هزینه ساخت خانه در مرداد 1402

 

خرید خانه می‌تواند یکی از مهمترین تصمیمات زندگی هر فرد باشد. شاید شما جزو آن دسته از افراد باشید که معتقدند اگر هر چیزی را خودشان بسازند، هزینه آن برایشان به صرفه تر تمام می‌شود. در این مقاله هزینه ساخت خانه در سال 1402 را با هم بررسی می‌کنیم تا شما را در تصمیم گیری یاری کرده باشیم.

 

ساخت و ساز خانه به چه صورت است؟

 

ساختمان سازی به عنوان یکی از گسترده ترین و رایج ترین صنایع دنیا شناخته شده که امروزه در سراسر جهان در حال توسعه است. برای محاسبه و برآورد هزینه ساخت ساختمان مواردی مانند قیمت زمین، قیمت مصالح، قیمت پروانه یا همان جواز، دستمزد کارگران، تجهیزات مورد نیاز ساختمان، هزینه های جانبی، هزینه پایان کار و غیره باید در نظر گرفته شود. برآورد هزینه ها مهمترین و اساسی‎‌‌ترین مرحله ساخت و ساز خواهد بود و اگر این محاسبات نادرست انجام شود مشکلات زیادی در حین اجرای پروژه به وجود می‌آورد.

 

محاسبه هزینه ساخت و ساز آپارتمان

 

هزینه ساخت خانه در سال 1402 چقدر است؟

 

لازم است در ابتدای کار به شما بگوییم به دلیل تغییرات لحظه‌ای و نوسانات زیاد در همه بازار‌های مهم کشور، از جمله دلار، طلا و مسکن و به تبع آن مصالح و متریال ساختمانی، نمی‌توانیم قیمت دقیقی از هزینه ساخت و ساز در ایران تعیین کنیم.

دولت و سایت رسمی نظام مهندسی نیز قیمتی که ارائه می‌دهند با قیمت واقعی در بازار اختلاف دارد. از طرفی ممکن است طی انجام پروژه تورم شدت پیدا کند و مصالح گران تر شود. بنابراین قیمت تقریبی هزینه ساخت را باید محاسبه کرد و بودجه‌ای بالاتر از آن را کنار گذاشت و دست به ساخت و ساز زد.

 

تعرفه دولت برای ساخت خانه در سال 1402

 

بنابر اعلام دولت میانگین هزینه ساخت خانه در تهران بدون هزینه زمین حدود 10 میلیون تومان است. در عین حال سازندگان می‌گویند این مبلغ بیشتر است و هزینه ساخت حدود 15 میلیون تومان است. این مبلغ مربوط به ساخت و ساز در شهر تهران است و ممکن است هزینه ساخت در شهرستان ها کمی متفاوت باشد.

از طرفی، نگاه دولت‌ها به تورم کاملا متفاوت است. آنها تورم مسکن در سال 1402 را حدود 30 درصد برآورد می‌کنند. در حالی که سرمایه داران و سازندگان، با دولت در این موضوع موافق نیستند. گفته می‌شود تورم ساخت و ساز مسکن در سال جاری حدود 40 تا 60 درصد است.

از سوی دیگر، تورم ساخت و ساز در پایان سال 1401 به گفته سازندگان حدود 66 درصد بوده است. با نگاه به سال گذشته نتیجه می‌گیرند که تورم مسکن در سال 1402 از 40 درصد نیز بیشتر خواهد بود، اما دولت این موضوع را انکار می‌کند.

 

معامله خود را با بهترین مشاور املاک محله پیش ببرید.

 

قیمت‌های اعلام شده توسط دولت برای هر طبقه:

توجه کنید که این هزینه‌ها بدون در نظر گرفتن قیمت زمین است.

  • هزینه ساخت یک خانه یک الی دو طبقه حدودا متری 9 میلیون تومان است.
  • این رقم برای ساختمان‌های 3 تا 5 طبقه  حدودا متری 11 میلیون تومان برآورد شده است.
  • ساختمان‌های 6 تا 7 طبقه نیز حدودا متری 12 میلیون تومان هزینه ساخت دارند.
  • ساختمان های 8-10 طبقه  حدودا متری 14 میلیون تومان تمام می‌شود. این عدد بسته به تعداد طبقات ساختمان افزایش می یابد. 
  • به این ترتیب یک ساختمان 16 طبقه به بالا حدود 18 تا 20 میلیون تومان هزینه ساخت دارد.

با دیدن این قیمت ها متوجه می‌شوید که تعرفه‌های دولتی و تعرفه های پیمانکاری با هم تفاوت دارند. متاسفانه این مورد در همه کشور ها در بازار مسکن، وجود دارد و تقریبا میتوان گفت یک مشکل طبیعی است. از طرفی این ارقام حدودی هستند زیرا از سبک ساخت شما اطلاعی نداریم بنابراین نمی‌توانیم هزینه هارا را به طور دقیق برآورد کنیم.

 

عوامل موثر بر هزینه های ساخت و ساز خانه:

تاثیر عواملی که گفته می‌شود گاها از یک ملک با ملک دیگر متفاوت است زیرا بودجه ها و سلیقه ها و … با یکدیگر فرق دارد. 

  • قیمت زمین یا هزینه خرید ملک کلنگی
  • هزینه پروانه ساختمانی
  • هزینه خرید مصالح و اسکلت ساختمان
  • هزینه دستمزد 

 

  • قیمت زمین یا هزینه خرید ملک کلنگی:

 

عوامل مختلفی بر انتخاب زمین در داخل شهر تاثیر می گذارد. عواملی مانند: منطقه و محله، طول بَر زمین، تراکم و غیره.

البته می‌توانیم بگوییم که در بین عوامل مختلف، قیمت خانه‌های نوساز در منطقه، مهم ترین عامل است. زیرا مستقیماً بر ارزش املاک ساخته شده در آن منطقه و محله تاثیر می‌گذارد.

اگر ملکی با بَر مناسب و تراکم بالا در منطقه‌ای با ارزش معاملاتی کم پیدا کنید، سود خوبی از ساخت و ساز خود نخواهید داشت. بنابراین توصیه می‌کنیم با توجه به قیمت ساختمان‌های نوساز در محله منتخب خود،مکانی را برای خرید زمین یا ملک کلنگی انتخاب کنید. به این شکل، شما می‌توانید سود بیشتری دریافت کنید.

توجه داشته باشید که هزینه ساخت در مناطق مختلف شهری می‌تواند متفاوت باشد، مثلا قیمت مصالح در شهر اصفهان با شهر رشت تا حدودی متفاوت است، اما در کل قیمت مصالح تقریبا در همه جا یکسان است.

 

راه آسانِ قیمت‌گذاری خانه در تهران

 

بنابراین اگر در منطقه‌ای که قیمت املاک نوساز آن بالاتر است، زمین یا ملک کلنگی که متراژ مفید بیشتری را بعد از ساخت به شما می‌دهد، می‌توانید سود بیشتری از فروش ملک خود ببرید البته به شرطی که ملک را در قیمت مناسبی هم بخرید.

این موضوع کاملا منطقی است که هر چقدر قیمت یک ساختمان نوساز در یک منطقه بیشتر باشد، قیمت زمین در آن منطقه نیز افزایش می‌یابد. بنابراین باید با در نظر گرفتن نکته ذکر شده و میزان بودجه‌ای که برای خرید زمین و محاسبه هزینه ساخت در نظر گرفته‌اید، بهترین زمین ممکن را خریداری کنید.

ضمن اینکه اگر ملک خریداری شده کلنگی باشد باید هزینه تخریب و آواربرداری آن را در نظر بگیرید، در ساختمان‌هایی که میزان آهن آلات آن مناسب است این آهن آلاتِ ملک کلنگی می‌تواند هزینه های تخریب را جبران کند.

 

برای به دست آوردن قیمت زمین یا ملک مورد نظر کلیک کنید:  قیمت گذاری رایگان و آنلاین

 

  • هزینه پروانه یا مجوز ساخت:

یکی دیگر از عوامل مهمی که می‌تواند بر هزینه ساخت یک ساختمان تاثیر بگذارد، هزینه پروانه ساختمانی است. در این مرحله هزینه شرکت‌های مهندسی ساختمان نیز در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، شهرداری ممکن است بسته به تعداد طبقاتی که یک فرد مجاز به ساختن خواهد بود، هزینه‌های متفاوتی دریافت کند. برای اخذ پروانه ساختمانی باید مدارک مختلفی از قبیل برگ تعهد نظارت، برگ تعهد محاسبات، نقشه های سازه و نقشه های عملکردی یا اجرایی، برگه تعهد کارفرما، فیش مالیاتی ساخت و ساز و … ارائه شود که هر کدام ممکن است هزینه های مختلفی در بر داشته باشد. هزینه اخذ جواز ساخت هر ساله نسبت به سال قبل شامل 30 درصد افزایش قیمت  است.

همچنین در برخی از مناطق بافت فرسوده شهرداری تخفیف‌هایی را برای سازندگان در نظر می‌گیرد که می‌تواند منجر به کاهش هزینه پروانه ساختمانی شود و لازم است در هنگام خرید ملک به این مورد هم توجه شود.

 

  • خرید مصالح ساختمانی

هزینه متریال مورد استفاده در ساخت و ساز با توجه به متراژ واحدها، تعداد واحدها و زیربنای مفید و غیر مفید بررسی می‌کنند. البته باید توجه داشت که نوسانات قیمت مصالح مختلف مانند آهن و فولاد، آجر، چوب، سیمان، بلوک و غیره، ارزیابی هزینه ها را دشوار می‌کند و اجازه نمی‌دهد نرخ مشخصی برای آن تعیین کنیم.

به طور مثال؛ محصولات آهنی از اصلی ترین مواد مورد استفاده در صنعت ساختمان هستند. قیمت آهن تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نرخ ارز، نوسانات بازارهای جهانی، بازار بورس، حجم عرضه و تقاضا، فصل ساخت و ساز و خرید و … قرار می‌گیرد و قیمت متغیر و به روزی دارد.

 

هزینه مصالح ساختمانی

 

  • *توجه

خرید یکجا متریال ساختمانی از درب کارخانه و حذف واسطه‌ها به شما این امکان را می‌دهد که مصالح را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنید. امروزه با کمک اینترنت و وبسایت‌ها به راحتی می‌توانید شماره تلفن های مستقیم شرکت‌های سازنده دریافت کنید.

 

  • هزینه دستمزد:

دستمزد کارگران یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت کار ساختمانی است و هر چه کارفرما از نیروی کار مجرب بیشتر و بیشتر استفاده کند، باید هزینه بیشتری بپردازد. به طور متوسط ​​هزینه دستمزد کارگران، از 30 تا 35 درصد مبلغ نهایی هر متر مربع ساختمان است و در سال 1402 تا 50 درصد افزایش دستمزد برای نیروهای مجرب، نسبت به سال 1401 محتمل و منطقی است.

 

محاسبه هزینه ساخت یک خانه چگونه است؟

در مرحله اول باید مشخص کنید که شهرداری چقدر از زمین شما را مجاز به ساخت تعیین کرده است و چقدر اجازه پیشروی در ساخت را دارید، همچنین کنسول‌های احتمالی در حیاط و کوچه را نیز می‌توانید در نظر بگیرید.

برای ساخت یک خانه 100 متری یعنی داشتن 100 متر زیربنای مفید، باید مساحت ملکی 170 متر مربع یا بیشتر را در نظر بگیریم، بنابراین با صدور مجوز به 60 درصد اشغال و زیربنای مفید، در نهایت یک واحد با زیربنای مفید 100 متر مربع خواهید داشت.

سپس برای برآورد قیمت ساخت و ساز، هزینه زمین و هزینه زیر بنای مفیدی که قرار است ساخت روی آن قرار بگیرد را به دست بیاورید:

برای محاسبه کل هزینه ساخت باید دقت داشته باشید که قیمت هر متر مربع ساخت و ساز را در مساحت کل زمین ضرب نکنید. فرمول صحیح محاسبه هزینه ساخت به این صورت است:

 

هزینه ساخت = هزینه هر متر مربع ساخت x زیربنای مفید

 

بعد از به دست آوردن هزینه زمین، باید مشخص کنید که هزینه‌های ساخت خود را در چه سطحی می‌خواهید پیش ببرید. هزینه ها در سطح ضعیف برای یک خانه ویلایی:

با متری 9 میلیون تومان میتوان همه هزینه ها را جلو برد

با متری 15 میلیون میتوان سفت کاری و نازک کاری متوسط و خوبی داشته باشید

با متری 20 میلیون به بالا هم می‌توانید به ملک لاکچری خود ارزش دهید.

 

برای خرید و فروش خانه، لقمه را دور سر خود نچرخانید! ما یک راه سریع و مطمئن برای شما داریم.

 

هزینه ساخت یک آپارتمان

 

اگر از دید سرمایه گذاری به این ساخت و ساز نگاه کنیم باید بگوییم که، هزینه ساخت و ساز آپارتمان بهتر از خانه ویلایی است. زیرا شما یک‌بار هزینه خرید زمین و خاکبرداری و غیره دارید و در عوض چندین واحد را صاحب می‌شوید. به قول سازندگان سود ساخت و ساز از طبقه 4 به بالا است یعنی تا 4 طبقه فروش واحدها هزینه ها را جبران می‌کند و از آن به بعد سود است. البته این فقط یک نقل قول است و سودآوری ساخت براساس شرایط هر ملک متفاوت است، حتی ساخت یک ملک دو یا سه طبقه هم می‌تواند سودآور باشد.

مسلما برای ساخت و ساز آپارتمان 5 طبقه، هزینه ها 3 یا 4 برابر یک خانه ویلایی با همان متراژ است. اما این بستگی به نوع استفاده شما دارد که برای سکونت شخصی یا برای سرمایه گذاری دست به ساخت و ساز زده اید.

اگر برای سرمایه‌گذاری اقدام به ساخت و ساز می‌کنید مسلما سود نهایی شما بعد ساخت و فروش واحدها که حدود دو سال طول می‌کشد باید بیشتر از سود بانکی باشد و این را باید در محاسبات خود در نظر بگیرید.

 

هزینه ساخت خانه در سال 1402

 

هزینه های مشترک در ساخت و ساز آپارتمان یا خانه ویلایی

 

  • هزینه آرماتوربندی یا سفت کاری :

این بخش شامل کارهای تخریب، خاک‌برداری، اجرای فونداسیون، اجرای اسکلت بندی، دیوار چینی و کارهای فلزی مرتبط با چهارچوب پنجره ها و درهای فلزی، کف سازی و خاک گچ می‌باشد. اگر اسکلت ساختمان فلزی باشد، هزینه این بخش 10 درصد افزایش می یابد.

 

  • هزینه نازک کاری:

هزینه کلیه کارهای معماری بعد از نقاشی دیوار در این قسمت گنجانده شده است. نازک کاری دو سوم هزینه های ساخت و ساز را به خود اختصاص میدهد. نوع طراحی و کیفیت متریال به کار رفته در نمای ساختمان، در هزینه‌های نازک کاری تاثیرگذار است. هر چه در نازک کاری و نمای خانه از مصالح با کیفیت تری استفاده کنید، هزینه نهایی ساخت خانه بیشتر خواهد بود. استفاده از نمای گرانیتی و سنگ‌های مرمری یک‌تکه برای آشپزخانه یکی از انتخاب های ساختمان‌های لوکس است. در نازک کاری و طراحی داخلی، ما معمولاً به شما پیشنهاد می‌کنیم که تعادلی بین خوش ساخت بودن و بودجه ایجاد کنید.

 

  • هزینه های بیمه و مالیات:

هزینه‌های بیمه اجتماعی شامل افزایش قیمت 15 درصدی در هر سال است. توجه کنید که قبل از شروع ساخت و ساز، ساختمان باید بیمه شود.

 

  • هزینه جواز ساخت:

این هزینه در همه جای ایران یکسان نیست و این مبلغ را در شهر های بزرگ و پیشرفته محاسبه می‌کنند و در غالب هزینه های جواز کسب از شما دریافت می‌کنند. بنابراین جواز کسب شامل موارد زیر می‌شود:

-هزینه فیش عوارض نوسازی شهرداری

-هزینه قطار شهری-آتش نشانی-آموزش و پرورش

-هزینه بیمه تامین اجتماعی

-هزینه نظام مهندسی

 

  • نوع اسکلت سازه (بتنی یا فلزی):

اسکلت بتنی ترکیبی از بتن و میلگرد فولادی است. مقدار فولاد در بتن حدود 35 درصد کمتر از کل وزن آهن مورد استفاده در سازه های اسکلت فلزی است. هزینه مربوط به ساخت اسکلت بتنی و فلزی با استفاده از فرمول های خاص محاسبه می شود.

 

هزینه ساخت خانه در روستا

 

تفاوت این ساخت و ساز با ساخت و ساز شهری این است که هزینه زمین در روستا کمتر است. یکی از دلایل آن امکانات کمتر و محدودتر روستا نسبت به امکانات گسترده شهر است. البته بستگی دارد که موقعیت جغرافیایی روستای مدنظر کجا باشد.

به طور مثال خرید زمین مسکونی در روستاهای توریستی و دارای مناظر طبیعت گردی گاها از زمین‌های شهری گران تر است. 

هزینه ساخت خانه روستایی نیز با هزینه ساخت خانه در شهر متفاوت است. اگر روستای منتخب، در منطقه دورافتاده و با دسترسی سخت باشد، برای حمل مصالح ساختمانی باید نسبت به شهر بیشتر هزینه کنید.

اما ممکن است هزینه دستمزد کارگران تفاوت چندانی نداشته باشد، به این دلیل که می‌توانید از کارگران ساختمانی محلی و ارزان تری در روستاها استفاده کرد.

هزینه نقشه ساختمان، مهندس ناظر، پیمانکار و غیره نیز در روستا با هزینه های شهر تفاوت چشمگیری ندارد. هزینه پروانه ساخت نیز در روستاها بسیار پایین تر از شهر است.

در بسیاری از روستاها، وام مسکن و وام روستایی برای ساخت و ساز در نظر گرفته اند که می‌توانید قبل از شروع پروژه از این بودجه اطلاع پیدا کنید.

 

راه های کاهش هزینه های ساخت ساختمانی

-سپردن کار به یک فرد کارکشته

-سبک سازی سازه با تعیین کردن تیپ خاک

-انتخاب سازه و سقف مناسب

-حذف واسطه ها در خرید مصالح

-استفاده از فناوری های نوین ساخت

 

 

هزینه ساخت خانه در روستا در سال 1402

 

سخن پایانی:

تخمین هزینه ساخت خانه شخصی به دلیل گزینه‌ها و انتخاب‌های زیاد کمی دشوار است. محل قرارگیری خانه و انتخاب مصالح به خصوص در مرحله نازک کاری بیشترین سهم را در هزینه ساخت خانه شخصی دارد.

در حال حاضر با آینده نگری در بازار مسکن، بهترین راه برای کاهش هزینه ساخت و ساز خانه، خرید ملک و متریال با قیمت مناسب است. از طرفی با توجه به شرایط خریداران واحدهای کوچک متراژ زیر 100 متری و خوش نقشه احتمال فروش بالاتری در آینده دارند و مخصوصا در کلانشهرها بازار املاک متراژ پایین، تقاضای بیشتری دارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *