انواع قرارداد خرید و فروش ملک

انواع قرارداد خرید و فروش ملک

اگر تا به حال در جلسه قرارداد یک ملک حاضر شده باشید و یا متن قرارداد خرید و فروش ملکی را دیده باشید، از حساسیت و پیچیدگی‌های آن اطلاع دارید.

در‌این مقاله قصد داریم به بررسی انواع قراردادهای خرید و فروش ملک و اصطلاحات رایج در آن‌ها بپردازیم. برای خرید و فروش یک ملک شما نیاز دارید تا اولا انواع قرارداد خرید و فروش را بشناسید؛ سپس از بندهای مختلف یک قرارداد آگاهی پیدا کنید.

الوملک به عنوان مرجع کارشناسی و ارزیابی قیمت خانه‌ها تلاش می‌کند تا بزرگ‌ترین معامله زندگی برای شما آسان‌تر شود. به همین منظور کارشناسان الوملک با تجربه و دانش خود اطلاعاتی را برای شما ارائه کرده اند. با ما همراه باشید تا مهم‌ترین نکات قراردادهای خرید و فروش ملک را بشناسیم.

قرارداد خرید و فروش ملک چیست؟

قرارداد خرید و فروش ملک یک قرارداد حقوقی است که به موجب آن، فروشنده ملک خود را در مقابل دریافت مبلغ مشخص به خریدار منتقل می‌کند.‌ این قرارداد یکی از رایج‌ترین قراردادهای مربوط به املاک است و در انواع مختلفی منعقد می‌شود.

 

انواع قرارداد خرید و فروش ملکی

 

انواع قرارداد خرید و فروش ملک

قراردادهای خرید و فروش ملک را می‌توان بر اساس نوع ملک، شرایط پرداخت، و سایر عوامل به انواع مختلفی تقسیم کرد. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین انواع‌این قراردادها می‌پردازیم.

قرارداد خرید و فروش آپارتمان

قرارداد خرید و فروش آپارتمان یکی از رایج ترین انواع قراردادهای خرید و فروش ملک است.‌این قرارداد زمانی منعقد می‌شود که فروشنده یک آپارتمان را در مقابل دریافت مبلغ مشخص به خریدار منتقل می‌کند.

قرارداد خرید و فروش زمین

قرارداد خرید و فروش زمین زمانی منعقد می‌شود که فروشنده یک قطعه زمین را در مقابل دریافت مبلغ مشخص به خریدار واگذار می‌کند.

قرارداد خرید و فروش خانه کلنگی

قرارداد خرید و فروش خانه کلنگی زمانی منعقد می‌شود که فروشنده یک خانه قدیمی‌و فرسوده را در مقابل دریافت مبلغ مشخص به خریدار منتقل می‌کند.

قرارداد خرید و فروش ملک تجاری

قرارداد خرید و فروش ملک تجاری زمانی منعقد می‌شود که فروشنده یک ملک تجاری مانند مغازه، دفتر کار، یا فروشگاه را در مقابل دریافت مبلغ مشخص به خریدار منتقل می‌کند.

قرارداد خرید و فروش ملک اداری

قرارداد خرید و فروش ملک اداری زمانی منعقد می‌شود که فروشنده یک ملک اداری مانند دفتر کار، شرکت، یا سازمان را در مقابل دریافت مبلغ مشخص به خریدار منتقل می‌کند.

قرارداد خرید و فروش ملک مسکونی

قرارداد خرید و فروش ملک مسکونی زمانی منعقد می‌شود که فروشنده یک ملک مسکونی مانند خانه، آپارتمان، یا ویلا را در مقابل دریافت مبلغ مشخص به خریدار منتقل می‌کند.

قرارداد خرید و فروش ملک ویلایی

قرارداد خرید و فروش ملک ویلایی زمانی منعقد می‌شود که فروشنده یک ملک ویلایی مانند خانه ویلایی، باغ ویلایی، یا ویلا در شهرک را در مقابل دریافت مبلغ مشخص به خریدار منتقل می‌کند.

قرارداد خرید و فروش ملک زراعی یا کشاورزی

قرارداد خرید و فروش ملک باغ زمانی منعقد می‌شود که فروشنده یک ملک باغ مانند باغچه، باغ، یا باغ ویلا را در مقابل دریافت مبلغ مشخص به خریدار منتقل می‌کند.

قرارداد پیش فروش ملک

قرارداد پیش فروش ملک زمانی منعقد می‌شود که فروشنده یک ملک را در آینده و در مقابل دریافت مبلغی به عنوان پیش پرداخت به خریدار منتقل می‌کند. در مقاله پیش فروش خانه در‌این رابطه توضیحات کامل را داده‌ایم.

قرارداد خرید و فروش ملک در رهن

قرارداد خرید و فروش ملک رهنی، یکی از انواع قرارداد خرید و فروش ملک است که در آن، ملک مورد معامله، در رهن بانک یا موسسه مالی دیگری قرار دارد. در این صورت، خریدار باید مبلغ رهن را نیز به فروشنده پرداخت کند. در این قرارداد، خریدار، متعهد می شود که مبلغ رهن را به بانک یا موسسه مالی پرداخت کند. در مقابل، فروشنده متعهد می شود که ملک مورد معامله را به خریدار منتقل کند.

قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت زمانی منعقد می‌شود که یک نفر زمین خود را در اختیار طرف دیگری که سازنده است قرار می‌دهد تا در ازای آن، سازنده ساختمان را بر روی زمین بسازد و سپس ملک را به صورت مشاع یا مفروز بین طرفین تقسیم کند.

 

 

قرارداد خرید و فروش ملکی

 

اصطلاحات حقوقی قرارداد خرید و فروش ملک

مبایعه نامه

مبایعه نامه، سندی است که بر اساس آن، عقد بیع میان طرفین صورت می‌گیرد. در مبایعه نامه، باید مشخصات ملک مورد معامله، مبلغ معامله، نحوه پرداخت، زمان تحویل، شرایط فسخ، و مرجع حل اختلاف ذکر شود.

ثمن معامله

ثمن معامله، مبلغی است که خریدار در مقابل دریافت مبیع به فروشنده پرداخت می‌کند.‌این مبلغ باید به صورت دقیق و کامل در قرارداد ذکر شود تا از بروز اختلافات احتمالی در آینده جلوگیری شود. مبلغ معامله می‌تواند به صورت نقدی، چک، یا اقساط باشد.

بیع

بیع، عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین، مالی را به دیگری منتقل می‌کند و طرف دیگر در مقابل، عوض مالی به او می‌دهد. در قرارداد خرید و فروش ملک، فروشنده، مبیع را به خریدار می‌فروشد و خریدار، ثمن را به فروشنده می‌پردازد.

مبیع

مبیع، مالی است که در عقد بیع مورد معامله قرار می‌گیرد. در قرارداد خرید و فروش ملک، ملک مورد معامله، مبیع محسوب می‌شود.

خیار

خیار، حقی است که قانون یا قرارداد به یکی از طرفین عقد می‌دهد تا بتواند عقد را فسخ کند. خیارات مختلفی وجود دارند که برخی از آنها در قرارداد خرید و فروش ملک کاربرد دارند.

خیارات

خیارات، حقوق فسخ عقد هستند که قانون یا قرارداد به یکی از طرفین عقد می‌دهد. خیارات مختلفی وجود دارند که برخی از آنها در قرارداد خرید و فروش ملک کاربرد دارند. برخی از خیاراتی که در قرارداد خرید و فروش ملک کاربرد دارند عبارتند از:

خیار غبن:

خیار غبن، حقی است که به خریدار داده می‌شود تا در صورتی که در معامله، متضرر شده باشد، بتواند عقد را فسخ کند. غبن، عبارت است از زیان دیدن یکی از طرفین عقد در اثر عدم اطلاع از عیب یا نقص مبیع یا عدم اطلاع از وجود حق ثالثی بر مبیع.

خیار تدلیس:

خیار تدلیس، حقی است که به خریدار داده می‌شود تا در صورتی که فروشنده، او را فریب داده باشد، بتواند عقد را فسخ کند. تدلیس، عبارت است از اظهارات یا اقداماتی که فروشنده به قصد فریب خریدار انجام می‌دهد.

خیار عیب:

خیار عیب، حقی است که به خریدار داده می‌شود تا در صورتی که ملک مورد معامله دارای عیب باشد، بتواند عقد را فسخ کند. عیب، عبارت است از هر نقص یا عیوبی که در ملک مورد معامله وجود داشته باشد و باعث کاهش ارزش آن شود.

 

اصطلاحات حقوقی قرارداد خرید و فروش ملک

 

نکات مهم در تنظیم قراردادهای خرید و فروش ملک

بسیاری از افراد هنگام خرید و فروش خانه از اعتمادی که به طرف دیگر دارند صحبت می‌کنند و لزوم توجه به جزییات را ضروری نمی‌دانند. اما جالب است بدانید که اکثر اختلافاتی که در دادگاه‌ها بر سر خرید و فروش ملک وجود دارد بین دو طرفی است که رابطه نزدیکی با هم داشته‌اند. پس بهتر است پیش از وقوع هر اختلافی، طرفین معامله از جزییات آن باخبر شده و به توافق برسند. برخی از مهم ترین نکات در تنظیم‌ این قراردادها عبارتند از:

مشخص کردن دقیق مشخصات ملک مورد معامله

یکی از مهم ترین نکات در تنظیم قراردادهای خرید و فروش ملک، ثبت با جزییات دقیق مشخصات ملک مورد معامله است.‌این مشخصات باید شامل موارد زیر باشد:

  • نوع ملک (آپارتمان، زمین، خانه کلنگی، ملک تجاری، ملک اداری، ملک مسکونی، ملک ویلایی، ملک باغ)
  • آدرس ملک
  • مساحت ملک
  • شماره پلاک ثبتی ملک
  • سند ملک (سند مالکیت، سند رهنی، سند مشاع)
  • وضعیت نوع کاربری ملک
  • وضعیت ملک از نظر حقوقی

برای این‌ که از جزئیات مزایا و معایب ملک مورد معامله، قبل از جلسه قرارداد اطلاع کامل حاصل کنید، نیاز دارید تا توسط کارشناسی بی‌طرف، ملک مورد نظرتان را مورد بررسی قرار دهید. کارشناسان الوملک، با تخصص و مهارت خود ملک شما را ارزیابی می‌کنند و گواهی رسمی ارزیابی ملک را به شما ارائه می دهند. 

 

 

بدون گزارش کارشناسی خانه معامله نکنید!

 

تعیین مبلغ دقیق معامله

مبلغ دقیق معامله باید در قرارداد خرید و فروش ملک به صورت دقیق مشخص شود.‌این مبلغ باید به صورت عدد و حروف نوشته شود. همچنین باید تاریخ مراحل پرداخت و نوع آن نیز مشخص شود.

تعیین نحوه پرداخت

نحوه پرداخت مبلغ معامله نیز باید در قرارداد خرید و فروش ملک مشخص شود.‌این نحوه پرداخت می‌تواند به صورت نقدی، چک، یا اقساط باشد. در صورت پرداخت اقساطی، باید تعداد اقساط، تاریخ سررسید هر قسط، و مبلغ هر قسط نیز مشخص شود.

تعیین زمان تحویل ملک

زمان تحویل ملک نیز باید در قرارداد خرید و فروش ملک مشخص شود.‌این زمان باید به گونه‌ای باشد که خریدار بتواند ملک را در موعد مقرر تحویل بگیرد. تاخیر در تحویل ملک شامل جریمه می‌شود که‌این جریمه نیز باید در قرارداد ثبت شده باشد. مثلا به ازای هر روز تاخیر مبلغ صد هزار تومان به خریدار ملک پرداخت شود.

تعیین شرایط فسخ قرارداد

شرایط فسخ قرارداد نیز باید در قرارداد خرید و فروش ملک با جزییات دقیق مشخص شود.‌این شرایط می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عدم پرداخت مبلغ معامله در موعد مقرر
  • عدم تحویل ملک در موعد مقرر
  • وجود عیب و نقصی اساسی در ملک، در صورتی که در قرارداد ذکر نشده باشد و یا خلاف آن ذکر شده باشد.

 

قرارداد خرید و فروش خانه

 

تعیین مرجع حل اختلاف

در صورت بروز اختلاف بین طرفین قرارداد، باید مرجع حل اختلاف نیز در قرارداد مشخص شود.‌این مرجع می‌تواند یکی از مراجع قضایی یا داوری باشد که مورد اعتماد دو طرف است.

 

دانلود نمونه قرارداد خرید و فروش ملک

 

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

نمونه قرارداد خرید و فروش ملک

 

سخن آخر

چه خریدار هستید چه فروشنده، بدون اطلاعات کافی از تمام مفاد هیچ نوع قراردادی آن را امضا نکنید، چرا که ممکن است نکته‌ای در آن وجود داشته باشد که از آن بی خبرید و بعدها برای شما مشکل‌ساز خواهد شد. این قرارداد ها باید با دقت و توجه بسیار زیاد تنظیم شوند. رعایت نکات مهم در تنظیم‌ این قراردادها می‌تواند از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کند. برای اطلاعات در این زمینه علاوه بر مطالعه موارد بالا می‌توانید از افراد مورد اعتماد در این رابطه مشورت بگیرید. همچنین برای اطمینان بیشتر، پیش از هر معامله‌ای از جزییات ملک مورد نظر اطلاعات دقیق بدست بیاورید.

 

سریع‌ترین راه برای دانستن قیمت آپارتمان در تهران

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

//
تیم پشتیبانی ما اینجاست تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهد.
سلام 👋 چطور میتونم کمکت بکنم؟