خرید ملک در ترکیه

سرمایه گذاری یا خرید ملک در ترکیه به چه شکل است؟

هر ساله به تعداد خریداران ملک در ترکیه اضافه می‌شود، در حال حاضر ایران جزء سه کشور پرتقاضا در این لیست قرار گرفته است. به همین دلیل اطلاع داشتن از قوانین جدید خرید ملک در ترکیه امری کاملا ضروری است.

ترکیه با دریامدیترانه، دریای سیاه، اژه و مرمره احاطه شده است. موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد این کشور موجب شده تا آب و هوایی ویژه داشته باشد و از نظر همگان محلی توریست پذیر و زیبا باشد.

 

 

خرید ملک در ترکیه . نقشه ترکیه

 

آیا ترکیه برای سرمایه گذاری ملک مناسب است؟

 

انتخاب ملک در ترکیه به هدف خریدار و سرمایه گذار بستگی دارد. شرایط هر شهر ترکیه به علاوه هزینه های که لازم است داشته باشید متفاوت است. مثلا هزینه های اقامت در استانبول یا خرید ملک و هزینه های زندگی بیشتر از آنتالیا و آنکاراست.

 

مثلا؛

  • هدف شما از خرید ملک در ترکیه اقامت است؟ یا شهروندی؟ یا سرمایه گذاری؟ زندگی دائم یا موقتی؟
  • محلی که مد نظر شماست داخل شهر است یا خارج شهر و سمت ساحل؟
  • برای شما اهمیت دارد که به امکاناتی نظیر مراکز خرید، مراکز درمانی و آموزشی نزدیک باشید؟
  • ملک مورد نظر شما آپارتمانی مسکونی است یا اداری و تجاری؟
  • این ملک چند خواب داشته باشد؟ بالکن داشتن آن اهمیت دارد؟ طبقه چند؟
  • کدام شهر ترکیه مد نظر شماست؟ استانبول، ازمیر، آنتالیا، آنکارا یا آنالیا؟

 

قیمت مسکن در ترکیه هنوز در مقایسه با کشورهای دیگر مانند اسپانیا یا پرتغال بسیار رقابتی است، اما با افزایش تقاضای بین‌المللی برای ملک ترکیه، ممکن است با قیمت‌های غیرمنتظره‌ای بالا مواجه شوید. همیشه افراد محلی هستند که به خارجی‌های “هیچ چیز نمی دانم” نیاز دارند، تا پول بیشتری به دست آورند. بنابراین، شما به کسی نیاز دارید که بتواند با مشاوره در مورد ویژگی‌های بازار و نحوه مذاکره در مورد قیمت‌ها و شرایط، به شما کمک کند. مورد دیگری که می‌تواند به شما کمک کند، داشتن دوست یا آشنایی است که ترک زبان باشد. این نکته برای کسانی که می‌خواهند در کشوری غریبه معامله ای داشته باشند، بسیار کاربردی است.

 

مثل همیشه به پیشنهادات ملکی چندین مشاور املاک، دقت کنید، قیمت‌ها، تمام هزینه ها و شرایط اضافی را با هم مقایسه کنید و انتخاب درستی داشته باشید. در حال حاضر این یکی از معدود بازارهایی است که پتانسیل بالایی دارد و از رکود و بحران املاک و مستغلات به دور است.

 

خرید ملک ویلایی در ترکیه

 

تحلیل ترکیه، از نظر سرمایه گذاری ملکی

 

ترکیه یکی از مقاصد محبوب برای خرید خانه و سکونت در خارج از کشور است. به دلیل نرخ ارز پایین در ترکیه و همچنین قوانین ساده برای خرید ملک، سرمایه گذاری در ترکیه برای بسیاری از افراد جذاب است. همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی ترکیه و نزدیکی آن به اروپا و آسیا، زندگی در ترکیه را می‌توان پلی بین دو قاره مطرح کرد. علاوه بر این، بازار املاک ترکیه به دلیل رشد اقتصادی و تورم پایین، به یکی از مقاصد جذاب برای سرمایه گذاران تبدیل شده است. با این حال، قبل از خرید ملک در ترکیه، بهتر است تحقیقات خود را انجام دهید و با متخصصان املاک مشورت کنید.

 

مزایای خرید ملک در ترکیه: 

 

خرید یا سرمایه گذاری ملک در ترکیه می‌تواند یک تجارت سودآور باشد.  سودآوری آن را می‌توان از چند طریق ذکر کرد:

 

  1. بهره مندی از رشد بالای قیمت: با توجه به رشد چشمگیر بازار املاک در ترکیه، سرمایه گذاری در این بازار می‌تواند بازدهی بالایی داشته باشد و احتمال افزایش قیمت در آینده نیز وجود دارد.
  2. وضعیت جغرافیایی: استانبول یکی از شهرهای پرجاذبه جهان است از همین رو قادر هستید با شروع کسب کاری توریست پسند و یا با اجاره دادن خانه های خود کسب درآمد کنید.
  3. بهره مندی از درآمد بالای اجاره: با توجه به رشد صنعت گردشگری در ترکیه، اجاره ملک می‌تواند به یک منبع درآمد پایدار تبدیل شود.
  4. شرایط سرمایه گذاری: ترکیه شرایط سرمایه گذاری و قوانین سرمایه گذاری مناسبی را برای خارجی‌ها فراهم کرده است و این امر می‌تواند سرمایه گذاران بیشتری را جذب کند.
  5. نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی: موضوعی که مهاجرت به این کشور را برای ایرانیان آسان کرده، نزدیکی مسافتی این دو کشور و همینطور عدم نیاز به اخذ ویزا برای سفر به ترکیه است. از طرف دیگر ایران و  ترکیه از نظر تاریخی و فرهنگی بسیار شبیه به هم هستند. 
  6. اخذ شهروندی و اقامت ترکیه: ایرانی هایی که قصد دارند با خرید ملک، اقامت ترکیه، دریافت شهروندی و اخذ پاسپورت ترکیه را به دست بیاورند، براساس قانون جدید حداقل قیمت ملک باید (400 هزار دلار) معادل (20 میلیارد تومان) باشد. 

همچنین از طریق خرید ملک دو شرط برای اخذ شهروندی ترکیه وجود دارد:

  • خانه به صورت نقد خریداری شود
  • تا سه دست قبلی،به دست افراد خارجی نرسیده باشد

 

در مجموع، سرمایه گذاری ملک در ترکیه می‌تواند یک تجارت پرسود باشد. اما برای اینکه سود شما تضمین شده باشد باید با دقت بیشتری تحقیق کنید و از کارشناسان و مشاوران متخصص در این زمینه کمک بگیرید و بعد تصمیم گیری کنید.

 

بدون گزارش کارشناسی خانه معامله نکنید!

 

قوانین خرید ملک در ترکیه: 

طبیعتا خرید خانه در ترکیه برای خریداران خارجی تابع مقررات و قوانین مختلفی است. در سال 2018 قانونی در ترکیه تصویب شد به نام (قانون مالکیت الحاقی). این قانون برای خریداران خارجی که مایل به خرید ملک در ترکیه هستند تغییراتی ایجاد کرده است. بر اساس این قانون، خریداران خارجی می‌توانند تا 30 هکتار زمین (بدون احتساب زمین‌های صنعتی و تجاری) خریداری کنند. علاوه بر این، خریداران خارجی باید حداقل 18 سال سن داشته باشند و باید از حساب بانکی ترکیه برای انتقال پول خود به این کشور استفاده کنند. علاوه بر این، خریداران خارجی باید از وکیل ترکیه ای برای کمک به فرآیند خرید ملک استفاده کنند.

 

برخی از قوانین و مقررات مهم، هنگام خرید خانه در ترکیه عبارتند از:

 

1- حضور خریدار در ترکیه: برای خرید خانه در ترکیه باید حداقل 21 روز در ترکیه حضور داشته باشید.

2- مجوز خرید: برای خرید ملک در ترکیه ابتدا باید از وزارت داخلی کشور ترکیه مجوز خرید دریافت کنید.

3- پول به حساب بانکی: پس از دریافت تاییدیه و مجوز خرید، باید پول را به حساب بانکی که در ترکیه باز کرده اید، واریز کنید.

4- ثبت ملک: پس از واریز وجه، باید به یک وکیل محلی اعتماد کنید تا ملک را به نام شما ثبت کند.

5- مالیات: برای خرید خانه در ترکیه، باید مالیات خرید پرداخت کنید.

6- هزینه های اضافی: هزینه های اضافی مانند حق الوکاله، مالیات، هزینه ثبت نام و غیره نیز باید پرداخت شوند.

7- قوانین خرید خانه در مناطق خاص: در برخی مناطق ترکیه قوانین خاصی برای خرید خانه وجود دارد به عنوان مثال در مناطق توریستی و حفاظت شده و امنیتی.

8- قوانین اجاره: اگر قصد دارید خانه خود را در ترکیه اجاره دهید، باید قوانین اجاره ملک را بدانید.

به طور کلی، خرید خانه در ترکیه با قوانین و قوانین خاصی همراه است که برای اطمینان از خرید موفق، بهتر است با یک وکیل محلی مشورت کنید.

 

محله های لاکچری و گران قیمت ترکیه

 

طبق آمار، منطقه بشیکتاش و محله‌های معروف و مجلل آن مانند محله ببک (Bebek)، اتیلر(Etiler)، لوازیم (Levazim)، لونت(Levent)، اورتاکوی (Ortakoy) و … از گران ترین محله‌های استانبول هستند. تاریخچه بشیکتاش به قرن نوزدهم باز می‌گردد، در آن دوره اشراف خانواده عثمانی شروع به ساخت خانه های ویلایی در این منطقه کردند. این منطقه بهترین منظره (بسفر) را دارد و در کنار جاده ساحلی قرار دارد. از آن زمان، این منطقه به گران‌ترین و محبوب‌ترین منطقه مسکونی در استانبول تبدیل شده است. مناطقی که بالاترین میانگین قیمت در هر‌ متر‌مربع در استانبول را دارند، همیشه در محدوده بسفر یا همان بوغازایچی بوده است که در منطقه اروپایی استانبول واقع شده است قرار داشته اند.

 

خرید خانه های لاکچری در ترکیه

 

محاسبه قیمت ملک در ترکیه

 

همانطور که قادر نیستیم قیمت املاک در ایران را به طور قطع و یقین بگوییم، قیمت املاک ترکیه هم نمی‌توان با محاسبه ای ساده به دست آوریم. زیرا عوامل مختلفی می‌توانند بر قیمت یک ملک تاثیر بگذارند، از جمله شرایط  جهانی می‌توانیم به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، تغییرات در بازار ملک و نرخ تورم اشاره کنیم. شرایط درونی یک کشور هم بستگی به شهرهای پیشرفته آن، بالاشهر، پایین شهر، موقعیت جغرافیایی و نوع ملک بستگی دارد. 

از طرفی بازار ملک ترکیه رشد قابل توجهی داشته و احتمال افزایش قیمت بیشتری هم در آینده وجود دارد، از همین رو نمی‌توانیم قیمت دقیقی از املاک ترکیه ای ارائه کنیم.

نکته مهم این است که قیمت خانه در ترکیه شهر به شهر متفاوت است، از طرفی بسته به نوع ملک قیمت ها بالا و پایین می‌شوند. این که ملک مورد نظر شما نوساز باشد یا کارکرده، چه ابعاد و اندازه ای داشته باشد، تعداد اتاق خواب آن اهمیت دارد، به صورت پیش فروش است یا خرید نقدی و غیره با هم متفاوت است.

برای خرید ملک در ترکیه مانند هر کجای دیگر، باید با چندین مشاور املاک حرفه ای صحبت کنید، از املاک مختلف دیدن کنید و با توجه به بودجه خود خرید کنید.

 

حداقل و حداکثر قیمت خرید ملک در ترکیه 2023

 

قیمت املاک در سال 2023 با شدت بیشتری افزایش داشته به طور مثال، در سال 2021 خرید یک واحد آپارتمان 40 متری نوساز 180 هزار لیر بوده، و در سال 2023 همان واحد به 750 هزار لیر رسیده است.

با این وجود ترکیه نیز مانند ایران خانه‌های قدیمی و به اصلاح کلنگی دارد که در محله‌های پایین و کم امکانات قرار گرفته اند. این املاک را می‌توانید با قیمت 1 میلیارد  و حتی کمتر از این هم معامله کنید. 

حداقل قیمت خرید خانه در ترکیه به پول ایران، از حدود 1 میلیارد در غرب استانبول (اسنیورت و سیلیوری) شروع می‌شود.

باز هم می‌توانیم املاک غرب استانبول یک واحد آپارتمان 80 متری قدیمی و 2خواب را مثال بزنیم که 800 لیر قیمت خورده، یعنی 2 میلیارد و 100 میلیون تومان به پول ایران.

در شهرهای توریستی مانند آنتالیا و آلانیا قیمت ملک بالا‌تر میرود. به طور معمول قیمت در حدود متری 15‌هزار لیر (36 میلیون تومان) تا حدودا متری 40‌هزار لیر (108 میلیون تومان) قیمت می‌خورد.

قیمت املاک نوساز در ازمیر نیز تقریبا مشابه با قیمت خانه‌ها در آنتالیا محاسبه می‌شود و نصف این مبالغ برای خانه های نرمال و حتی قدیمی برآورد شده است.

خرید ملک در بورسا ترکیه، یکی از گزینه های مناسب است، بدلیل اینکه قیمت خانه‌های آن مناسب و امکانات آن متعادل است. به علت اینکه قیمت خانه در بورسا چندان زیاد نیست، خریداران به راحتی می‌توانند از میان آپارتمان‌ها با شرایط مختلف یا خانه‌های ویلایی، ملک مورد نظر خود را بیابند.

قیمت خانه ها در بورسا از 49 تا 260 هزار دلار متغیر است به تعبیری می‌توانید در پایین ترین حالت با 900 میلیون تومان صاحب خانه شوید.

 

بگو آپارتمانت کجاست، تا بگیم قیمتش چنده!

 

نکات مهم :

دقت داشته باشید که ملک مورد نظر شما پرداخت مالیاتی، بدهی عوارضی نداشته باشید و استعلام بگیرید که در رهن بانک نباشد.

شرکت های حقوقی و وکلایی که با آنها ارتباط دارید، اطمینان حاصل کنید و مدارک آن ها را بارها ترجمه و چک کنید.

با عینک بدبینی به دفاتر املاک محلی ترک بروید. جای تعجب ندارد که بعضی از افراد سودجو از بی تجربگی شما سواستفاده کنند. از مجوز داشتن مشاورین املاک مطمئن شوید، اعتبار آنها در محله باید زبانزد باشد. از املاکی که در کوچه پس کوچه هستند یا در رستوران قرار میگذارند دوری کنید.

برخی از آژانس‌های مسافرتی و مهاجرتی نیز بازی‌های پشت پرده دارند و با معرفی خریدار به مشاورین املاک، درخواست اضافه کردن بر روی قیمت ملک را دارند و در این میان وجه زیادی را دریافت می‌کنند.

در نهایت حتما از کارشناس ملک استفاده کنید تا با بررسی مسائل حقوقی، بررسی اسناد و بازرسی 0 تا 100 خانه، شما را در تصمیم گیری یاری کند.

 

نتیجه گیری:

انتخاب شهر و محله از مهم ترین فاکتور های ملک در هر کجاست که کاملا سلیقه ای است و بستگی به شخص شما دارد. اما توانایی مالی، وضع اقتصادی و بودجه نقدی شما در این انتخاب تاثیر گذار است.

در زمان بازدید از ملک، حتما فاکتورهای مهم مانند؛ همسایه ها، امکانات رفاهی، دسترسی به وسایل حمل و نقل، سال ساخت ساختمان، وضعیت ایمنی ساختمان، وضعیت پارکینگ و آسانسور و وضعیت کنتورها را بررسی کنید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

//
تیم پشتیبانی ما اینجاست تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهد.
سلام 👋 چطور میتونم کمکت بکنم؟