تاثیر کارشناسی ملک بر معاملات املاک

تاثیر کارشناسی ملک بر معاملات املاک

کارشناس ملک کیست؟

کارشناس ملک، فردی است که صلاحیت ارزیابی و تعیین ارزش واقعی یک ملک را دارد. کارشناسان ملک معمولاً دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته‌های مهندسی عمران، معماری، یا مدیریت املاک هستند. همچنین، آن‌ها معمولا در دوره‌های آموزشی کارشناسی ملک شرکت کرده‌اند. مهم‌تر از این موارد، کارشناس املاک کسی است که تجربه زیادی در این حوزه دارد. بعضی از توانایی‌های اساسی یک کارشناس ملک عبارت اند از:

  • انواع ساختمان و اسکلت‌ها را می‌شناسد.
  • به مسائل حقوقی خرید و فروش ملک اشراف کامل دارد.
  • مهارت سندخوانی دارد.
  • از به‌روز‌ترین قوانین حوزه معاملات املاک مطلع است.
  • از ایرادات شایع در ساختمان‌ها اطلاع دارد.
  • ابزار و توانایی لازم برای تشخیص عیب و نقص در خانه‌ها را دارد.
  • . . . 

 

کارشناسی و قیمت کذاری ملک تاثیر کارشناسی ملک بر معاملات املاک

 

 

کارشناسی ملک چیست؟

کارشناسی ملک یا املاک، فرایند تخصصی بررسی و ارزیابی املاک و مستغلات است. کارشناسان ملک، برای ارزیابی و تعیین قیمت در خرید و فروش، رهن و اجاره، تقسیم وراثت (انحصار وراثت)، تهیه گزارشات بانکی و قضایی، آماده سازی مستندات مالکیت و سایر امور مربوط به املاک، فعالیت می‌کنند. همچنین، کارشناسان ملک مسئول بررسی و تعیین صلاحیت ساخت و سازهای جدید نیز هستند. در کل، کارشناسان ملک با توجه به شرایط بازار، مساحت، سال ساخت، موقعیت جغرافیایی و وضعیت ساختاری ملک، به تعیین قیمت مناسب برای هر نوع ملک و ارزیابی کلی ساختمان می‌پردازند.

 

انواع کارشناسی ملک

1- کارشناسی ارزش گذاری: برای تعیین ارزش یک ملک در بازار، کارشناسی ارزش گذاری انجام می‌شود. در این نوع کارشناسی، کارشناس بر اساس عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، سال ساخت، وضعیت ساختاری، امکانات و خصوصیات ملک و قیمت مناسب آن را تعیین می‌کند.

2- کارشناسی فنی: در این نوع کارشناسی، کارشناس بررسی می‌کند که آیا ساخت و ساز ملک با استانداردهای لازم سازگار است یا خیر. همچنین، کارشناس در این نوع کارشناسی، به بررسی نقاط ضعف و قوت ساختمان، سیستم‌های حفاظتی و امنیتی و سایر جزئیات فنی ملک می‌پردازد.

3- کارشناسی حقوقی: در این نوع کارشناسی، کارشناس بررسی مستندات و مالکیت ملک را انجام می‌دهد. همچنین، این نوع کارشناسی شامل بررسی قوانین و مقررات مربوط به ملک، امور مربوط به وام‌های بانکی و قضایی و تهیه گزارشات حقوقی می‌باشد.

 

کارشناسی ملک

 

تفاوت کارشناسی و قیمت‌گذاری خانه چیست؟

به طور کلی قیمت‌گذاری زیرمجموعه کارشناسی محسوب می‌شود. در قیمت‌گذاری، هدف صرفا مشخص کردن ارزش خانه است. شما با استفاده از خدمت کارشناسی الوملک، هم ارزش خانه مورد‌ نظر را برآورد می‌کنید، و هم از عیوب پنهان خانه، مشکلات حقوقی، هزینه‌های تعمیرات احتمالی و به طور کلی مزایا و معایب خانه مطلع می‌شوید!

 

کارشناسی ملک، پیشگیری از خسارت‌های احتمالی

کارشناسان چگونه از خسارت‌های احتمالی شما پیشگیری می‌کنند؟ کارشناس ملک، به عنوان یک فرد متخصص، تمام جزئیات ملک را بررسی می‌کند و از خسارت‌های احتمالی معامله جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال، در صورت وجود نقص در سند ملک، کارشناس ملک با تحلیل و بررسی دقیق سند، از خسارت‌های احتمالی ناشی از این نقص جلوگیری می‌کند. همچنین، کارشناس ملک با بررسی وضعیت فنی و معماری سازه، از خسارت‌های احتمالی ناشی از عیوب ساختاری، آسیب‌های آب و هوا، عدم تعمیر و نگهداری صحیح و… جلوگیری می کند. 

به طور کلی، کارشناس ملک با توجه به تجربه و دانش خود، به خریداران پیشنهادات مناسبی برای جلوگیری از خسارت های احتمالی معامله می‌دهد. این پیشنهادات می‌تواند شامل تعمیرات و بهبودهای لازم در ملک، پیشنهاد قیمت مناسب برای ملک و … باشد. در نتیجه، کارشناسی ملک به عنوان یک فرآیند حیاتی در خرید و فروش ملک، به خریداران و فروشندگان کمک می‌کند تا از خسارت‌های احتمالی معامله جلوگیری کنند و بهترین تصمیم را در خصوص خرید یا فروش ملک بگیرند.

 

 

کارشناسی فنی ملک

 

 

کارشناسی ملک چگونه می‌تواند بر معاملات املاک تاثیر بگذارد؟

 

کنترل قیمت‌های گزاف و ناعادلانه

یکی از مهم‌ترین مزایای کارشناسی ملک، جلوگیری از پرداخت قیمت بیش از حد برای ملک است. خریداران معمولاً اطلاعات کافی در مورد ارزش واقعی املاک ندارند. در نتیجه، ممکن است در هنگام خرید ملک، قیمت بیش از حدی برای آن پرداخت کنند. کارشناسی ملک می‌تواند به خریداران کمک کند تا ارزش واقعی ملک را تعیین کنند و از پرداخت قیمت بیش از حد برای آن جلوگیری کنند.

کمک به فروش سریع‌تر و با قیمت مناسب‌تر ملک

فروشندگان نیز می‌توانند از کارشناسی ملک برای فروش سریع‌تر و با قیمت مناسب‌تر ملک خود استفاده کنند. فروشندگان معمولاً می‌خواهند ملک خود را با قیمتی مناسب‌تر به فروش برسانند تا بتوانند سریع‌تر از آن سود ببرند. کارشناسی ملک می‌تواند به فروشندگان کمک کند تا ارزش واقعی ملک خود را تعیین کنند و قیمت مناسبی برای آن تعیین کنند.

کاهش اختلافات و مشکلات در معاملات املاک

اختلافات و مشکلات در معاملات املاک، امری رایج است. یکی از دلایل اصلی این اختلافات، عدم توافق طرفین معامله بر سر قیمت ملک است. کارشناسی ملک می‌تواند به کاهش اختلافات و مشکلات در معاملات املاک کمک کند. کارشناسی ملک می‌تواند ارزش واقعی ملک را تعیین کند و این ارزش، مبنای قیمت‌گذاری ملک در معاملات املاک قرار می‌گیرد. در نتیجه، احتمال اختلافات و مشکلات در معاملات املاک کاهش می‌یابد.

 

 

کارشناسی ملک تخصصی

 

 

نقش کارشناسی ملک در خرید و فروش ملک

کارشناس ملک، به عنوان فردی که دخالتی در معامله ندارد، هم به خریدار و هم به فروشنده کمک می‌کند:

کارشناسی ملک به خریداران چه کمکی می‌کند؟

کارشناسی ملک به خریدارانی که قصد خرید خانه دارند کمک بسیاری می‌کند. اولین خدمت این کارشناس مشاوره موثر است. شما به عنوان خریدار می‌توانید از کارشناس به عنوان فردی متخصص، با تجربه و بی‌طرف مشورت بگیرید. در مشورت با کارشناس ملک دیگر نگران این نیستید که به دلایل مختلف، اطلاعاتی که فرد کارشناس به شما می‌دهد به دلایل مختلف تحریف شده باشند زیرا وی هیچ دخالتی در معامله‌ای که قرار است انجام دهید ندارد و سودی از آن نخواهد برد.

وی با تجربه و تخصصی که دارد، ملک مورد نظر را ارزیابی کرده، آن را از نظر حقوقی و فنی بررسی می‌کند و نتیجه را به صورت مکتوب به شما ارائه می‌دهد.

کارشناسی ملک به فروشندگان چه کمکی می‌کند؟

حتما دیده یا شنیده‌اید که افراد سودجو، برای منافع خود تلاش کرده‌اند تا ملک شما را کمتر از ارزشی که واقعا هست نشان بدهند و سعی کنند با حیله و فریب ملک شما را زیر قیمت از شما بخرند. کارشناسان متخصص الوملک شما را از این گونه ترفندها حفظ می‌کنند. شما می‌توانید با درخواست کارشناسی، از تمام نکات منفی و مثبت ملک خود آگاهی پیدا کنید و از این آسیب‌ها در امان بمانید. 

 

با کارشناسی قبل از خرید، خانه‌ای بدون عیب بخرید.

 

کارشناس ملک با توجه به چه عواملی یک ملک را کارشناسی می‌کند؟

  • مشخصات ملک: شامل مواردی مثل مساحت، نوع کاربری ملک، نوع سازه، عمر بنا، امکانات و تجهیزات و وضعیت مشاعات و عرصه و اعیان ملک
  • موقعیت ملک: شامل سطح فرهنگی و اقتصادی محله، منطقه، دسترسی به امکانات محلی، دسترسی به مراکز شهری و طرح‌هایی که شهرداری برای آن منطقه برنامه ریزی کرده است.
  • وضعیت بازار: شامل قیمت املاک مشابه در منطقه، روند تغییرات قیمت املاک در منطقه و عوامل اقتصادی و سیاسی مانند رکود یا رونق بازار ملک در برهه‌های زمانی متفاوت.

کارشناسان ملک با استفاده از این عوامل، ارزش واقعی یک ملک را تعیین می‌کنند. این ارزش، مبنای قیمت‌گذاری ملک در معاملات املاک قرار می‌گیرد.

کارشناسان ملک می‌توانند به خریداران و فروشندگان ملک کمک کنند تا تصمیمات بهتری در مورد معاملات املاک خود بگیرند. برای مثال، کارشناسان ملک می‌توانند به خریداران کمک کنند تا از پرداخت قیمت بیش از حد برای ملک جلوگیری کنند و به فروشندگان کمک کنند تا ملک خود را سریع‌تر و با قیمت مناسب‌تری به فروش برسانند.

در ایران، کارشناسان رسمی ملک توسط سازمان نظام مهندسی استان‌ها و سازمان نظام کاردانی ساختمان استان‌ها، به صورت رسمی و قانونی فعالیت می‌کنند. برای مطالعه موارد بیشتر به مقاله فوت و فن و روش قیمت گذاری انواع املاک مراجعه کنید. مطالعه این مقاله باعث می‌شود تا خودتان اطلاعاتی کلی در این زمینه کسب کنید اما این مطالعه جای تجربه چندین ساله کارشناسان را نخواهد گرفت. ممکن است موارد زیادی را در ارزیابی یک ملک ندیده بگیرید و یا از این بررسی‌ای که خودتان انجام می‌دهید مطمئن نباشید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

//
تیم پشتیبانی ما اینجاست تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهد.
سلام 👋 چطور میتونم کمکت بکنم؟