هزینه خرید یا اجاره یک ملک اداری، بخش قابل توجه از سرمایه شروع کار را به خود اختصاص میدهد. بنابراین در قیمت گذاری ملک اداری باید دقت بیشتری داشته باشید. اگر بدون در نظر گرفتن جوانب کار دست به اقدام هرگونه عملی نسنجیده بزنید، ممکن است دچار دردسر شوید و حتی سرمایه خود را از دست بدهید.
در صورتی که در جستجوی نحوه قیمت گذاری دیگر املاک هستید میتوانید به مقاله روش قیمت گذاری انواع املاک مراجعه کنید.
در این مقاله میخواهیم به موضوع قیمت گذاری ملک اداری بپردازیم.
قبل از اینکه به سراغ بررسی قیمت گذاری ملک اداری برویم، بهتر است ابتدا تفاوت آن را با ملک تجاری بدانیم.
3 تفاوت اصلی ملک اداری و تجاری عبارت است از:
1- تفاوت سند اداری و تجاری، در نوع فعالیتی است که مجوز انجام آن را دارند.
2- یکی دیگر از تفاوتهای اصلی ملک اداری و تجاری، در اجازه سرقفلی در ملک تجاری است.
3- همچنین در ملک اداری خرید و فروش انجام نمیشود، اما در ملک تجاری اجازه خرید و فروش وجود دارد.
به ملکی تجاری میگوییم که به اضافه سند تجاری، کاربری تجاری نیز داشته باشد.
به طور مثال مغازهها همچون آجیل فروشیها، رستورانها، دفتر خدماتی، آژانسها، دفترهای بیمه و... نمونهای از کسب و کارها هستند که باید در ملکی با کاربری تجاری شروع به کار کنند.
در واقع واحدهای تابع قانون تجارت و واحدهای صنعتی که از قوانین اصناف پیروی میکنند، باید در واحدهای تجاری قرار گیرند. جهت اطلاع از نحوه قیمت گذاری این نوع املاک می توانید به مقاله نحوه قیمت گذاری ملک تجاری مراجعه کنید.
ملکی را اداری گوییم که سند اداری داشته و از طرف شهرداری مجوز فعالیت اداری در آن صادر شده باشد. ملک اداری، به طور معمول به شکل واحدهای آپارتمانی است، اما از آنها به عنوان دفاتر کار استفاده میشود.
در این نوع از املاک، اشخاص حقیقی و حقوقی مشغول به کار هستند و امور مرتبط با دولت یا بخش خصوصی، با کاربری اداری در آن انجام میشود. در نهایت میتوان گفت، ساختمانهای که در حیطه تجاری، مسکونی و صنعتی نباشند، اداری محسوب میشوند.
نقطه مشترک ملک اداری و تجاری در این است که هر دو اجازه نصب تابلو را دارند.
توجه و تمرکز امور اداری در سطح شهر، نوعی کاربری را به نام اداری ایجاد کرده و همان طور که از اسم آن پیدا است؛ تنها برای کارها و امور اداری کاربرد دارد.
ملک اداری به دو دسته تقسیم می شوند:
بخش عمده امور اداری مانند نهادها، سازمانها، وزارتخانهها و... از جمله مواردی هستند که خدمات دولتی ارائه میدهند. سازمانهای وابسته به دولت مانند شهرداری نیز کاربری اداری_دولتی دارند.
این نوع ملک، عمدتاٌ جزو ۳ دسته زیر قرار میگیرند:
۱- ساختمانهای کاملاً اداری
۲- ساختمانهای با چند کاربری اداری، مسکونی، تجاری و ...
۳- آپارتمانهای دارای واحدهای اداری
برخی از ساختمانها هستند که مجوز کاربری اداری دریافت نکردهاند اما به دلیل موقعیت مکانی منحصر به فردی که دارند برای راهاندازی دفتر کار بسیار مناسب هستند. به این ساختمانها، ملک با موقعیت اداری گفته میشود. این ملکها غیر اداری هستند ولی از نظر وضعیت جغرافیایی موقعیت خوبی برای دفتر کار داشته و دسترسی به آنها نیز راحت است. علیالاصول از این ساختمانها نمیتوان به عنوان دفتر کار استفاده کرد. مطابق با طرح توسعه شهری، به هر ملک مجوز اداری، تجارتی یا مجوزی برای سکونت داده میشود. انجام فعالیتهای اداری و راهاندازی دفتر کار در ساختمانی که برای سکونت ساخته شده باشد، ممنوع است. استفاده اداری از ملکی که برای سکونت ساخته میشود باعث برخورد قانونی شهرداری و پلمپ شدن آن دفتر کار خواهد شد.
از اصلی ترین نکته در ارزیابی یک ملک، عرصه یا همان زمین ملک است بنابراین، مساحت زمین بسیار در ارزش گذاری آن موثر است.
در کاربری های تجاری و اداری نکته مهم، موقعیت زمین نسبت به خیابان و یا همان اصطلاحاٌ بر ملک است. در بسیاری از شهرها، واحدهای ساخته شده در جنوب شهر تقریبا 5 تا 7 درصد گرانتر از واحدهای موجود در املاک شمالیتر ارزیابی میشود. این در حالی است، که به طور کلی قیمت واحدهای اداری نسبت به واحدهای مسکونی عمدتاٌ گرانتر است.
البته نکته مهم در قیمت گذاری ملک اداری، لوکیشن ملک است. یعنی هر چه ملک در منطقهای باشد که بورس کار اداری است قطعا قیمت ملک هم بیشتر است.
نکته دوم در قیمت گذاری ملک اداری، اعیانی یا بنای ملک است.
املاک اداری که عموما به شکل واحدهای آپارتمانی هستند، برای انجام فعالیتهای کاری مورد استفاده قرار میگیرند و از شهرداری مجوزی اداری (تحت عنوان “پایان کار اداری”) اخذ کردهاند. در نتیجه میتوان از یک ملک اداری، بهصورت کاملا رسمی و قانونی بهعنوان دفتر کار در زمینههای مختلف استفاده کرد. لازم به ذکر است که کاربری یک ملک اداری، در پروانه ساخت و اسناد ساختمان درج شده و چنین ملکی تنها چه توسط مالک و چه توسط مستاجر، در موقعیتهای اداری قابل استفاده خواهد بود. بنابراین سکونت در ملک اداری یعنی بی قانونی و زمانی که شهرداری از این موضوع مطلع شود، دستور پلمپ ملک اداری را صادر میکند.
عکس این داستان هم بدین شکل است که؛ از یک ملک غیر اداری نمیتوان برای راهاندازی دفتر کار استفاده کرد حتی اگر موقعیت اداری مناسبی داشته باشد. اما شهرداری در این خصوص یک سری استثنائات را قائل شده و به مالکین ساختمانهای غیر اداری اجازه میدهد که برای دفاتر کاری خود، از ملک غیر اداری استفاده کنند. دفاتر اداری که میتوانند در ملکهای غیر اداری راهاندازی شوند؛ عبارتند از:
چنانچه در مورد قیمت گذاری ملک اداری اطلاعات و یا تجربیات بیشتری دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.