به طور کلی خرید ملک یکی از مهمترین معاملاتی است که در صورت عدم آگاهی میتواند خسارات جبران ناپذیری به خریدار وارد کند. ملک از جمله مباحثی است که همیشه باید برای شفاف سازی و ارتقای آگاهی جامعه از منظر حقوقی و قانونی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا بیش از 70 درصد پروندههای قضایی مربوط به مسائل ملکی است. بیش از 60 درصد از این 70 درصد نیز مربوط به قراردادهای قولنامه ای و عادی است. در این مقاله استعلامات لازم برای خرید یک ملک را توضیح میدهیم تا شما معامله ای موفق داشته باشید. قبل از هر معامله ملکی از کارشناسان حقوقی مشورت بگیرید.
ضرورت اخذ استعلامات لازم برای خرید یک ملک
لازم است برای انجام و تکمیل معامله، یک معامله کننده از وضعیت قانونی ملک اطمینان حاصل کند، به مانند شخصی که استعلام ملک و سند مربوطه را درخواست میدهد. استعلام به منظور احراز اعتبار سند از نظر قانونی بودن صورت می گیرد.
آنچه معامله بین دو نفر را قانونی و معتبر میکند، تنظیم و اجرای سند است. شاید فکر کنید مسائل مربوط به مقررات، اعتبار، استعلام و انتقال اسناد چندان پیچیده نیست، اما این تصور صحیح نیست. متاسفانه سالانه هزاران نفر در اثر ساده گرفتن مسائل مربوط به سند و عدم حمل آن از درگاههای قانونی، آسیبهای بزرگی را متحمل میشوند که برخی از آنها غیرقابل جبران است. بنابراین با توجه بیشتری به استعلام سند ملکی بپردازید.
با اخذ استعلام سند ملک
- اعتبار فروشنده و ملک مشخص میشود
- مدارک مالک و ملک به دست متخصصین بررسی میشود
- یک ملک به چند نفر فروخته نمیشود
- وام دار بودن سند و در رهن بودن آن مشخص میشود
- اگر ملک بدهی یا جریمه ای دارد تسویه میشود
- راه بسیاری از کلاهبرداری ها مسدود میشود
اگر در تهران قصد خرید و فروش خانه دارید، ما یک روش مطمئن و سریع برای شما داریم.
استعلام سند ملک
کل مطلب این است که؛ سند تک برگِ در دست فروشنده، ملاک اعتبار داشتن یا نداشتن معامله است. بدین شکل شما میتوانید برای پیگیری و استعلام، از راه حضوری و آنلاین اقدام کنید. کافیست برای جلوگیری از کلاهبرداری یا خطاهای قانونی به سامانه استعلام الکترونیکی ملک که همان سامانه ثبت اسناد و املاک کشور است مراجعه کنید و اعتبار سند مورد نظر را بسنجید.
روش حضوری استعلام سند ملک
در این روش، مالک یا وکیل مالک با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی کشور مراجعه میکنند. سپس از وضعیت اسنادی که به اسم آن ها ثبت شده است، استعلام کتبی دریافت میکنند.
در صورت لزوم، همه پلاکهای ثبتی که به نام فرد ثبت است به همین شکل استعلام گرفته و نمایش داده میشود.
روش آنلاین استعلام سند ملک
با داشتن اطلاعاتی مانند کد پیگیری، شناسه ملک و یا شناسه یکتا میتوانید وارد آدرس ssaa.ir شده و استعلام سند ملکی مورد نظر خود را دریافت کنید.
استعلام آخرین وضعیت سند خانه
شناسه یکتا به قصد پیگیری آخرین وضعیت یک ملک صادر میشود که در بالای سند و در سمت راست آن قرار گرفته و 18 رقم میباشد.
شناسه یکتا سند مالکیت توسط سازمان ثبت اسناد و املاک یک کشور به هر ملک اختصاص می یابد و همانند کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی، منحصر به فرد و مختص همان ملک است.
شما قادر هستید به صورت آنلاین در سراسر کشور، با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (ssaa.ir)، مراحل مربوط به استعلام وضعیت صدور، پیگیری سند ملکی، اعتبار سند ملکی و کارهای از این قبیل را انجام دهید.
بگو آپارتمانت کجایِ تهران تا بگیم قیمتش چقدره!
روش تصدیق اصالت سند مالکیت
قبل از انجام هرگونه معامله (بدون نیاز به استعلام از طریق دفترخانه) با داشتن اطلاعات سند (تک برگ) ملک، به وب سایت estate.ssaa.ir وارد شوید و با توجه به راهنما، سند مالکیت را تصدیق اصالت نمایید.
استعلام سند ملک از شهرداری به چه صورت است؟
در صورتی که خریدار و فروشنده بر فروش ملکی توافق کرده و تمایل به واگذاری رسمی آن داشته باشند، این واگذاری منوط به درخواست استعلاماتی از شهرداری است. زیرا در زمان واگذاری و انتقال، اگر این ملک به شهرداری بدهی داشته باشد باید تسویه شود.
فروشنده باید با درخواست کتبی که دفترخانه صادر کرده به شهرداری مراجعه کند. در آنجا کارشناسان مربوطه بررسی میکنند که بنا بر اساس کدام پروانه، ساخته شده است و اگر با پروانه ساخته نشده باشد، فروشنده جریمه میدهد.
علاوه بر آن هزینه نوسازی ساختمان و زمین نیز بخشی از هزینه انتقال سند است که باید پرداخت شود. فروشنده باید هزینه جمع آوری زباله را نیز پرداخت کند و یک درصدی نیز به برای کمک به اموزش و پرورش بپردازد.
استعلام سند ملک مسکونی از دارایی
گرفتن استعلام دارایی، بابت تسویه حساب با دولت و انتقال سند ضروری است. همچنین مالیات نقل و انتقال املاک یکی از انواع مالیات است که باید هنگام خرید و فروش املاک پرداخت شود. طبق قانون، مالکان واقعی (اموال قابل معامله مانند ملک) یا صاحبان حق، باید مالیات انتقال ملک را بپردازند.
مبلغ مالیات نقل و انتقال ملک، برابر 5 درصد ارزش معامله میباشد. به عنوان مثال فردی که ملکی به ارزش 3 میلیارد تومان فروخته است باید 150 میلیون تومان مالیات نقل و انتقال ملک بپردازد.
به این مثال نیز توجه کنید؛ فردی تصمیم میگیرد یک واحد مسکونی به ارزش 1 میلیارد تومان را با قیمت 800 میلیون به موسسه یا شرکت دولتی واگذار کند. در این صورت مالیاتی که به این ملک تعلق میگیرد 5 درصد کل مبلغ است، به عبارتی مالیات نقل و انتقال این ملک 50 میلیون تومان خواهد بود.
بنابراین شما باید 5 درصد از مبلغی را که برای فروش ملک خود دریافت می کنید، به عنوان مالیات پرداخت کنید. در این مسیر مشاوره املاک ها بهترین راهنمایی را به شما میدهند.
استعلام سند ملک تجاری و سرقفلی از اداره دارایی
اگر شخصی تصمیم بگیرد در ازای دریافت پول، سرقفلی مغازه یا ملک تجاری خود را به دیگری واگذار کند، باید 2 درصد آن را به عنوان مالیات به دولت بپردازد. بنابراین در ازای انتقال اعتبار یک فروشگاه به ارزش حدود 4 میلیارد تومان باید 80 میلیون مالیات پرداخت شود.
با کارشناسی قبل از خرید، خانهای بدون عیب بخرید.
هزینه استعلامات لازم برای خرید یک خانه
- هزینه استعلامات در دفاتر اسناد رسمی بر عهده صاحب ملکی است که قصد فروش ملک را دارد، یعنی بر عهده شخص فروشنده است.
- هزینه نوسازی ساختمان و زمین نیز بخشی از هزینه انتقال سند است که باید پرداخت شود. فروشنده باید هزینه جمع آوری زباله را نیز پرداخت کند و یک درصدی نیز به برای کمک به اموزش و پرورش بپردازد.
- هزینه 5 درصد از کل مبلغ ملک مسکونی مربوط به اداره دارایی
- هزینه 2 درصد از کل مبلغ ملک تجاری مربوط به اداره دارایی
هزینه انتقال سند ملک در دفترخانه 1402
هزینه سند زدن خانه در دفترخانه با توجه به مبلغ سند به شرح زیر است:
مبلغ سند | تعرفه 1402 |
تا ده میلیون ریال | 80 در هزار |
تا مبلغ 50 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 10 میلیون ریال | 120 در هزار |
تا مبلغ 100 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 50 میلیون ریال | 40 در هزار |
تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 100 میلیون ریال | 20 در هزار |
تا مبلغ 500 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 200 میلیون ریال | 12 در هزار |
تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد بر 500 میلیون ریال | 6 در هزار |
بیش از یک میلیارد ریال نسبت به یک میلیارد ریال مازاد | 3 در هزار |
سخن پایانی:
اگر قصد انتقال سند یا خرید ملک را دارید، حتماً در مورد ملک پرس و جو کنید تا بتوانید از بدهی های ملک، عوارض نوسازی و سایر موارد از جمله تخلفات ساختمانی و مواردی مانند در طرح قرار گرفتن ملک مطلع شوید.
این نکته مهم را حتما بدانید که برای انتقال رسمی سند باید پاسخ استعلامات ملک را به دفاتر اسناد رسمی ارائه کنید تا سند رسمی صادر و انتقال داده شود.
توجه کنید که بعد از دریافت استعلامات لازم، این مدارک دریافتی فقط تا 30 روز اعتبار دارند.