اشاره می‌شود، بر ملک و متراژ مغازه در کنار یکدیگر است.

به خاطر داشته باشید که ارزش هر مترمربع از مغازه‌ای با متراژ 50 مترمربع، بیشتر از ارزش هر مترمربع از مغازه‌ای است که متراژ آن 200 مترمربع می‌باشد. اما چرا؟

  1. مغازه‌هایی که متراژ کمتری دارند، معمولا برای هر کسب و کاری مناسب هستند.
  2. کاربردی بودن مغازه‌های کوچک، منجر به تقاضای بیشتر خریداران شده و همین امر باعث بالا بودن قیمت املاک تجاری با متراژ کم می‌شود.

 

  3. ویترین مغازه

 

 

قیمت گذاری ملک تجاری

 

 

به تصویر بالا و جهت ماشین‌ها توجه کنید.

همه مغازه‌هایی که در تصویر مشاهده می‌کنید، از متراژ و بر ملک یکسانی برخوردار هستند. اما آیا ارزش همه آنها نیز یکسان است؟

معمولا مغازه‌ای که در جهت عبور ماشین قرار دارد، قیمت بالاتری هم خواهد داشت.

به عنوان مثال در این تصویر، مغازه شماره1 نسبت به مغازه شماره2 و مغازه شماره3 نسبت به مغازه شماره4 با ارزش‌تر هستند.

 

معامله خود را با بهترین مشاور املاک محله پیش ببرید.

 

  4. موقعیت ملک در بورس عرضه کالا

برخی خیابان‌ها به مرور به بورس عرضه یا کالا تبدیل می‌شوند. مثلا خیابان فردوسی اصفهان، بورس عرضه گوشی موبایل در اصفهان است؛ پس قرار گرفتن یک ملک تجاری با ارائه این کالا، قیمت بالایی خواهد داشت.

نکته‌ای که معمولا کمتر به آن اشاره می‌شود، این است که آیا مغازه بر خیابان بهتر است یا واحد تجاری در یک مجتمع تجاری؟

بر خلاف تصور عموم که مغازه بر خیابان را برتر از هر چیزی می‌دانند، داشتن یک واحد تجاری در مجتمعی که تردد زیادی (پاخور) دارد؛ می‌تواند ارزشی بیشتر از ملک بر خیابان داشته باشد!

 

 

ملک تجاری

 

  5. برند بودن ملک تجاری

در قیمت گذاری ملک تجاری، برند بودن آن به ظاهر موضوعی بی اهمیت است! در صورتی که اگر دو ملک تجاری با فواصل کمی از یکدیگر داشته باشیم که خدمات یکسانی نیز ارائه دهند، اما یکی برند و دیگری ملکی معمولی باشد؛ قیمت ملک تجاری برند با اختلاف بالاتر خواهد بود.

 

  6. دو بر یا دو‌نبش؟

یکی از مزایای غیر قابل انکار یک ملک تجاری، دو بر بودن آن است. مغازه‌ای که دو بر باشد، یعنی دو ویترین دارد، دو بار دیده می‌شود و این دو برای یک ملک تجاری یعنی فروش بیشتر!

این مزیت تنها مختص ملک تجاری نیست. در ملک مسکونی هم، دو بر بودن باعث نورگیر بودن خانه، جدا بودن درب پارکینگ از آن و… می‌شود.

پس دو بر بودن یک ملک در هر شرایطی، قیمت بالاتری دارد.

 

  7. مصالح مصرفی ملک تجاری

همانطور که می‌دانید استفاده از مصالح بی‌کیفیت در ساخت و ساز، به مرور زمان منجر به بروز مشکلات بزرگی می‌شود.

استفاده از مصالح خوب و باکیفیت در ملک تجاری اهمیت زیادی دارد و روی قیمت ملک تاثیر مستقیمی دارد. چرا که معمولا افراد در این ملک سرمایه زیادی را نگهداری می‌کنند، پس امنیت و کیفیت آن برای هر کسی حائز اهمیت است.

 

 

قیمت گذاری ملک تجاری چگونه است؟

 

  8. ملک آماده و بدون تعمیر

تقریبا همه خریداران، ترجیح می‌دهند ملکی را خریداری کنند که منجر به پرداخت هزینه‌ای مازاد برای تعمیرات و تعویض بخش‌های مختلف آن نداشته باشد.

بنابراین یکی از عوامل موثر بر قیمت گذاری ملک تجاری، همین مورد است. چرا که ملک آماده و بدون تعمیر به طبع هزینه بالاتری خواهد داشت.

 

  9. ارتفاع سقف

ارتفاع سقف ملک تجاری در گذشته، با ارتفاع سقف در املاک مسکونی، تقریبا یکسان بود. یعنی حدودا 3 متر ارتفاع داشتند.

اما امروزه در ساخت ملک تجاری، معیار ارتفاع سقف افزایش یافته و اگر ملکی دارای سقف کم ارتفاع باشد، یک امتیاز منفی محسوب می‌شود!

 

بگو آپارتمانت کجایِ اصفهان تا بگیم قیمتش چقدره!

 

نحوه کارشناسی و قیمت گذاری ملک تجاری

اگر مطالب فوق را با دقت مطالعه کرده باشید، درمی‌یابید که قیمت گذاری ملک تجاری به عوامل زیادی وابسته است و برای قیمت گذاری دقیق آن، نمی‌توان تنها چند بر بودن ویترین مغازه و یا برند بودن آن را بدون توجه به موقعیت مکانی ملک در شهر یا منطقه در نظر گرفت.

به همین خاطر است که می‌گوییم آیتم‌های تاثیرگذار بر قیمت گذاری ملک تجاری، عرفی هستند؛ و برای جمع بندی درست لازم است عرفی عمل کنید.

البته عوامل خیلی زیادی در قیمت گذاری این نوع ملک دخیل هستند؛ عواملی مانند سرقفلی و مواردی از این قبیل که از گذشته تا به امروز برای خریداران و فروشندگان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همیشه در قیمت ملک تاثیر داشته است.

ما در این مقاله مهمترین فاکتورهای قیمت گذاری را جمع‌آوری کردیم، تا از نحوه کارشناسی و قیمت گذاری املاک تجاری بیشتر آگاه شوید.

به نظر شما چه نکات دیگری در قیمت ملک تجاری تاثیر زیادی دارند؟

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *