محله جلفای اصفهان

بررسی محله جلفای اصفهان

مقدمه

اگر در شهر اصفهان ساکن باشید حتما نام محله جلفای اصفهان را شنیده‌اید. اگر هم ساکن این شهر نبوده‌اید اما بازدیدی از این شهر داشته‌اید، به احتمال زیاد گذرتان به این محله زیبا افتاده است. در این مطلب این محله را به طور کامل بررسی می‌کنیم. با تاریخچه آن آشنا می‌شویم، ساکنانش را می‌شناسیم. همچنین با تیم الوملک برای کارشناسی قیمت خانه‌های این محدوده همراه می‌شویم تا به بررسی محله جلفای اصفهان از نظر قیمت بپردازیم. علاوه بر این، امکانات شهری، دسترسی‌ها، معایب و مزایای سکونت در این منطقه را نیز بررسی می‌کنیم.

 

تاریخچه محله جلفای اصفهان

تاریخچه شکل گیری محله‌ای با نام جلفا در اصفهان، به دوره صفوی باز می‌گردد. جلفا در لغت به معنی بافنده است. در آذربایجان شرقی و ارمنستان دو شهر به همین نام وجود دارد. ساکنین قدیم جلفای ارس به پرورش ابریشم و حریر مشغول بودند. به روایتی در زمان شاه عباس 3000 نفر از ارامنه‌ای که در جلفای ارس زندگی می‌کردند برای رونق صنعت بافندگی به اصفهان آمدند و در همین محله ساکن شدند. نام این محل از آن زمان به جلفای اصفهان یا جلفای نو معروف شد. این محله به دلیل نوع بافت ساختمان‌هایش به نام محله اروپایی نیز معروف است.

 

محله جلفای اصفهان، کلیسای وانک

 

 

محله جلفای اصفهان کجاست؟

محله جلفا در منطقه 5 اصفهان واقع شده است. محله قدیم جلفا که به جلفای نو شهرت داشت، محدوده‌ وسیع تری از محله جلفای امروزی داشت. این منطقه در اطراف خیابان‌های نظر شرقی تا غربی ادامه داشت.

محله جلفا، امروزه در جنوب رودخانه زاینده‌ رود، حدفاصل پل فلزی تا پل آذر، واقع شده است و فاصله کمی تا این رودخانه دارد. همانطور که در تصویر می‎بینید، جلفا از شمال به خیابان نظر میانی، از غرب به خیابان حکیم نظامی، از جنوب به خیابان شریعتی و از شرق به خیابان توحید محدود می‌شود. خیابان خاقانی و شهید قندی یا مهرداد نیز از این محله می‌گذرند. محله جلفا در میان محله‌های سیچان، حسین آباد، باغ زرشک، مارنان، بهار آزادی، قینان و پاچنار قرار گرفته است.

 

 

دسترسی ها و خدمات شهری محله جلفا

جلفای اصفهان به مرکز شهر بسیار نزدیک است و با کمی پیاده روی می‌توان به راحتی به رودخانه، پل سی و سه پل، بیمارستان شریعتی، بیمارستان سعدی و بسیاری از نقاط مرکزی دیگر اصفهان رسید. خط مترو اصفهان مستقیم از این محله نمی‌گذرد اما ایستگاه‌های شریعتی و سی و سه پل به این محله نزدیک هستند. مرکز خرید مارتین، مریم و نوژان در خیابان نظر میانی قرار دارند. از دیگر مراکز مهم این محله می‌توان به دانشگاه هنر اصفهان، میدان جلفا، درمانگاه قلب سعیدی، هتل جلفا، کلیسای وانک، کلیسای مریم مقدس، کلیسای بتلحم، مجتمع پزشکی البرز، مجتمع تجاری ماهور و باشگاه ورزشی ماسیس اشاره کرد.

 

محله جلفای اصفهان محله ارامنه

 

محله ارمنی‌های اصفهان

همان‌طور که در بالا خواندید این محله کلیساهای زیادی دارد چرا که از زمان صفوی تا کنون، محل سکونت بسیاری از هموطنان ارمنی ماست. البته نمی‌توان گفت که تمامی ساکنین این محله ارمنی هستند چرا که به هر حال با گذر زمان، جا به جایی هایی در این محله نیز اتفاق افتاده است. اما اگر قصد ساکن شدن در این محله را دارید باید بدانید که بیشتر همسایه‌های شما ارمنی خواهند بود.

 

وضعیت سکونت در جلفا

وجود کلیساهای مختلف و خانه‌های تاریخی این محله، بافت سنتی آن را حفظ نموده است اما می‌توان گفت که در سال‌های اخیر، آپارتمان‌های نوساز زیادی در این محله ساخته شده‌اند. تعداد کافه‌های محله جلفا به نسبت وسعت آن بسیار زیاد است. همچنین تعدادی رستوران، شربت خانه و فست فود در این محله وجود دارند. وجود این مراکز نشان می‌دهد که این محله جذب گردشگر بالایی دارد. تعداد زیادی از افراد روزانه به دلایل مختلف به این محله می‌روند و بسیاری نیز در آن جا کار می‌کنند. وجود این جمعیت در مساحت کوچک و خیابان‌های باریک بافت قدیمی، ترافیک زیادی را ایجاد می‌کند. این عامل برای ساکنین این محله امتیازی منفی محسوب می‌شود.

 

 

کریسمس در جلفای اصفهان

 

معایب و مزایای زندگی در جلفا

تا اینجا با بعضی از ویژگی‌های این محله آشنا شدید. زندگی در منطقه‌ای مانند جلفا، از طرفی می‌تواند بسیار زیبا و دل انگیز به نظر بیاید. همچنین وجود این بافت قدیمی و شلوغی می‌تواند باعث عدم آسایش ساکنین این محله بشود. به ویژه این روزهایی که به جشن کریسمس نزدیک می‌شویم، روزانه جمعیت زیادی برای شرکت در این مراسم به این محله می‌روند که این می‌تواند مشکلات زیادی برای اهالی این محله اروپایی اصفهان باشد. پیاده رو های کنار مادی، بافت کلیساها و خانه‌های قدیمی، کوچه‌های سنگفرش شده، کافه‌های شیک و … می‌تواند رویای بسیاری برای محل زندگیشان باشد. همچنین دسترسی‌های این محل تقریبا کامل است. در آخر این شمایید که تصمیم می‌گیرید که معایب این محله را می‌پذیرید و در آن ساکن می‌شوید یا نه؟

 

 

ناقوس کلیسا، محله جلفای اصفهان

 

 

خرید خانه در جلفای اصفهان

اگر تصمیم گرفتید که در محله جلفای اصفهان خانه بخرید یا اجاره کنید، باید علاوه بر موارد بالا به نکات زیادی توجه کنید. با این که جلفا محله بزرگی نیست اما مسلما خانه‌های آن از موقعیت‌های متفاوتی برخورداراند. از خانه‌های قدیمی خوشتان می‌آید یا مدرن و با امکانات به روز؟ آیا بافت این محله را می‌پسندید؟ اگر خانه‌ای را پسندیدید چطور از وجود نقص‌های ساخت آن آگاه می‌شوید؟ چگونه به ارزش قیمت واقعی آن خانه پی خواهید برد؟ سوالات بسیار دیگری وجود دارند که تردید شما را افزایش می‌دهند. در ادامه، نگرانی شما را از این نظرات برطرف خواهیم نمود.

 

راه آسانِ قیمت‌گذاری خانه در اصفهان

 

قیمت آپارتمان‌ در محله جلفا

قیمت واحدهای آپارتمانی بسته به موقعیت و کیفیت ساخت آن می‌توانند متفاوت باشند. قیمت هر متر آپارتمان نوساز در محله جلفا در پاییز 1402، به طور متوسط حدود 120 میلیون تومان است. قیمت‌دهی کلی برای یک منطقه کار دقیقی نیست چرا که هر خانه‌ای شرایط خاص خود را دارد و حتی در واحدهای نوساز نیز تنوع زیادی وجود دارد. کارشناسان الوملک به شما در ارزیابی قیمت خانه کمک می‌کنند. شما می‌توانید همین حالا با وارد کردن مشخصات واحد آپارتمان خود در اینجا به صورت رایگان از قیمت حدودی خانه خود یا خانه‌ای که قصد خرید آن را دارید مطلع شوید.

 

قیمت خانه های ویلایی جلفا

خانه‌های ویلایی جلفا، معمولا قدیمی هستند و بخشی از میراث فرهنگی این منطقه به حساب می‌آیند. کارشناسی این خانه‌ها نیازمند توجه به نکات بیشتری نسبت به قیمت گذاری واحدهای آپارتمانی است. برای قیمت گذاری خانه‌ها، کارشناسان تیم الوملک همراه شما هستند. در صورت ثبت این درخواست، کارشناس فنی و متخصص این حوزه، قسمت‌های مختلف خانه شما را به صورت حضوری بررسی می‌کند. 

 

بدون نگرانی از قیمت، خانه بخرید

 

جمع بندی:

آنچه خواندید مجموعه‌ای از اطلاعاتی بود که در بررسی محله جلفا برای خرید خانه و سکونت در آن نیاز داریم. درباره تاریخچه و علت نامگذاری این محله، اطلاعاتی را ارائه نمودیم. آیا  شما تاکنون گذرتان به این محله خورده است؟ نظر شما درباره این محله چیست؟ به نظر شما این محله برای سکونت مناسب است یا خیر؟ نظرات خود را در پایین این صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

//
تیم پشتیبانی ما اینجاست تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهد.
سلام 👋 چطور میتونم کمکت بکنم؟