سرمایه گذاری در بازار مسکن

10 دلیل برای سرمایه گذاری نکردن در مسکن

شاید تا به حال درباره مزایای سرمایه گذاری در مسکن مطالب زیادی خوانده و شنیده باشید. اما کمتر از معایب آن سخن گفته شده است. اگر از این موارد اطلاع نداشته باشید و بدون توجه به آن‌ها وارد این حوزه سرمایه گذاری شوید، با عواقب جبران ناپذیری روبرو خواهید شد. پس بهتر است با اطلاعات کامل وارد حوزه سرمایه گذاری در مسکن شوید. در این مقاله با چند مورد از این مشکلات و معایب آشنا می‌شوید.

 

  • خرید خانه با پول کم آسان نیست

یکی از بزرگترین موانع برای سرمایه گذاری در مسکن این است که با پول کم نمی‌توان خانه خرید. همان‌طور که می‌دانید، با وضعیت اقتصادی اکثریت افراد جامعه، با صرفا دستمزدهای بیشتر شغل‌های رایج در بین مردم، نمی‌توان به خرید خانه، هرچند کوچک و ارزان قیمت فکر کرد. این روزها خرید خانه در ایران، برای قشر ضعیف جامعه که تعدادشان کم هم نیست، تبدیل به رویا شده است. مگر اینکه شرایط ویژه‌ای مانند وام‌های طولانی مدت و با قیمت بالا داشته باشند یا کمک هزینه‌ای از جایی دیگر به دست بیاورند.

 

بازار مسکن در سال ۱۴۰۲

 

  • فروش خانه کار زمان‌بر و دشواری است

عیب دیگر این نوع سرمایه گذاری، این است که اگر قصد فروش خانه‌ خود را داشته باشید، به سرعت نمی‌توانید انتظار داشته باشید که برای آن مشتری پیدا شود. مگر اینکه قیمت آن را به طرز چشمگیری پایین بیاورید که در آن صورت هم با ضرر زیادی همراه خواهد بود. زمان فروش رفتن خانه شما، در شرایط معمولی می‌تواند بسته به شرایط مختلف بسیار متفاوت باشد. اگر بازار به اصطلاح داغ باشد و خانه شما هم خوش فروش باشد، احتمالا بتوانید آن را در کمتر از یک ماه به فروش برسانید اما هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد. سرعت فروش شما به عوامل گوناگونی بستگی دارد که شناخت آن‌ها نیاز به تجربه زیادی در بازار مسکن دارد.

  • خطرات خرید و فروش خانه

خرید و فروش خانه، به دلیل این که قیمت به نسبت بالایی دارد کار آسانی نیست. مراحل نقل و انتقال سند، مراحلی دارد که بدون شک نیاز به راهنمایی یک مشاور با تجربه دارد. تحویل دادن و تحویل گرفتن خانه و نظارت بر تک تک جزئیات خانه کار یک فرد عادی نیست و نیاز به مهارت، تجربه و تخصص یک کارشناس خانه دارد. انتقال پول خانه، خود پروسه ای است که می‌تواند استرس‌ زیادی برای شما داشته باشد و در صورتی که در آن تجربه نداشته باشید، زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. همچنین وجود افراد کلاه‌بردار عامل پر استرس دیگری است که اگر به قوانین معاملات ملکی اشراف نداشته باشید، ممکن است تمام پس انداز خود را از دست بدهید. سرمایه گذاری در مسکن نیازمند اطلاعات کامل و دقیق شماست.

  • سود نامشخص سرمایه گذاری در مسکن

اگر چه بازار مسکن به سود مطمئن و با ریسک کم مشهور شده است و تا حدی این واقعیت دارد اما این موضوع جنبه‌های تاریک و پنهانی نیز دارد. قیمت گذاری یک خانه به عوامل متعددی بستگی دارد که در مقاله‌ای جداگانه به آن پرداخته‌ایم. این قیمت مسکن تا حد زیادی به میزان تورم در اقتصاد وابسته است. یعنی هر چقدر که میزان تورم بالاتر باشد، قیمت خانه شما نیز بالاتر خواهد بود. پس با حساب ارزش واقعی پول، خانه شما گران می‌شود اما نمی‌توان تعیین کرد که آیا شما صرفا از بازار عقب نیفتاده‌اید یا ارزش سرمایه‌تان هم افزایش پیدا کرده است؟ پاسخ دادن به این سوال، کار آسانی نیست.

 

  • قیمت‌های شناور بازار مسکن

در سال‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که در ایران پیوسته قیمت مسکن افزایش یافته است. اما با توجه به مورد قبل، نمی‌توان این افزایش را به عنوان سود تلقی کرد. افزایش، ثبات و در مواردی کاهش قیمت مسکن، تحت تاثیر عواملی مثل تورم، رشد نرخ ارز، عوامل محیطی و شرایط سیاسی کشور اتفاق می‌افتد. این نوسان باعث می‌شود که هر زمانی که خرید یا فروشی انجام ‌می‌دهید، نگران این باشید که مبادا ضرر کرده باشید. این نگرانی‌ها ممکن است در روحیه شما تاثیرات منفی بگذارد و شما احساس کنید که با وجود چنین تغییراتی، شکست جبران ناپذیری خورده‌اید.

 

سریع‌ترین راه برای دانستن قیمت آپارتمان در تهران

 

  • نادانسته های سرمایه گذاری در مسکن

به عنوان فردی عادی که طبیعی است اطلاعات کافی درباره این زمینه ندارید. حتی اگر فردی باشید که سال‌ها در زمینه املاک فعالیت کرده نیز، این ادعای بزرگی است که بگویید از تمام جزییات این حوزه اطلاع دارید. قیمت‌ها پیوسته در حال نوسان اند، ساختمان‌ها و شهرها رو به گسترش اند، تکنولوژی ساخت بنا و متریال ساختمان سازی روز به روز در حال تغییر اند. مشاوران املاک و افراد بازاری هر روز در حال تغییر اند. این ها همه موارد اندکی هستند که با گذر زمان تغییر می‌کنند و شما برای سرمایه گذاری در مسکن نیاز دارید تا از آن ها مطلع شوید. به روز بودن در این اخبار و اطلاعات نیازمند صرف روزانه ساعات زیادی از زمان شماست. اگر شغلی دارید که تمام وقت به آن مشغولید، تحقیقات در این زمینه می‌تواند برای شما بغرنج شود.

 

  • هزینه تعمیر و نگهداری خانه

در خانه‌ای که می‌خرید یا خودتان ساکن می‌شوید یا مستاجر می‌گیرید. در هر دو حالت این خانه، حتی اگر با بهترین متریال هم ساخته شده باشد، دچار فرسودگی می‌شود. از جزییات کوچک گرفته تا عوامل اساسی خانه، در طول زمان نیاز به تعمیرات دارند. مدیریت این هزینه‌ها مستلزم دقت و صرف وقت کافی‌است. همچنین اگر خانه‌ فرسوده باشد یا از متریال با کیفیتی در آن استفاده نشده باشد، می‌تواند مخارج و هزینه‌های زیادی روی دست صاحب خانه بگذارد. در این صورت این مورد نیز به به موارد منفی سرمایه‌گذاری مسکن اضافه خواهد شد.

 

  • مستاجران مشکل دار

یکی از نکات مثبتی که سرمایه گذاری در مسکن دارد، این است که اگر خودتان در جای دیگری ساکن هستید، می‌توانید با اجاره دادن خانه، ارزش افزوده‌ای برای خود ایجاد کنید. این کار نیز در نظر اول بسیار ساده به نظر می رسد. اما امان از مستاجر مشکل دار. 

همان طور که در جریان هستید، این روزها به دلیل وضعیت اقتصادی کشور، قشر ضعیف جامعه، اکثرا اجاره نشین هستند. با افزایش پیوسته قیمت خانه و به دنبال آن نرخ اجاره‌ خانه، توان پرداخت اجاره این قشر ضعیف نیز کم می‌شود. طبیعی است که این عامل باعث ایجاد مشکلاتی برای صاحب خانه‌های اجاره‌ای می‌گردد. 

علاوه بر ناتوانی در پرداخت اجاره‌ها، مستاجران مشکل دار از طرق دیگری نیز می‌توانند برای صاحب خانه‌ها مشکلاتی ایجاد کنند. برای پیشگیری از این مشکلات، مواردی تعیین شده و در صورتی که می‌خواهید خانه‌ای اجاره دهید حتما با مشورت یک فرد با تجربه، از این موارد استفاده کنید.

 

همسایه آزاری ؟

 

  • افزایش سن بنا، کاهش ارزش ساختمان

ساختمان نیز مانند هر پدیده فیزیکی دیگر، عمری دارد. هرچه عمر ساختمان بیشتر شود، بیشتر مستهلک می‌شود و غیر قابل استفاده می‌گردد. افزایش سن بنا به تدریج باعث فرسودگی خانه می‌شود. همین موضوع روی قیمت آن نیز تاثیر می‌گذارد. یکی از عوامل اصلی قیمت گذاری روی خانه‌ها همین عمر بنا است. هر چه سن بنا بیشتر شود، قیمت آن کمتر می‌شود.

 

  • تعداد بالای نکاتی که درباره خانه نمی‌دانید

نکاتی که در بالا گفته شد، بخشی از چالش‌های ورود به بازار مسکن و فعالیت در آن است. علاوه‌ بر این‌ها موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که ممکن است شما را دچار مشکل کند. نکات حقوقی، وجود کلاهبرداران، نقص فنی در خانه، که ممکن است از دید شما پنهان بماند و … همواره خطرات سرمایه گذاری در مسکن محسوب می‌شوند.

 

بدون گزارش کارشناسی خانه معامله نکنید!

سرمایه گذاری در بازار مسکن آنقدر ها هم بد نیست

موارد بالا را برای این نگفتیم که شما را از ورود به این بازار منصرف کنیم. هر نوع از سرمایه گذاری‌ای که بخواهید به آن وارد شوید، خطرات و ریسک‌های خاص خود را دارد. علی رغم وجود این خطرات در این بازار، سرمایه گذاری در مسکن، از کم خطرترین سرمایه گذاری‌ها شمرده می‌شود. اما در هر کاری، اگر بدون اطلاعات از جوانب مختلف آن بی گدار به آب بزنید و نسنجیده عمل کنید، بی تردید، به عواقبی دچار خواهید شد. برای جلوگیری از این خطرات، اقدامات موثری می‌توانید انجام دهید. یکی از موثرترین آن‌ها، که از ضررهای احتمالی شما پیشگیری می‌کند، دریافت کارشناسی قیمت خانه، پیش از هر معامله است. الوملک این خدمت را به شما ارائه می‌دهد.

 

کارشناسی ملک با الوملک

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

//
تیم پشتیبانی ما اینجاست تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهد.
سلام 👋 چطور میتونم کمکت بکنم؟