ایمنی آسانسور و سرویس دوره‌ای آن

ایمنی آسانسور و سرویس دوره ای آن

مدتی پس از زمانی که برای بالا بردن ظرفیت جمعیت در یک منطقه، ساختمان‌های چند طبقه و آپارتمان‌‌ها ساخته شدند، آسانسور نیز وارد صنعت ساختمان‌سازی خانه‌های مسکونی شد. تا جایی که این روز ها، بیشتر ساختمان‌هایی که سه طبقه یا بیشتر ارتفاع دارند، دارای آسانسور هستند. آسانسور یکی از پرکاربردترین تجهیزات در ساختمان‌ها است که نقش مهمی در جابجایی افراد و مصالح ایفا می‌کند. ایمنی آسانسور موضوعی بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد تا از بروز حوادث و خسارات جانی و مالی جلوگیری شود.

اهمیت ایمنی آسانسور

آسانسورها با توجه به ارتفاعی که طی می‌کنند، می‌توانند خطرات جدی را برای افراد به همراه داشته باشند. بنابراین، رعایت اصول ایمنی در طراحی، نصب، نگهداری و استفاده از آسانسور بسیار مهم است.

رعایت نکات ایمنی آسانسور می تواند از بروز حوادث و خسارات جانی و مالی جلوگیری کند. برخی از خطرات احتمالی ناشی از عدم رعایت ایمنی آسانسور عبارت اند از:

سقوط آسانسور

سقوط آسانسور یکی از خطرات جدی است که می تواند منجر به مرگ یا آسیب جدی شود. در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در طراحی، نصب یا نگهداری آسانسور، احتمال وقوع این حادثه افزایش می‌یابد. یک از شایع‌ترین عواملی که موجب آسیب جانی می گردد همین عامل است. در صورت سقوط آسانسور اگر در آسانسور تنها بودید، بهترین کار دراز کشیدن کف زمین است. دست‌ها را نیز به زیر گردن و سر خود بگذارید. در این حالت کمترین ضربه به بدن شما وارد می‌شود. اگر چند نفر بودید نیز به حالت نیم خیز یا نشسته قرار بگیرید. اگر وسیله‌ای دارید در زیر خود قرار دهید.

گیر افتادن در آسانسور

گیر کردن افراد یا مصالح در آسانسور می تواند منجر به آسیب دیدگی یا حتی مرگ شود. در صورت بروز این حادثه، مهم است که افراد بدانند چگونه از خود محافظت کنند. در ادامه نکات ایمنی استفاده از آسانسور را ذکر کرده‌ایم.

آتش سوزی در آسانسور

آتش سوزی در آسانسور به دلایل مختلف می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در صورت وقوع این حادثه نیز، شما باید بدانید چگونه از جان خود در این شرایط محافظت کنید.

خطرات فنی آسانسور

بیشتر آسانسور‌های مدرن طوری برنامه ریزی شده‌اند تا در صورت بروز خرابی در اجزای آن‌ها هشدار دهند و یا کار نکنند تا توسط کارشناس آسانسور مورد بررسی قرار بگیرند. اما اگر به طور مرتب سرویس نشوند احتمال بروز این خطاها در آسانسور بیشتر می‌گردد.

 

ایمنی آسانسور در ساختمان

 

عوامل موثر بر ایمنی آسانسور

عوامل مختلفی می‌توانند بر ایمنی آسانسور تاثیر بگذارند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • طراحی و ساخت ایمن آسانسور

هرچه اعتبار شرکت سازنده آسانسور بیشتر باشد و قطعات با کیفیت‌تری تولید کند، میزان کارایی و دوام آسانسور بالاتر خواهد رفت. استاندارد‌ها و قوانین موجود در این زمینه حداقل‌هایی را برای تولید با کیفیت مطلوب قطعات آسانسور را  تعریف می‌کنند پس توجه به این نکته در خرید آسانسور می‌تواند شما را تا حد زیادی مطمئن سازد.

  • نصب صحیح و طبق استانداردها

مرحله نصب آسانسور شامل اتاق و موتور و … به دلیل حساسیت بالای این بخش از ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر شما بهترین نوع آسانسور را هم داشه باشید اما نصب صحیحی نداشته باشید امکان بروز خطرات بسیار بالا خواهد رفت.

  • نگهداری و سرویس دوره‌ای منظم آسانسور

مهم ترین عامل در استفاده از آسانسور، سرویس و نگهداری مرتب آن است. هر دستگاه مکانیکی‌ نیاز به بررسی و سرویس دوره‌ای دارد؛ در غیر این صورت پس از مدتی دچار نقص فنی خواهد شد و یا خسارت‌های سنگین و پر هزینه‌ای به بار خواهد آورد.

  • میزان استفاده از آسانسور

بسیار تفاوت دارد که شما در چه فضایی از آسانسور استفاده می‌کنید. در یک مجتمع مسکونی خلوت و کم رفت و آمد، یک آپارتمان بیست واحدی، یک برج مسکونی یا یک مجتمع اداری یا تجاری! میزان استفاده از این دستگاه باعث استهلاک بیشتر این دستگاه و نیاز به سرویس بیشتر آن می‌گردد. اگر این سرویس را متناسب با میزان استفاده از آسانسور تغییر ندهید، میزان خرابی آن بیشتر خواهد شد.

  • قوانین و مقررات ایمنی آسانسور

در ایران، قوانین و مقررات خاصی برای ایمنی آسانسور تصویب شده‌است که باید رعایت شوند. این قوانین توسط سازمان ملی استاندارد ایران تدوین شده‌اند. یکی از اولین قوانین آن بازبینی آسانسور پس از نصب توسط ناظر فنی ساختمان است. اگر این ناظر، ایمنی آسانسور را تایید نکند به مجموعه گواهی پایان کار تعلق نمی گیرد.

 

نکات ایمنی در استفاده از آسانسور

با رعایت این نکات ایمنی در استفاده از آسانسور می‌توانید از خطرات احتمالی آن تا حد زیادی پیشگیری کنید. برخی از این نکات عبارت اند از:

  • از سوار شدن بیش از ظرفیت آسانسور خودداری کنید.
  • از فشار دادن مکرر دکمه‌های آسانسور خودداری کنید.
  • در زمان استفاده از آسانسور، از حمل بار سنگین خودداری کنید.
  • به کودکان، استفاده صحیح از آسانسور را آموزش دهید و آن‌ها را از خطرات آن آگاه کنید.
  • وجود آینه در آسانسور، صرفا جنبه زیبایی ندارد. پس از باز کردن در لولایی آسانسور، از وجود کابین مطمئن شوید. بسیار اتفاق افتاده که به دلیل وقوع مشکلات فنی از جمله خرابی قفل در لولایی، افراد درون چاه آسانسور سقوط کرده‌اند. 
  • از حمل مایعات قابل اشتعال در آسانسور خودداری کنید.
  • اگر در آسانسور گیر افتادید، خونسردی خود را حفظ کنید. اگر احساس تنگی نفس کردید دکمه تهویه را فشار دهید، با شماره‌ای که روی پلاک فلزی داخل کابین نصب شده است تماس بگیرید و یا دکمه زنگ خطر را فشار دهید. 
  • در صورتی که صداهای غیر معمول از موتور آسانسور می‌شنوید، فورا با سرویس‌کار آسانسور خود تماس بگیرید.

 

 

ایمنی آسانسور در ساختمان

 

 

سرویس دوره ای آسانسور

سرویس دوره ای آسانسور یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ایمنی آسانسور است. در سرویس دوره ای، تمامی قطعات و تجهیزات آسانسور توسط متخصصان بررسی و تعمیر می‌شوند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

سرویس آسانسور شامل مراحل زیر است:

بازرسی اولیه

در این مرحله، تکنسین آسانسور به بررسی کلی آسانسور می‌پردازد و موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • وضعیت ظاهری آسانسور
  • وجود علائم خرابی در آسانسور
  • عملکرد صحیح تجهیزات و قطعات آسانسور
  • سلامت کابین و درب آسانسور
  • وجود روغن و گریس کافی در قطعات متحرک آسانسور

تست عملکرد

در این مرحله، تکنسین آسانسور عملکرد آسانسور را در تمام سطوح و طبقات آزمایش می‌کند. این آزمایش شامل موارد زیر است:

  • حرکت آسانسور به سمت بالا و پایین
  • توقف آسانسور در طبقات
  •  باز و بسته شدن درب آسانسور
  •  عملکرد صحیح تجهیزات ایمنی آسانسور

تعمیر و نگهداری

در این مرحله، تکنسین آسانسور در صورت مشاهده هر گونه عیب یا خرابی در آسانسور، نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات اقدام می‌کند. همچنین، در این مرحله، تکنسین آسانسور نسبت به روغن کاری و گریس‌کاری قطعات متحرک آسانسور اقدام می‌کند.

تست نهایی

در این مرحله، تکنسین آسانسور پس از بررسی، تعمیر و یا تعویض قطعات، عملکرد آن را مجدداً آزمایش می‌کند تا از صحت عملکرد تغییرات نیز اطمینان حاصل کند.

بر اساس استانداردهای بین‌المللی ایمنی آسانسور، سرویس آسانسور باید حداقل هر شش ماه یک بار انجام شود. با این حال، در برخی موارد، ممکن است نیاز به سرویس آسانسور به صورت ماهانه یا حتی هفتگی باشد. به عنوان مثال، در ساختمان‌های پرتردد، آسانسورهای پر سرعت یا آسانسورهایی که در معرض شرایط محیطی نامساعد قرار دارند، نیاز به سرویس منظم‌تری دارند.

 

 

سرویس و ایمنی آسانسور

 

وجود آسانسور چه تاثیری بر قیمت خانه دارد؟

آسانسور یکی از عواملی است که بودن یا نبودن آن تا حد زیادی بر قیمت یک واحد در یک مجموعه تاثیر می‌گذارد. وجود آسانسور بسته به سن آن و نوع ساختمان می‌تواند بین ده تا بیست درصد در قیمت خانه شما تاثیر داشته باشد. البته اگر خانه شما در طبقه همکف واقع شده است، احتمالا وجود آسانسور تاثیری بر قیمت آن نداشته باشد. شما می‌توانید با خواندن اختلاف قیمت طبقات آپارتمان، اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

با ثبت اطلاعات خود در لینک زیر، از سرویس کارشناسی خانه الوملک بهره‌مند شوید.

 

بدون گزارش کارشناسی خانه معامله نکنید!

 

نتیجه گیری

با رعایت نکات ایمنی در طراحی، نصب، نگهداری و استفاده از آسانسور، می‌توان از بروز حوادث و خسارات جانی و مالی جلوگیری کرد. سرویس دوره‌ای را فراموش نکنید و نکات ایمنی در استفاده از آسانسور را جدی بگیرید. 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

//
تیم پشتیبانی ما اینجاست تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهد.
سلام 👋 چطور میتونم کمکت بکنم؟